Båten min: Robur 1100

Båten min: Robur 1100

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Porsgrunnsgutten er oppvokst i båt, og båtferier og jollekjøring var en viktig del av oppveksten. Båndene til familien er fortsatt sterke, selv om han har blitt reder på egen skute. På vei mot Risør kommer han og samboeren Jeanette Langerud sigende i følge med Christians mor og far i deres Fairline – på vei inn i sin tredje ferieuke på sjøen. Det unge paret er frelst på båtlivet, og i høst blir stålbåten fra 1980-tallet deres permanente bolig for en stund.

Båtgal

-Jeg er nok mer båtgal enn bilgal, sier Christian, godt plassert i godstolen på akterdekket. Robur’en har førerposisjon både ute på dekket over akterlugaren, og nede i salongen. På godværsdager er akterdekket favorittplassen, mens båten marsjer av gårde i syv knop. For Christian er ikke farten det viktige – for han handler båtlivet om å være på sjøen.

-Dette er fjerde året med stor båt. Også den første var en stålbåt på 26 fot, en overbygd kogg, som jeg brukte mye i grenlandsfjordene. Så dukket denne båten opp helt tilfeldig. Den hadde sprunget lekk og var halveis nedsunket da pappa fikk tak i den. På julaften røpet han at han hadde kjøpt den, og spurte om jeg var interessert. Da var jeg ikke vond å be. Halvparten av kjøpesummen på 150.000 tok jeg av egen lomme, mens resten har jeg lånt av faderen, forteller Christian, som har lagt ned utallige timer i båten siden han ble Robur-eier for halvannet år siden. Samtidig har han bodd mye om bord, og anslår at han har mellom 80 og 100 overnattinger allerede det første året.

Mekker selv

Christian Tufte er en nevenyttig ung mann. Han er i innspurten av utdannelsen som industrielektriker, og det synes om bord i båten hans. Han har skiftet mye av det elektriske anlegget, og viser fornøyd frem det prydelige motorrommet som er nymalt og uten en oljeflekk hverken i bunnen eller på den velstelte 6,2 liters Ford Sabb-motoren som yter 127 hk. Bunnen utvendig er sandblåst og primet. Nå er det teakdørk i salongen som står for tur. Båten er bygget for helårsbruk, med isolert skrog og en danskebysse på 5,8 kw med radiatorer på lugarene. Foreløpig har Christian slått seg til ro med stålbåten Robur, men han har allerede tanker om drømmebåten.

-Det må bli en Targa 44, om noen år, sier den båtgale 20-åringen.

 

Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon