Båten min: Kutteren ”Terje”

Båten min: Kutteren ”Terje”

Båten min: Kutteren ”Terje”



En landkrabbe går om bord

64-åringen Terje Midttun hadde aldri hatt båt før, men kjøpte seg en 87 år gammel kutter som sprang lekk på jomfruturen.



TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Taktfast som en buekorpsgutt på 17. mai slår den 60 år gamle ”Rubben” igjen. Hjertet til Terje Midtun slår også, om enn ikke like taktfast. ”Terje” har nylig vært gjennom en vellykket hjerteopperasjon. Og for å ha sagt det; ”Terje” er kutteren, mens Terje er skipperen.

- Motordeler er det ofte vanskelig med. Maskinen stoppet da jeg fikk lekkasje i kjølekanalene på grunn av tæring. Det skulle bli næring etter tæring, men det viste seg umulig å få tak i deler. Så det endte med at jeg måtte kjøpe en gammel skøyte med tilsvarende motor. Så nå har jeg en motorløs båt jeg prøver å selge, forteller Terje Midtun med et flir. Litt i Øystein Sunde stil. Han legger til at han etter hvert har begynt å få taket på ”Rubbens” hemmeligheter. Terje snakker seg raskt varm om maskinen som nå har fått nye deler, og om kutteren som faktisk ble kondemnert allerede i 1953. Med kasjettlue, slitt islender, ferdigrullet i munnviken og todagersskjegg ser han ut som en sjøulk med lang fartstid. Men det er langt i fra sannheten.

FANT PÅ FINN

- Sommeren 2004 ble jeg ”frivillig alene”, som man sier. Etter mange år med velorganiserte familieferier stod jeg plutselig uten konkrete planer for sommeren. En Finn-annonse i Bergens Tidende med bilde av en kjekk fiskebåt fanget interessen., forteller 64 åringen fra Bergen. Han hadde aldri hatt båt før, og den maritime erfaringen begrenset seg til fergeturer. Likevel reiste han til Atløy i Sunnfjord for å se på farkosten.

- Båten hadde blåmalt skrog, grønnmalt dekk og så riktig velholdt ut, men jeg skjønte fort at her måtte jeg ha med fagfolk. Båtspråket forstod jeg lite av, sier Terje. Han fikk hyret inn en Hallingdøl fra Hardanger Fartøyvernsenteret, og sammen reiste de til Atløy på nytt. Det viste seg at fagmannen faktisk hadde eid kutteren på begynnelsen på 80-tallet da han bodde i Lærdal. Handel og henting ble avtalt.

- Selgeren lurte nok litt når fagmannen var fra Hallingdal og Bergenseren ikke skjønte seg på båt, ler Terje. Men Mikkel Rust er faktisk både motormann og tømmermann.

TILBAKE TIL START

Siden eieren ikke hadde peiling verken på motor eller navigering ble Mikkel Rust overtalt til å være med når den 39 fot store kutteren skulle føres til Bergen i begynnelsen av sommerferien. Men det ble en dårlig start. De var ikke kommet langt av gårde får skuta sprang lekk og trengte til akutt pumpehjelp. Slukøret måtte de returnere til selger.

– Fagmannen mente jeg burde heve kjøpet, men båten var nå betalt. Etter mye frem og tilbake og etterdriving av skroget, kom selger med tilbud om at jeg kunne få bo gratis hos dem og få opplæring i bruk av båten av den egentlige eieren, som den gang var 83 år, forklarer skipperen. Han tok utfordringen. Etter noen dager med opplæring satt de på nytt kurs mot Bergen, denne gang med 83 åringen Kåre Olset som ”los”.

- Jeg hadde kjøpt inn kart for seilasen, men Olset kunne leia i søvne. Ved Flatøy fikk han imidlertid et illebefinnende, og jeg førte båten alene resten av turen. Kvidde meg litt til å gå til kai, og verre ble det da jeg så det var svart med folk rundt havnen i Sandviken. Trodde de skulle se når jeg fortøyde for første gang alene, men det var nok ”Queen Mary II” de skulle se på, sier Terje muntert.

SEMIPROFF

Terje må innrømme at han første sommeren hadde tanker om at det kanskje var et bomkjøp. Det var mye for en ”finslig” klesselger å sette seg inn i.

- Etter å ha beklaget min nød begynte jeg etter hvert å få kontakt med folk som var villige å hjelpe, og ut på høsten kom jeg endelig ut på fjorden, forklarer Midtun. Kutteren ble omdøpt til ”Terje”.

- Tenkte at det kunne være kjekt å bli husket i de havnene jeg var innom ettersom jeg var singel, men det var helt unødvendig. Ble husket på grunn av merkelig manøvrering. Som kjent legger ikke en landkrabbe til kai - han siger, sier han selvironisk.

Vinteren gikk med til semidieselteori, og våren til båtpuss. Blåmalingen på skroget ble fjernet, huden oljet og styrehuset pusset og malt. Ruffen fremme ble gjort beboelig og lasterommet utstyrt med enkelt klosett. Første langtur i juni gikk til Trebåtfestivalen i Norheimsund, hvor kutteren faktisk fikk hederspris for den best oppussete og ivaretatte bruksbåt i original stand.

– På det tidspunktet hadde jeg lært meg å lese sjøkart – på min måte, så jeg kom meg både frem og tilbake, sier eieren av det som i dag fremstår som en praktskute. Siden ble det turer både til Forbundet Kysten sitt landsstevne i Kalvåg og familieturer med barnebarna som mannskap. Flere hederspriser er det også blitt. Etter en del tvilsomme navigeringer fant han ut at det var på tide å ta båtførerkurs.

- Uten de mange gode hjelperne i kystkulturmiljøet i Bergen hadde det vært umulig å fortsette med båtprosjektet. Det som i utgangspunktet skulle være en ferieopplevelse og etter hvert en hobby, begynner å bli en livsstil. Ser frem til å bli pensjonist og få mange nye opplevelser med kutteren, avslutter salgskonsulenten.





FAKTA OM KUTTEREN ”TERJE”:


Navn: M/K ”TERJE”
Byggeår: 1921
Ombygd: 1954
Type: Fiskekutter
Byggemåte: Kravell
Lengde: 39 fot
Bredde: 3.21 m
Motor: 20 HK Semidiesel, Wichmann ”Rubb” 1947 mod.
Eier: Terje Midtun
Hjemmehavn: Bergen Kystlag, Sandviken
Bruk: Fritidsbåt / kystkultur
Kallesignal: LM 2237

LITT HISTORIE:

Bygget i Hardanger i 1921 som fiskekutter på 35 fot, fikk navnet ”SYMRA”. Lastet 100 HL sild. Hjemmehørende i Haugesund. Seinere var den registrert som fiskefartøy på Torvastad på Karmøy og Strandvik i Fusa. I 1945 ble den solgt til Bømlo og fikk da navnet ”Sjøgutt”. I 1948 ble den solgt til Olav Halleraker i Mælandsvågen på Bømlo. På denne tiden sto det en 8 HK ”STABIL” motor i båten, men denne ble senere skiftet ut med en brukt 24 HK ”RAPP”. I 1953 ble ”Sjøgutt” dradd opp på stranden i Mælandsvågen og den 24.02.1954 ble fartøyet strøket av fiskeriregisteret som kondemnert. Historien skulle normalt slutte her, men sommeren 1953 ble ”Sjøgutt” totalt ombygget til en kravell kutter ved Ådnanes Treskipsbyggeri på Bømlo. Fartøyet ble nå forlenget til 39 fot og lasta nå 150 HL sild og fikk nåværende utseende. 24.02.1954, altså samme dag som den ble strøket av registeret, ble den registret på nytt og fikk nr. H-92-B. I 1972 ble det satt inn en brukt 20 HK Wichmann semidiesel. Halleraker- familien eide ” Sjøgutt” i ca. 30 år før den i 1978 ble solgt til Strandebarm, senere til Ytre Sogn og så til Sunnmøre og fikk i 1984 navnet ”Loksnes”. I 1993 ble ”Loksnes” strøket i fiskeriregisteret for siste gang og hadde da vært registrert som yrkesfiskebåt i til sammen ca. 70 år. Bruken av fartøyet har vært kystfiske, så som sildefiske og pigghåfiske, følgebåt på brisling og størjefiske, og senere som reketråler. Fra 1993 til 2004 hadde kutteren navnet ”Baltanskjer” og var eid av Kåre Olset på Atløy som brukte den til fritid og hobbyfiske. Olset var også en tur til Shetland. Sommer en 2004 ble kutteren solgt til Terje Midtun og fikk navnet ”Terje”.


Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon