Automatisk trim

Automatisk trim

Automatisk trim

Automatiske trimsystem leser bevegelsene og legger båten på riktig som mulig i sjøen. Vi har prøvekjørt trimsystemer fra tre produsenter. Noen krever en hel del manuelle justeringer for å fungere bra.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN



Automatiske trimsystem finnes ikke bare til biler, også til fritidsbåter. Dette er systemer som tar over justeringen av trimplan, av drev eller utenbordsmotorer. Det handler om små styrebokser som ”leser” båtens bevegelser i vannet og stiller inn i rett vinkel ved ulike turtall og fartsområder, eller retter opp båten sideveis. Disse styreboksene inneholder kretskort av samme type som man har i bilenes antisladd- og antispinnsystemer. Noen har også innebygget gyro.

Automatiske trimsystemer er først og fremst beregnet på planende motorbåter med V-formede skrog og som er spesielt følsomme for feilaktig vektfordeling eller har en tendens til å falle mot vinden i høy fart. Det kan kreves en hel del kunnskap av føreren for å få båten i perfekt balanse, slik at sjøreisen blir så behagelig som mulig. Selv om båten er utstyrt med både powertrim og trimplan, så er det ikke alltid så lett å få til alle justeringer som skal til i ulike typer sjø og i forskjellige fartsområder.

Vekslende resultat

Det er til slik finjustering de automatiske trimsystemene kan bidra. Etter hva vi kjenner til finnes det i dag tre systemer på det nordiske markedet og vi har testet alle med vekslende resultat. Ingen har vært hundre prosent perfekte, manuelle justeringer har alltid vært påkrevet. Man kan si at alle sammen er halvautomatiske. Finske ASC fra Mente Marine er noe av det mest automatiske, i og med at det justerer både planingsnivået og sideveis via et gyro og motorens turtall.

Før valg av system bør man derfor undersøke om det er testet på den båttypen man selv har og med hvilket resultat. Det beste er naturligvis om man har mulighet til å teste det i praksis på en båt som allerede har det installert og som er i samme størrelse og med samme bunnform som din egen båt.



Auto Trim – følger turtallet

Auto Trim var først på markedet med et system for fritidsbåter. Det kan styre både drevbåter og båter med utenbordsmotorer og trimplan. Forandringene styres av motorens turtall. Ved lave turtall stilles utenbordsmotoren inn mot akterspeilet og trimplanet presses ned i vannet, for lettere å komme opp i planingsfart. Auto Trim justerer derimot ikke trimplanene sideveis, for eksempel ved feil vektfordeling i båten. Når som helt kan man trykke inn en av bryterne og stille systemet i manuell modus. Konstruktør og utviker av Auto Trim er Kazi Innovativ i Karlskoga.

Mer informasjon på www.kazi.se.



ACS – med gyro

ACS er et system som kommer fra Mente Marine i Finland. Det finnes i flere utførelser, enten for bare trimplan eller i kombinasjon trimplan og drev/utenbordsmotorer. ACS passer til planende motorbåter mellom fem og 20 meters lengde. I dette systemet styres utenbordsmotorer og trimplan både av motorturtall og et innebygget gyro. Her kan både planingsnivået og ujevn vektfordeling på sidene justeres automatisk. Når man har kommet opp i planingsfart og har funnet en god gange og balanse i båten, så trykker man inn ”Auto” og lagrer dette i systemets minne. Siden tar systemet over og justerer motoren eller trimplaner uansett fart, kursendringer og forflytning av vekt i båt. Prisen for et system som bare justerer trimplanen, koster 7447 kroner. Ønsker man et komplett system som til og med justerer utenbordsmotoren eller drevet, er prisen 8422 kroner. Mer informasjon finnes på: www.mente-marine.com.



Auto Cruise Control – for trimplan

Markedets ferskeste system heter Auto Cruise Control og dette påvirker utelukkende båtens trimplan. Generalagent er Gecea i Göteborg, som også har utviklet de elektrohydrauliske trimplanen Insta Trim. Auto Cruise Control er en komplett pakke som ikke krever verkstedsbesøk. Den er meget enkelt å installere i ettertid. Man bytter ganske enkelt ut kablene, monterer styreboksen horisontalt i båten og kobler systemet til båtens batteri. Den gamle panelet med to brytere erstattes med en ny som har tre brytere. To fungerer som tidligere når man kjører systemet manuelt, og den tredje starter autofunksjonen. Man kjører båten opp i en planingsfart, slik at den går mellom én og fem knop over den planlagte marsjfarten. Autofunksjonen startes ved å trykke inn en knapp, og senere kan man dra av på gassen til en passende marsjfart. Nå tar systemet over trimplanenes bevegelser.

Innstillingen er lagret i et minne i ca. to minutter, dette for at man skal kunne dra av på gassen en kort tid om man må vike for en annen båt eller slå av på gassen for bølger. Etter denne tiden må trimplanen nullstilles manuelt. Senere kan man starte automatikken igjen.

Auto Cruise Control fungerer også mot andre fabrikater som for eksempel Bennet, QL, TX og CAN, men med en noe annen kabeltrekning. Cirkaprisen for en komplett pakke er 4595 kroner. Mer informasjon finnes på www.gecea.com.

Utgave: 

Stikkord: 

Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Twitter icon
e-mail icon