Askeladden 705 Voyager: Noe overlesset

Askeladden 705 Voyager: Noe overlesset



Askeladden 705 Voyager

Noe overlesset

Dette er Askeladdens flaggskip. Solid og ordentlig bygget, og med bra sjøegenskaper, men vi synes man har forsøkt å presse inn litt for mye under dekk i 23-foteren.

Dette er den første Askeladd-modellen med overnattingsmuligheter. Den ble lansert for fire år siden. Båten virker velorganisert på uteplassen og har meget veltipassede sjøegenskaper. Her er det ingenting som slamrer og rister i litt tøff sjø. Under dekk forut skulle vi gjerne sett en omorganisering.

Sjøegenskaper

Båten virker robust. I tillegg til sprøytestøp, benyttes også håndopplegg i deler av skroget, blant annet med Devold AMT-matten som både er lett, krever mindre polyester og er ekstremt sterk på grunn av at fibrene er vevet inn i såkalte multiaksiale retninger. Det vil si på kryss og tvers i stedet for i bare to retninger, på langs og på tvers.

Vi kjørte båten med en MerCruiser D3,6L Bravo 1-drev, en 6 sylindret dieselmotor på 170 hk. som gir båten en toppfart på ca. 38 knop. Båten går lett i plan, men reagerer ikke så mye på powertrimen. V-bunnen er på 19 grader, og båten virker tørr i motsjø. I krapp sidesjø skrått forfra opplevde vi en og annen dusj.

Båten er lett å styre, i krappe svinger opplevde vi ingenting unormalt, og selv ved fullt rorutslag klarte vi ikke å få båten til å hugge. Finmanøvrering gikk svært greit. Man sitter for øvrig godt skjermet bak vindskjermen, både på førersiden og passasjersiden.

Førerplassen

Førerplassen er greit organisert. En 1 ½ seter gir romslig plass for føreren, men det er snau plass til to. Halve setedelen kan vippes opp slik at man kan se over frontruten når man kjører. Dessuten gir det bra plass til å stå dersom man ønsker det. Setet kan reguleres både i lengde- og høyderetningen.

Ratt, gass og gir ligger lett i hånden. Instrumentpanelet bryter det noe hvite plastpreget med en treimitert plate. Alle instrumentene er lettleste og elegante fra Faria. Bryterpanelet er montert på begge sider av rattet og godt merket. Kartbord mangler, og den knallblanke overflaten på dashbordbuen er en skikkelig refleksfelle. Sikten er grei horisonten rundt. En vindusvisker på parallellarm er standard, men virket noe slarkete. Ved siden av dashbordet er det to støpte trinn som gir enkel adkomst til fordekket gjennom midtvinduet som kan åpnes.

Uteplassen

Den sosiale delen består av en stor L-sofa vis a vis førerplassen. Det er sitteplass til tre og under den aktre delen av sofaen er det stuerom. Vrir man førerstolen 90 grader, kan man ha en riktig trivelig gruppe ved landligge. Ryggstøet i akterkant av L-sofaen kan vippes forover, og med de to hengslede, langsgående benkene på hver side av akterdekket, får man nok en sosial gruppe. Her er det også satt av plass til et bord i dørken. Under hver av benkene er det stigtrinn for adkomst til den integrerte badeplattformen, hvilket er helt nødvendig i denne båten da den har et meget høyt innvendig fribord og solide griperekker på hver side av akterspeilet.

Båten har ikke dollbord man kan bevege seg på. All bevegelse i langskipsretningen foregår derfor på uteplassen og gjennom vinduet i frontruten. En forholdsvis høy pulpit sikrer ferdsel på fordekket. Pulpiten ender i en åpning forut, men å entre svaberget herfra, er problematisk fordi baugen er høy, og det er ikke noen stigeløsning forut, hvilket det så avgjort burde vært som standard.

Det er 6 kryssholt ombord, to forut, to midtskips og to akterut. Badeplattformen er ren bortsett fra en luke som skjuler den sammenleggbare bade-/redningsleideren. Et smalt stuerom i akterspeilet kan brukes til små fendere, en kaffedregg og noe fortøyningsutstyr.

Over uteplassen er det en kalesje som vi slet fælt med å legge sammen. Faktisk måtte vi demontere kalesjen fra bøylene for å få pakket rundt det medfølgende kalesjetrekket. Dessuten måtte vi flytte bøylearrangementet for at det ikke skulle sperre akterdekket. En tungvint og irriterende løsning. Hele akterdekket er hengslet i den ene siden, og åpner man denne luken, har man suveren tilgang til motorrommet.

Byssa består av en rund stålvask med litt raklete armatur og et ett-bluss Wallas Safeflame kokeapparat under et hengslet plastlokk. Rundt byssekonsollen er det montert griperekke i syrefast. Under er det montert et Isotherm kjøleskap. Det er ingen avsettingsplass. En miniatyrbysse der sågar skuffer for bysseutstyr er montert under dobbeltkøya i lugaren forut!

Lugaren

Produsenten har vært ambisiøs under utviklingen av lugaren. Å få plass til 4 faste køyeplasser samt eget toalettrom i en 23-foter, er i overkant og det gir også plassen under fordekket preg av. En stikklugar på tvers under førerplassen rommer en dobbeltkøye, men det krever akrobatiske øvelser for å komme inn her. Det samme om man skal komme til stuerommet under køya. I forpiggen er det også en skråstilt dobbeltkøye (med stuerom og septiktank under) som man må klatre ett trinn opp for å entre. Under frontdelen av dobbeltkøya er det et oversiktlig sikringsskap og av alle ting et skap med to skuffer, hvorav det ene er beregnet på skaffetøy! Tungvint å måtte klatre opp og ned av lugaren for å hente kniver og gafler når byssa er montert aktenfor førerplassen. Mellom dobbeltkøya og stikklugaren er det i tillegg en sittebenk med et stuerom under. Totalt er det 4 plan i denne løsningen, hvilket medfører mye klatring. Skal man inn på toalettet, må man brette sammen stigen som går opp til uteplassen for at dodøren skal kunne åpnes og lukkes. Den patenten likte vi ikke. Tungvint og potensielt skummelt med tanke på eventuelt å bli innestengt på toalettrommet.

Ventilasjon får man gjennom takluke og sotet skyvedør i plexiglass til uteplassen. Takluken er korrekt hengslet i forkant. Vi savnet gardiner og oppheng for dem. Taket er skaipolstret, men det er ingen polstring i skrogsidene, hvilket gir et kaldt preg.

Toalettrommet lider også under plassmangel. Det er ingen vask her, men et toalettskap med speil i døren er skrudd opp på skottet, hvilket gjør det enda trangere. Speilet kan kun brukes i sittende stilling, men da er det vrient å få åpnet skapet og komme til det som måtte finnes der.

Ventilasjon mangler, hvilket er for dårlig. Lyset i taket bør flyttes 10 cm. forover, for slik det er montert nå, får man lyset i nakken dersom man ønsker å bruke speilet. På skottet mot dobbeltkøya forut er det en skapdør som fører til stengekran for septik og en håndpunmpe for tømming av septiktanken.

Motor/teknisk

Den tekniske siden av båten er vel ivaretatt med ryddig opplegg for både kabler og slanger og lett tilgjengelige sikringspaneler. Monteringsarbeidet er meget bra, og finish er av høy kvalitet. Motorrommet er kjempestort og en drøm for en hver mekaniker som skal utføre reparasjoner og vedlikehold og med kjempefin adkomst under det hengslede akterdekket. Motorromsluken er utstyrt med gassdemper som holder luken åpen.

Konklusjon

Ordentlig og solid bygget og med gode sjøegenskaper. Men avdelingen under fordekket bør redesignes. Her var det alt for trangt og med kronglete løsninger. En bedre bysseløsning etterlyses også.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon