Automatisk trim

Automatisk trim

Automatisk trim

Automatiske trimsystem leser bevegelsene og legger båten på riktig som mulig i sjøen. Vi har prøvekjørt trimsystemer fra tre produsenter. Noen krever en hel del manuelle justeringer for å fungere bra.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN



Automatiske trimsystem finnes ikke bare til biler, også til fritidsbåter. Dette er systemer som tar over justeringen av trimplan, av drev eller utenbordsmotorer. Det handler om små styrebokser som ”leser” båtens bevegelser i vannet og stiller inn i rett vinkel ved ulike turtall og fartsområder, eller retter opp båten sideveis. Disse styreboksene inneholder kretskort av samme type som man har i bilenes antisladd- og antispinnsystemer. Noen har også innebygget gyro.

Automatiske trimsystemer er først og fremst beregnet på planende motorbåter med V-formede skrog og som er spesielt følsomme for feilaktig vektfordeling eller har en tendens til å falle mot vinden i høy fart. Det kan kreves en hel del kunnskap av føreren for å få båten i perfekt balanse, slik at sjøreisen blir så behagelig som mulig. Selv om båten er utstyrt med både powertrim og trimplan, så er det ikke alltid så lett å få til alle justeringer som skal til i ulike typer sjø og i forskjellige fartsområder.

Vekslende resultat

Det er til slik finjustering de automatiske trimsystemene kan bidra. Etter hva vi kjenner til finnes det i dag tre systemer på det nordiske markedet og vi har testet alle med vekslende resultat. Ingen har vært hundre prosent perfekte, manuelle justeringer har alltid vært påkrevet. Man kan si at alle sammen er halvautomatiske. Finske ASC fra Mente Marine er noe av det mest automatiske, i og med at det justerer både planingsnivået og sideveis via et gyro og motorens turtall.

Før valg av system bør man derfor undersøke om det er testet på den båttypen man selv har og med hvilket resultat. Det beste er naturligvis om man har mulighet til å teste det i praksis på en båt som allerede har det installert og som er i samme størrelse og med samme bunnform som din egen båt.



Auto Trim – følger turtallet

Auto Trim var først på markedet med et system for fritidsbåter. Det kan styre både drevbåter og båter med utenbordsmotorer og trimplan. Forandringene styres av motorens turtall. Ved lave turtall stilles utenbordsmotoren inn mot akterspeilet og trimplanet presses ned i vannet, for lettere å komme opp i planingsfart. Auto Trim justerer derimot ikke trimplanene sideveis, for eksempel ved feil vektfordeling i båten. Når som helt kan man trykke inn en av bryterne og stille systemet i manuell modus. Konstruktør og utviker av Auto Trim er Kazi Innovativ i Karlskoga.

Mer informasjon på www.kazi.se.



ACS – med gyro

ACS er et system som kommer fra Mente Marine i Finland. Det finnes i flere utførelser, enten for bare trimplan eller i kombinasjon trimplan og drev/utenbordsmotorer. ACS passer til planende motorbåter mellom fem og 20 meters lengde. I dette systemet styres utenbordsmotorer og trimplan både av motorturtall og et innebygget gyro. Her kan både planingsnivået og ujevn vektfordeling på sidene justeres automatisk. Når man har kommet opp i planingsfart og har funnet en god gange og balanse i båten, så trykker man inn ”Auto” og lagrer dette i systemets minne. Siden tar systemet over og justerer motoren eller trimplaner uansett fart, kursendringer og forflytning av vekt i båt. Prisen for et system som bare justerer trimplanen, koster 7447 kroner. Ønsker man et komplett system som til og med justerer utenbordsmotoren eller drevet, er prisen 8422 kroner. Mer informasjon finnes på: www.mente-marine.com.



Auto Cruise Control – for trimplan

Markedets ferskeste system heter Auto Cruise Control og dette påvirker utelukkende båtens trimplan. Generalagent er Gecea i Göteborg, som også har utviklet de elektrohydrauliske trimplanen Insta Trim. Auto Cruise Control er en komplett pakke som ikke krever verkstedsbesøk. Den er meget enkelt å installere i ettertid. Man bytter ganske enkelt ut kablene, monterer styreboksen horisontalt i båten og kobler systemet til båtens batteri. Den gamle panelet med to brytere erstattes med en ny som har tre brytere. To fungerer som tidligere når man kjører systemet manuelt, og den tredje starter autofunksjonen. Man kjører båten opp i en planingsfart, slik at den går mellom én og fem knop over den planlagte marsjfarten. Autofunksjonen startes ved å trykke inn en knapp, og senere kan man dra av på gassen til en passende marsjfart. Nå tar systemet over trimplanenes bevegelser.

Innstillingen er lagret i et minne i ca. to minutter, dette for at man skal kunne dra av på gassen en kort tid om man må vike for en annen båt eller slå av på gassen for bølger. Etter denne tiden må trimplanen nullstilles manuelt. Senere kan man starte automatikken igjen.

Auto Cruise Control fungerer også mot andre fabrikater som for eksempel Bennet, QL, TX og CAN, men med en noe annen kabeltrekning. Cirkaprisen for en komplett pakke er 4595 kroner. Mer informasjon finnes på www.gecea.com.

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon