Båten min: “Jossa”

Båten min: “Jossa”



Båten min: “Jossa”

Ombygd på rekordtid

En 24 fots 62-modell Skilsø med hytte og overbygg for ett år siden. Nå en plattgattet mahogni café-racer som skal være god for rundt 20 knop. Drømmen har kostet Bjørn Smørsten i Horten ca. 130.000 kroner og tusenvis av arbeidstimer.



Tekst og foto: Hans Due



- Jeg hadde lenge vært på jakt etter et restaureringsobjekt, og visste akkurat hva slags båttype jeg ville ha. På tekst-tv fant jeg en plattgatter som var til salgs. Båten så helt annerledes ut enn jeg hadde tenkt meg, men jeg falt for skroget, forteller Bjørn Smørsten. Bilmekanikeren fra Horten har alltid hatt dilla på båt, og det er ikke lenge siden han pusset opp en nydelig tresnekke.



Beregnet to år

- Jeg kjøpte båten i fjor for 28.000 kroner. Det tok en stund før selgeren gikk med på mitt tilbud, men han hadde problemer med å få solgt båten for den prisen han ville ha, og det lakket mot høst. I oktober fikk jeg tilslaget på båten og jeg fraktet den fra et innenlandsvann, der båten hadde gått og til Falkensten ved Horten der jeg bor. Jeg visste hvordan jeg ville at båten skulle se ut og hadde beregnet to år på jobben.

Men det skulle bli annerledes, for Bjørn ble helt besatt av båten, og hver eneste ledige time gikk med til restaureringsarbeidet. Først ble overbygget skrellet av. Der var det en del råte. Dernest ble all innmaten tatt ut, motoren, en 73-modell Volvo Penta 130 bensinmotor ble overhalt, og det etter hvert ganske hvitfalmede mahogniskroget ble håndskrapt for å få fram gløden igjen.

Motoren ble flyttet ca. en meter fremover i båten og det ble montert ny aksel. På dekksbjelkene er det først lagt 10 mm. vannfast kryssfiner, og deretter dekk i 22 mm. mahogni og oregon pine. Sistnevnte stammer fra en 25 år gammel stokk som kommer fra Horten verft, mens mahognien er etterlatenskaper fra møbelfirmaet Huseby & sønn. Materialene er skåret og høvlet hos Einrud Båtinnredning som nesten er nærmeste nabo til Bjørn.

Rattstamme fra 20-årene

-Hver eneste kveld og helg sto jeg i garasjen og filte og snekret. Båten var akkurat litt for lang til at jeg fikk igjen garasjeportene, men med litt ekstra presenning gikk det bra. Litt trangt, riktignok, men det var greit nok.

I kjelleren hadde jeg en rattstamme som antagelig kommer fra USA og er fra 1920-årene. Stammen har jeg hatt liggende i mange år, og flere ganger har jeg lurt på om jeg skulle kaste den, men jeg har ikke hatt hjerte til det. Nå er jeg glad for at jeg to vare på den. Rattstammen har fått nytt mahogniratt, også det laget hos Einrud. Gearspaken i dørken er innerdelen til en støtdemper fra en gammel Folkevogn. Glasset i vindskjermen er i lexan med 1 mm. glass på utsiden. Det er ripefritt og svindyrt, men jeg ville ikke ha plexi, forteller Bjørn.

10 lag lakk

Skroget er satt inn med ett strøk mahognibeis og deretter ti lag med lakk, Clipper 1 og 2. Oregon pine-materialene som kom fra det gamle verftet, trengte bare tre strøk impregnering før det var mett.

Den store dagen opprant en uke før St.Hans. Da ble båten varsomt kjørt ned til sjøen for sjøsetting, over ett år tidligere enn beregnet. I sommer har "Jossa" vært å se på farten rundt Horten, og mangt ett anerkjennende nikk har Bjørn fått for restaureringen. Navnet "Jossa" er også litt spesielt. Kona til Bjørn, Jorunn, var i sin tid eneste jente på bilverkstedet i Horten, og ble raskt en av gutta. Hun kunne jo ikke hete Jorun da, men ble døpt om til Jossa av de andre på verkstedet.

Ennå er det en del som gjenstår. I vinter skal samtlige kjølbolter skiftes, og jakten på en ny motor og gear er i full gang. Aller helst skal det være en V-åtter, men også gjerne en Grey Marine. Hvis noen vet om en slik motor til salgs, har Båtmagasinet lovet å formidle kontakt. I tillegg til motor skal det fornikles opp fenderlister og kjøljern i messing.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon