Båten min: Marianne VI - Polarfeber

Båten min: Marianne VI - Polarfeber

Båten min: Marianne VI

Polarfeber

Muligens ble flykaptein Inge Støen i SAS Braathens smittet av polarfeber på Svalbard, men sykdommen har lenge herjet telemarkskysten. Kaptein Støens eneste medisin er en nydelig rehabilitert Polar 22 fra 1973.

TEKST: ROLF W. MARTHINSEN

FOTO: ATLE KNUTSEN

Det er kaptein Støens besetning, terrieren Ufo, som bjeffer oss i land på brygga i Kragerø. Som flykapteiner flest kommer Støen slentrende noen minutter før avgang, stiger om bord, snakker litt med mannskapet og ønsker passasjerene velkommen til dagens ferd. Den vil gå i dorgefart fra Munchs brygge til Kragerø sentrum, ad omveier, med en Polar 22, motorisert med en 3-sylindret Volvo Penta. Kaptein Støen finner rytmen i taktfaste stempelslag og legger hånda sikkert om knasterattet. Lenger unna flystikka i en brølende Boeing-maskin er det ikke lett å komme.

Ble sjarmert

Polarfeberen har de siste årene bredt om seg i sør-norske kystfylker. De gamle Polar 20 og Polar 22 produseres fortsatt av Polar Boats AS i Skien, men de restaureres også av både nevenyttige entusiaster og av profesjonelle aktører. Grimstadselskapet Fjord Europe, med ikke ukjente Bertrand Marcussen i spissen, har funnet en nisje blant folk som ønsker å pusse opp gamle Polar-snekker. Selskapet selger oppussings-kit med nye deler til folk som kan gjøre jobben selv. Andre Polarentusiaster overlater ettersigende hele eller deler av jobben til Marcussen og Fjord Europe.

Inge Støen ble smittet av polarsyken for noen år siden og kastet seg over en herjet, 22 fots hardtop-utgave fra 1973. Skjønt for en Kragerø-gutt med åpen kogg på netthinnen, var det bare farkoster med vindskjerm og kalesje som kunne innfri snekkedrømmen.

Volvo Penta-motoren fra 1997 fremstår som fabrikkny etter at den fikk et strøk grønnmaling. Resten av båten måtte derimot gjennom en total renovering. Når Boeing-hjulene sto stille ved gaten på Gardermoen, bar det hjem til Kragerø og garasjen, der turnusarbeider Støen kastet seg over båten hver eneste friuke gjennom hele vinteren 2004.

Penger å spare

- Båten har selvsagt steget en del i verdi som følge av rehabiliteringen. Vi har imidlertid tenkt å beholde båten i mange år. For oss er det like viktig at vi har fått en vakker, koselig og trygg båt til en fornuftig penge, takket være mye egeninnsats. Denne båten burde fint holde i 30 år til, mener Inge.

Stort sett er det bare motor, dekk og skrog som er igjen av originalen som Inge gikk løs på høsten 2004. Selve båten kostet ham 60.000 kroner, mens ytterligere 150.000 gikk med til materialer og utstyr i rehabiliteringsprosessen.

Som ny

Mens sjarmtrollet Ufo skotter nysgjerrig på oss fra sin posisjon mellom Inges føtter og motorkassa, lener Inge seg tilbake og skuer over mot Øya i Kragerø. Dette er sjelebot for trafikkflygeren, og ekstra godt gjør det å tenke på at han med sine henders hjelp har gitt den gamle snekka et nytt liv.

- Jeg må ha brukt et sted mellom 300 og 350 timer, anslår Inge.

- Innredningen fikk jeg grovt tilskåret fra Pål Roar Heie i Polar, som jeg tilpasset og monterte. Med ny vindskjerm i mahogni, teak på dørken og på for- og akterbakk, nye mørkeblå puter med hvite kjeder og ny kalesje, er det ikke lett å se at denne båten nærmer seg 34 år, sier Inge stolt.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon