Båten min: Robur 1100

Båten min: Robur 1100

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Porsgrunnsgutten er oppvokst i båt, og båtferier og jollekjøring var en viktig del av oppveksten. Båndene til familien er fortsatt sterke, selv om han har blitt reder på egen skute. På vei mot Risør kommer han og samboeren Jeanette Langerud sigende i følge med Christians mor og far i deres Fairline – på vei inn i sin tredje ferieuke på sjøen. Det unge paret er frelst på båtlivet, og i høst blir stålbåten fra 1980-tallet deres permanente bolig for en stund.

Båtgal

-Jeg er nok mer båtgal enn bilgal, sier Christian, godt plassert i godstolen på akterdekket. Robur’en har førerposisjon både ute på dekket over akterlugaren, og nede i salongen. På godværsdager er akterdekket favorittplassen, mens båten marsjer av gårde i syv knop. For Christian er ikke farten det viktige – for han handler båtlivet om å være på sjøen.

-Dette er fjerde året med stor båt. Også den første var en stålbåt på 26 fot, en overbygd kogg, som jeg brukte mye i grenlandsfjordene. Så dukket denne båten opp helt tilfeldig. Den hadde sprunget lekk og var halveis nedsunket da pappa fikk tak i den. På julaften røpet han at han hadde kjøpt den, og spurte om jeg var interessert. Da var jeg ikke vond å be. Halvparten av kjøpesummen på 150.000 tok jeg av egen lomme, mens resten har jeg lånt av faderen, forteller Christian, som har lagt ned utallige timer i båten siden han ble Robur-eier for halvannet år siden. Samtidig har han bodd mye om bord, og anslår at han har mellom 80 og 100 overnattinger allerede det første året.

Mekker selv

Christian Tufte er en nevenyttig ung mann. Han er i innspurten av utdannelsen som industrielektriker, og det synes om bord i båten hans. Han har skiftet mye av det elektriske anlegget, og viser fornøyd frem det prydelige motorrommet som er nymalt og uten en oljeflekk hverken i bunnen eller på den velstelte 6,2 liters Ford Sabb-motoren som yter 127 hk. Bunnen utvendig er sandblåst og primet. Nå er det teakdørk i salongen som står for tur. Båten er bygget for helårsbruk, med isolert skrog og en danskebysse på 5,8 kw med radiatorer på lugarene. Foreløpig har Christian slått seg til ro med stålbåten Robur, men han har allerede tanker om drømmebåten.

-Det må bli en Targa 44, om noen år, sier den båtgale 20-åringen.

 

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon