Båten min: Robur 1100

Båten min: Robur 1100

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Porsgrunnsgutten er oppvokst i båt, og båtferier og jollekjøring var en viktig del av oppveksten. Båndene til familien er fortsatt sterke, selv om han har blitt reder på egen skute. På vei mot Risør kommer han og samboeren Jeanette Langerud sigende i følge med Christians mor og far i deres Fairline – på vei inn i sin tredje ferieuke på sjøen. Det unge paret er frelst på båtlivet, og i høst blir stålbåten fra 1980-tallet deres permanente bolig for en stund.

Båtgal

-Jeg er nok mer båtgal enn bilgal, sier Christian, godt plassert i godstolen på akterdekket. Robur’en har førerposisjon både ute på dekket over akterlugaren, og nede i salongen. På godværsdager er akterdekket favorittplassen, mens båten marsjer av gårde i syv knop. For Christian er ikke farten det viktige – for han handler båtlivet om å være på sjøen.

-Dette er fjerde året med stor båt. Også den første var en stålbåt på 26 fot, en overbygd kogg, som jeg brukte mye i grenlandsfjordene. Så dukket denne båten opp helt tilfeldig. Den hadde sprunget lekk og var halveis nedsunket da pappa fikk tak i den. På julaften røpet han at han hadde kjøpt den, og spurte om jeg var interessert. Da var jeg ikke vond å be. Halvparten av kjøpesummen på 150.000 tok jeg av egen lomme, mens resten har jeg lånt av faderen, forteller Christian, som har lagt ned utallige timer i båten siden han ble Robur-eier for halvannet år siden. Samtidig har han bodd mye om bord, og anslår at han har mellom 80 og 100 overnattinger allerede det første året.

Mekker selv

Christian Tufte er en nevenyttig ung mann. Han er i innspurten av utdannelsen som industrielektriker, og det synes om bord i båten hans. Han har skiftet mye av det elektriske anlegget, og viser fornøyd frem det prydelige motorrommet som er nymalt og uten en oljeflekk hverken i bunnen eller på den velstelte 6,2 liters Ford Sabb-motoren som yter 127 hk. Bunnen utvendig er sandblåst og primet. Nå er det teakdørk i salongen som står for tur. Båten er bygget for helårsbruk, med isolert skrog og en danskebysse på 5,8 kw med radiatorer på lugarene. Foreløpig har Christian slått seg til ro med stålbåten Robur, men han har allerede tanker om drømmebåten.

-Det må bli en Targa 44, om noen år, sier den båtgale 20-åringen.

 

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon