Atle Knutsen

Atle Knutsen



Drømmer om havet

AV ANNE MARIT KLOKK

Atle Knutsen har klare tanker om fremtiden. Yrke: journalist. Bolig: Fjordbåt. Sted: Helgeroa. Han har nettopp fylt 18 år, men har lenge kalt seg forsker. Det er Fjordbåtene til Richard G. Furuholmen han historiegransker. Skriver bok om dem og lengter vekk fra Jømna i tjukkeste Østerdalen, der han bor.



-På Jømna er det ikke rom for annerledes-tenkende.Her er det trangt på mer enn en måte, det er ikke bare skogen som står tett. Jeg har ikke særlig kontakt med jevnaldrende, men det gjør ingen ting. Jeg lengter mot havet og er glad når jeg kan se og føle det. Gjennom båtinteressen har jeg fått mange gode venner og kjente over hele Norge. Båtene preger hverdagen min, mer enn noe annet. Bilder og tegninger, samt skjebnen til de 90 Fjordbåtene som ble bygget for tyskerne og som etter krigen ble overført til den norske marine og senere havnet på så mange forskjellige plasser. Livet mitt hadde vært helt annerledes, hadde det ikke vært for dem, sier Atle.

Atle Knutsen er en spesiell ung mann. Hans verdiverden forundrer omgivelsene. Hvem er vel interessert i gamle fraktebåter, som attpåtil tyskerne bygde, på Jømna sør for Elverum?

At en guttunge skulle forgape seg i noe slikt, forstår hverken hans medelever på skolen eller andre "vettuge" østerdøler.

-Hvordan oppsto denne glødende interessen hos en fra de store norske skogene?

-Jeg var på sommerferie på Stokkøya ved Helgeroa og traff familien til Øyvind Johansen. De eier Fjordbåten Skjæløy II, som tidligere gikk i fast fergetrafikk mellom Onsøy og Tønsberg og som fortsatt er rutebåt. Denne familien, miljøet, omgivelsene og naturen på Helgeroa, skulle bety alt for meg. Jeg hadde flyttet dit på dagen, men var jo ganske liten første gang jeg kom dit. Men en dag bor jeg der og da helst ombord i en Fjordbåt som er min.

-Men du går på skolen, nå?

-Ja, selvfølgelig. Jeg går i annen på videregående på en noe så misforstått linje som handel og kontor - for å slippe matematikk - etter råd fra en såkalt veileder. Stakkars menneske! Men jeg holder ut, det blir mye lesing og mye skriving, men lite av det har med skolen å gjøre. I og med at jeg vil bli journalist, skriver jeg en del i lokalavisene, men det går mye tid til boken om Fjordbåtene og så skriver jeg dikt. Lærerne mine er svært så interessert, de følger med og sender stoffet mitt rundt, men jeg får stort sett være i fred.

-Blir du mobbet?

-Nei, når mine medelever ser at jeg får toppkarakterer, tør de ikke det. Man må bare unnskylde dem. Jeg har et ganske avslappet forhold til det der. Min tvillingbror er helt annerledes. Han er ganske ungdommelig av seg og vi er nokså gode venner - når han vil. Nå om dagen er jeg ekstra glad fordi jeg har tatt sertifikat og har fått meg en egen liten bil og kan besøke kjente utenfor distriktet mye oftere.

-Hva gjør du når du er ferdig med skolen?

-De fleste må i det militære. Jeg vil helst i marinen. Da kan jeg få tatt kystskippereksamen, noe jeg får bruk for senere. Ellers er jeg altlesende og har skapt min egen maritime fantasiverden her oppe mellom trærne hvor jeg bor inntil videre. En dag skal jeg føle og se havet hele tiden. Bare jeg blir voksen...

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon