Automatisk trim

Automatisk trim

Automatisk trim

Automatiske trimsystem leser bevegelsene og legger båten på riktig som mulig i sjøen. Vi har prøvekjørt trimsystemer fra tre produsenter. Noen krever en hel del manuelle justeringer for å fungere bra.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN



Automatiske trimsystem finnes ikke bare til biler, også til fritidsbåter. Dette er systemer som tar over justeringen av trimplan, av drev eller utenbordsmotorer. Det handler om små styrebokser som ”leser” båtens bevegelser i vannet og stiller inn i rett vinkel ved ulike turtall og fartsområder, eller retter opp båten sideveis. Disse styreboksene inneholder kretskort av samme type som man har i bilenes antisladd- og antispinnsystemer. Noen har også innebygget gyro.

Automatiske trimsystemer er først og fremst beregnet på planende motorbåter med V-formede skrog og som er spesielt følsomme for feilaktig vektfordeling eller har en tendens til å falle mot vinden i høy fart. Det kan kreves en hel del kunnskap av føreren for å få båten i perfekt balanse, slik at sjøreisen blir så behagelig som mulig. Selv om båten er utstyrt med både powertrim og trimplan, så er det ikke alltid så lett å få til alle justeringer som skal til i ulike typer sjø og i forskjellige fartsområder.

Vekslende resultat

Det er til slik finjustering de automatiske trimsystemene kan bidra. Etter hva vi kjenner til finnes det i dag tre systemer på det nordiske markedet og vi har testet alle med vekslende resultat. Ingen har vært hundre prosent perfekte, manuelle justeringer har alltid vært påkrevet. Man kan si at alle sammen er halvautomatiske. Finske ASC fra Mente Marine er noe av det mest automatiske, i og med at det justerer både planingsnivået og sideveis via et gyro og motorens turtall.

Før valg av system bør man derfor undersøke om det er testet på den båttypen man selv har og med hvilket resultat. Det beste er naturligvis om man har mulighet til å teste det i praksis på en båt som allerede har det installert og som er i samme størrelse og med samme bunnform som din egen båt.



Auto Trim – følger turtallet

Auto Trim var først på markedet med et system for fritidsbåter. Det kan styre både drevbåter og båter med utenbordsmotorer og trimplan. Forandringene styres av motorens turtall. Ved lave turtall stilles utenbordsmotoren inn mot akterspeilet og trimplanet presses ned i vannet, for lettere å komme opp i planingsfart. Auto Trim justerer derimot ikke trimplanene sideveis, for eksempel ved feil vektfordeling i båten. Når som helt kan man trykke inn en av bryterne og stille systemet i manuell modus. Konstruktør og utviker av Auto Trim er Kazi Innovativ i Karlskoga.

Mer informasjon på www.kazi.se.



ACS – med gyro

ACS er et system som kommer fra Mente Marine i Finland. Det finnes i flere utførelser, enten for bare trimplan eller i kombinasjon trimplan og drev/utenbordsmotorer. ACS passer til planende motorbåter mellom fem og 20 meters lengde. I dette systemet styres utenbordsmotorer og trimplan både av motorturtall og et innebygget gyro. Her kan både planingsnivået og ujevn vektfordeling på sidene justeres automatisk. Når man har kommet opp i planingsfart og har funnet en god gange og balanse i båten, så trykker man inn ”Auto” og lagrer dette i systemets minne. Siden tar systemet over og justerer motoren eller trimplaner uansett fart, kursendringer og forflytning av vekt i båt. Prisen for et system som bare justerer trimplanen, koster 7447 kroner. Ønsker man et komplett system som til og med justerer utenbordsmotoren eller drevet, er prisen 8422 kroner. Mer informasjon finnes på: www.mente-marine.com.



Auto Cruise Control – for trimplan

Markedets ferskeste system heter Auto Cruise Control og dette påvirker utelukkende båtens trimplan. Generalagent er Gecea i Göteborg, som også har utviklet de elektrohydrauliske trimplanen Insta Trim. Auto Cruise Control er en komplett pakke som ikke krever verkstedsbesøk. Den er meget enkelt å installere i ettertid. Man bytter ganske enkelt ut kablene, monterer styreboksen horisontalt i båten og kobler systemet til båtens batteri. Den gamle panelet med to brytere erstattes med en ny som har tre brytere. To fungerer som tidligere når man kjører systemet manuelt, og den tredje starter autofunksjonen. Man kjører båten opp i en planingsfart, slik at den går mellom én og fem knop over den planlagte marsjfarten. Autofunksjonen startes ved å trykke inn en knapp, og senere kan man dra av på gassen til en passende marsjfart. Nå tar systemet over trimplanenes bevegelser.

Innstillingen er lagret i et minne i ca. to minutter, dette for at man skal kunne dra av på gassen en kort tid om man må vike for en annen båt eller slå av på gassen for bølger. Etter denne tiden må trimplanen nullstilles manuelt. Senere kan man starte automatikken igjen.

Auto Cruise Control fungerer også mot andre fabrikater som for eksempel Bennet, QL, TX og CAN, men med en noe annen kabeltrekning. Cirkaprisen for en komplett pakke er 4595 kroner. Mer informasjon finnes på www.gecea.com.

Utgave: 

Stikkord: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.
Twitter icon
e-mail icon