Båfolk: Motordoktoren Steinar Paulsen

Båfolk: Motordoktoren Steinar Paulsen

Båtfolk i fokus: Mekaniker Steinar Paulsen

Motordoktoren kommer

Feberhete motorer eller lekkasje nedentil. Det er med båtmotoren som oss mennesker: Av og til fusker det, og i verste fall stopper det helt opp. Da kommer "båtmotordoktor" Steinar Paulsen med hele verkstedet på hjul.

TEKST: GUNNAR STEEN IVERSEN

De fleste båteiere er nøye med service og vedlikehold, men etter noen år i det salte miljø hender det ikke rent sjelden at utstyret må etterses. Biler som taues til nærmeste verksted hører vi sjelden om. Det gjør vi til gjengjeld hvis Andersen med sin cabincruiser, og særlig med alle sine venner om bord, får motorstopp på første feriedag

Uff og uff. Det kan skje oss alle, men vi kan allerede nå forsikre: Doktoren har gode råd å komme med.

Kikk under dørken

- Det viktigste for en seriøs båteier er det årlige vedlikeholdet. Kikk litt under dørken, se om det har oppstått lekkasjer. Er det frostvæske i kjølsvinet eller olje som har dryppet fra oljekjøleren? Oljen får gjerne peiles ofte, råder Paulsen.

I 1998 startet han sammen med kona sitt eget firma, SP-Motor og Marineservice i Fredrikstad. Paulsens yter båtfolket service med sitt rullende verksted. Ukentlig melder båteiere om nød, mer akutt jo nærmere ferien kommer.

- Jeg har skrudd på grønne motorer i mer enn 20 år, men nå gjør vi ingen forskjell på svenske, japanske eller andre motormerker, sier Paulsen.

Han har opplevd å få telefon fra båteiere som lurer på om de kan kjøre videre selv om oljelampa lyser. Da er svaret resolutt:

- Nei, og atter nei, du er bare minuttet unna full skjæring, roper "doktoren" til slikt.

- Er båtmotorer mer kompliserte i dag enn tidligere?

- Det bygges mer og mer elektronikk inn i styringen av dem. Fabrikantene ønsker det slik. Jeg for min del er tilhenger av de manuelle, enkle motorene, sier Paulsen.

Rullende verksted

Paulsen har med meg alt han trenger til "pasientbesøket". Hvis en stoppekran skal skiftes, en kobberstuss loddes, ja, så må han kunne fikse det på stedet. Det betyr at verktøy av alle slag, sveiseapparat, aggregat og ikke minst delelageret må være med. Selv bilens løftekran kommer godt med når motorer skal settes inn og tas ut av båter.

Vi ble med ut på hjemmebesøk hos på Betzy, en 29 fots Scand Baltic. Det er en årlig foreteelse med klarering før ferieturene starter for alvor. I det godt vedlikeholdte fartøyet ligger den grønne svensken godt gjemt under flere dørkplater, men Paulsen vet råd. Han kjenner Betzy.

Disse motorene går og går, men de må passes på. Derfor skiftes slitedeler som impellere, offeranoder, eksosbend og filtre.

Marinemotorene lever et usunt liv i et miljø bestående av eksos og sjøvann.

- Men de store krisene og det akutte infarktet kan unngås, forkynner Paulsen dypt nede i motorrommet.

Mannen ligger over en grønn, sekssylindret 158-hester og løsner på bolter som knapt er mulig å få øye på. Viftereimer og filtre må skiftes. Det er bortimot akrobatikk, det som foregår i motorrommet. Snart er Betzy klarert. Et nytt drivstoffilter sørget for at det ikke blir full stopp.

- Hvilke feil er det mest av?

- Temperatur. At båtmotoren rett og slett går for varm er et stadig tilbakevendende problem. Man skal huske på at mange båtmotorer etter hvert har 1.500-2.000 timers drift, sier Paulsen.

Det hender at kjølesystemet går tett, vannpumpen virker dårlig og noen bruker til og med gal frostvæskeblanding. Mer vann og mindre frostvæske (60/40-blanding) er èn løsning for å bedre temperaturen.

- Hvilken utvikling ser du på fritidsbåtmarkedet?

- Det er langt lettere å selge båt enn å ta ansvar for service og vedlikehold, det er ingen hemmelighet. Sagt på en annen måte: Det finnes ikke så mange som skrur på motorer i forhold til de som selger båter og utstyr, sier "motordoktoren" i det han er klar for neste oppdrag. Hva venter ham der? En motor som stønner, og ikke orker høyere turtall. Diagnose: Et tett kjølerør. Det må skiftes, og dermed er det duket for båtmotorverdenens bypassoperasjon. Godt at også båtmotoren kan få doktoren på hjemmebesøk.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon