Båten min: Robur 1100

Båten min: Robur 1100

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

 

Porsgrunnsgutten er oppvokst i båt, og båtferier og jollekjøring var en viktig del av oppveksten. Båndene til familien er fortsatt sterke, selv om han har blitt reder på egen skute. På vei mot Risør kommer han og samboeren Jeanette Langerud sigende i følge med Christians mor og far i deres Fairline – på vei inn i sin tredje ferieuke på sjøen. Det unge paret er frelst på båtlivet, og i høst blir stålbåten fra 1980-tallet deres permanente bolig for en stund.

Båtgal

-Jeg er nok mer båtgal enn bilgal, sier Christian, godt plassert i godstolen på akterdekket. Robur’en har førerposisjon både ute på dekket over akterlugaren, og nede i salongen. På godværsdager er akterdekket favorittplassen, mens båten marsjer av gårde i syv knop. For Christian er ikke farten det viktige – for han handler båtlivet om å være på sjøen.

-Dette er fjerde året med stor båt. Også den første var en stålbåt på 26 fot, en overbygd kogg, som jeg brukte mye i grenlandsfjordene. Så dukket denne båten opp helt tilfeldig. Den hadde sprunget lekk og var halveis nedsunket da pappa fikk tak i den. På julaften røpet han at han hadde kjøpt den, og spurte om jeg var interessert. Da var jeg ikke vond å be. Halvparten av kjøpesummen på 150.000 tok jeg av egen lomme, mens resten har jeg lånt av faderen, forteller Christian, som har lagt ned utallige timer i båten siden han ble Robur-eier for halvannet år siden. Samtidig har han bodd mye om bord, og anslår at han har mellom 80 og 100 overnattinger allerede det første året.

Mekker selv

Christian Tufte er en nevenyttig ung mann. Han er i innspurten av utdannelsen som industrielektriker, og det synes om bord i båten hans. Han har skiftet mye av det elektriske anlegget, og viser fornøyd frem det prydelige motorrommet som er nymalt og uten en oljeflekk hverken i bunnen eller på den velstelte 6,2 liters Ford Sabb-motoren som yter 127 hk. Bunnen utvendig er sandblåst og primet. Nå er det teakdørk i salongen som står for tur. Båten er bygget for helårsbruk, med isolert skrog og en danskebysse på 5,8 kw med radiatorer på lugarene. Foreløpig har Christian slått seg til ro med stålbåten Robur, men han har allerede tanker om drømmebåten.

-Det må bli en Targa 44, om noen år, sier den båtgale 20-åringen.

 

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon