Båten min: J.M.Johansen

Båten min: J.M.Johansen



Båten min: J.M.Johansen

Norges største redningsskøyte i tre

Restaurert for turister



Tekst: Jorunn Tandberg

Den tidligere redningsskøyta og den største i tre i Norge "J.M.Johansen" på 78 fot, føyer seg naturlig inn i veteranbåtmiljøet under Akershus. Etter at skipper og eier Calle Evensen hentet den unike skøyta på Nordkapp i 1996, har de to vært uadskillelige. Nå skal de ta charterturister ut Oslofjorden.



-Nå er jeg nesten ferdig med innredningen. Det står igjen litt listing her og der, møblering og ikke minst rengjøring, opplyser skipper Calle Evensen og guider oss gjennom klenodiet. - Her skal det bli plass til 55 passasjerer under dekk i tilfelle dårlig vær. I godvær baserer man seg på baldakin på dekk, sier Calle som skal tilbringe sommeren ombord som skipper. Noen bedre tilværelse kan han ikke tenke seg.

Det er to år siden Calle dro til Nordkapp for å hente sin kjæreste og bringe henne sørover med den klare målsetning å ta vare på skøyta i original versjon. Nordlendingene beklaget å miste et slikt klenodium, men de ble forsikret om at båten skulle tas godt vare på. Første store jobben var hos Kristian Djupevåg i Norheimsund før Calle seilte henne til Oslo. Siden har han restaurert og nennsomt bygget om innredningen for å gjøre skøyta mer komfortabel og gi bedre plass for turister.

Furuholmentegnet i 1944

"J.M.Johansen"s har en fantastisk historie og en turbulent fortid. I 1944 ble det utlyst en konkurranse om ny redningsskøytetype og Richard Furuholmen vant. Resulatet var R/S 53"J.M.Johansen", som representerte noe heltnytt innenfor redningsskøytene som var basert på motorfremdrift. Seilene ble degradert til støtteseil, og dette var begynnelsen til redningskrysserne. "J.M.Johansen" ble levert på våren i 1949, en staselig og bunnsolid 78 foter med to Wichmann diesler og kraftig slepekrok, den største redningsskøyta så langt i historien. Donator var J.M.Johansen i Stamsund og mottakelsen på stedet var minneverdig. Det var nemlig gått ni år uten at Redningsselskapet hadde fått noen ny skøyte.

Skøyta var i Redningsselsapets tjeneste fram til 1978. Senere har den hatt fem forskjellige eiere og bl.a. vært charterbåt på Svalbard i ti år. Der ble den tatt godt vare på av stabil kulde fra naturens side.

Tilbakeføring til originalen



Calle Evensens målsetning er å føre båtens indre og ytre tilbake til den stand den var i 1949, rigget med mesan og fokk. Restaurerings- og reparasjonsarbeidene under dekk har vært omfattende. Store bunkers-og vanntanker akterut er fjernet for å gi plass til gjester. Byssa inkludert messe er oppgradert og har fått nytt utstyr. Den originale innredningen i brasiliansk flammebjerk er selvfølgelig beholdt og de opprinnelige eikebjelkene er hentet frem. Det er revet vegger, lagt nye dørker og dekket er slipt og oljet. Motorer og gear er overhalt.

Så når denne staute skøyta i sommer blir invadert av allskens kreti og pleti av landkrabber og sjøulker, skal de få noe å snakke om. Dette er maritim historie på nært hold!

Som seg hør og bør en redningsskøyte har selvsagt "J.M.Johansen" navigasjons-og sikkerhetsutstyret i orden. Radar GPS, kartplotter og diverse nød-og redningsutstyr er på plass. Denne skøyta har vært ute i utrolig mye tøft vær og tåler mer enn det som vel er mulig av uvær i indre Oslofjord. Bare på turen fra Norheimsund til hovedstaden var det så mye storm at samtlige tilnærmet "menneskelige" personer som befant seg ombord lå helt flate.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon