Apollo 3001 Turbo

Apollo 3001 Turbo



Flytende landsted med "veranda":

APOLLO 3001 TURBO



Av Hans Due



Opprinnelig ble den produsert i Danmark og importert til Norge. Nå produseres den i Norge og eksporteres til Danmark! Apollo 3001 Turbo er en planende, innelukket flybridgebåt med et trivelig innemiljø der styrhus/salong/bysse dominerer. Skroget er gammelt og godt. Innredningen ny.



Vi begynner fra toppen og arbeider oss nedover. På solrike dager er det ikke særlig tvil om hvor man vil befinne seg. Flybridgen på Apolloen er som en liten veranda. Her er det sitteplass til fem personer i en L-sofa og en førerstol som kan svinges. Til og med et lite cocktail-bord er det plass til.

Førerplassen er godt utstyrt. Gass/gear-spak, tenningsnøkkel, motoralarm, turteller, trimplansbetjening og powertrim/ motortilt samt hydraulisk styring. Targabøyle for feste av radarantenne, antenner for VHF, TV og radio er aktenfor flybridgen som man entrer via en leider fra uteplassen.

UTEPLASS

Uteplassen er romslig med plass til et bord og fire stoler. Det er tre luker i dørken.To små hvorav det ene kan brukes til å stue klappstoler og sammenleggbart bord. I det andre lille rommet er Ardic-varmeren og den manuelle lensepumpen plassert. I det midterste store rommet sitter motoren.

Dørken har antisklimønster og er selvlensende gjennom avløp som ligger i en nedsenket renne ved inngangen til salongen. Luken til motorrommet er utstyrt med gassdempere. Rundt hele uteplassen er det solide griperekker og i side- og akterskottet er det innfelt stigtrinn med antisklibelegg.

Produsenten vurderer å lage akterport til badeplattformen som standard. Slik det er nå, må man klater over rekka akterut og ned bade-/redningsleideren for å komme til plattformen som er støpt fast på hekken og utstyrt med to små drenerte bokser med lokk.

Fra uteplassen kommer man problemfritt fram på dekk. Dollbordet er bredt, har antisklimønster, man har griperekker langs styrhuset, rekkestøtter og manntau samt pulpit som ender i en åpning på nebbet. Hele fordekket har antisklimønster. Bra! Før nebbet er det en stor drenert ankerboks.

Fortøyningsbeslagene er solide. To foran og to akterut. Hvis vi skal være ekstra pirkete, ville vi gjerne hatt halegatt forut og et kryssholt midt på hver side.

SALONG/BYSSE/STYRHUS

Fra uteplassen kommer man inn til båtens samlingspunkt, salongen, gjennom en meget bred skyvedør med plexiglass i aluminiumsramme. Hele akterskottet er forøvrig i sotet plexi­glass.

Innredningen i salongen er i tre. Snekkerarbeidet er nøyaktig og bra utført. L-sofaen med svingbart heve- og senkebord er på styrbord side rett inn fra akterdekket. Under sofaen er det flere stuerom adskilt med skott. Bordet kan senkes og ryggputene i sofaen legges opp. Dermed har man en meget stor dobbeltkøye.

Under dørken i salongen ligger tankene for vann, drivstoff og septik. Her er også håndpumpen til septiktanken. Det er god adkomst til de "vitale" deler på tankene gjennom mannlokk. På dørken er det kantsydde tepper i god kvalitet. Byssa er forenom L-sofaen. Vis a vis og til babord førerplassen. Aktenfor førerplassen er det tre skap i borde med avsettingsplass på toppen, og ett skap med glassdør under førersetet. Sistnevnte skap er ment for skaffetøy og glass/flasker.

Man stusser over at det kun er ett lyspunkt i taket når man kommer inn i salongen før man oppdager at det er montert såkalt gallerilys, altså lys bak gardinbrettene. I tillegg er det en lysstoffrør-lampe over byssa. Salongen er lys og luftig, et virkelig trivelig oppholdsrom der man har utsikt og kan følge med hva som skjer rundt båten.

BYSSA

Byssa er praktisk. Optimus Turbomatic kokeapparat er standard. Det er stålvask og skikkelig rørleggerarmatur. Under er det fire skuffer og et skap. Sidevinduet over byssa er til å åpne, enten på klem eller som skyvevindu. Det er garantert tett når det er lukket på grunn av sin spesielle konstruksjon. Kjøleboksen er montert på skinner under fotbrettet på førerplass vis a vis byssa. Skal man lage større måltider i havn, kan førersetet vippes opp og plassen under brukes som avsettingsplass. Varmt og kaldt vann er standard.

FØRERPLASS

Førermiljøet er bra. Ratt og regulering rett foran deg. Forenom et kartbord med lampe på fleksibel arm og foran denne igjen kompasset. Til høyre for rattet (med Tenfjords hydrauliske styring) sitter trim/tilt-reguleringene. Alle instrumenter sitter i en konsoll i taket. Her er også tenningen. Bortsett fra noen generende reflekser i solskinn, er instrumentene greie å nå med blikket. Foruten tradisjonell motorinstrumentering følger vanntankmåler og log/sumlog med som standard.

På Apolloen finner vi en noe original måte å plassere betjeningsknapper for det elektriske. De står i et sikringspanel i borde helt nede ved fotbrettet. Dette panelet er til å vippe ut når man skal bruke det. Løsningen er smart, men plasseringen kunne vært bedre. Hadde man hevet panelet 30 cm., hadde det vært lettere å nå bryterne. Det er to 12V sigarettenner-uttak i panelet, noe de fleste vil sette pris på.

Det følger tre vindusviskere av god kvalitet med som standard, men ingen vindusspyler dessverre.

Førersetet er behagelig . Det er bredt som enkeltsete, men for trangt for to. Det er ikke reguler¬bart, men vi følte heller ikke behov for det. Det var litt uvant med venstrekjøring i og med at førerplassen er på babord side, men etter kort tid tenkte vi ikke over det.

Sikten er grei rund baut. Gardinen som var hengt opp ved det lille sidevinduet ved frontruten, kunne man ha spart seg. Den er i veien for sikten skrått fremover.

TOALETTROMMET

Toalettrommet er på babord side under kartbordet på førerplassen. Det er ikke akkurat noen danseplass, men det funksjonerer. Toalett i rimelig bra kvalitet. Vasken i plast og med skikkelig god armatur. Krana kan trekkes ut og brukes som dusj. Dørken er belagt med lister og drenert ned til kjølsvinet, der det er støpt et lite kar med elektrisk lensepumpe og nivåbryter. Under vasken er det skap med skyvedører og bak den et tilsvarende i mindre utførelse. Vi savnet avtrekksvifte. Pluss for 12V-uttak til f.eks barbermaskin/ hårføner. Et stort speil med lys over på skottet inn mot sovelugaren,burde tilfredsstille selv den mest kresne. Det er ikke full ståhøyde på toalettet.

SOVELUGAR

Sovelugaren forut er ikke mer enn det den utgir seg for å være. Her er køyeplass til fire. To i underkøya og to i overkøya. Det er bra med stuerom under underkøya. Klesskapet er på utsiden av lugaren, tvers over for toalettdøren. Sovelugaren er skilt fra salongen med et forheng. Mange kunne nok tenkt seg en dør her. To adskilte sovelugarer begynner å bli vanlig på båter av denne størrelsen. Det har ikke Apollo.

Det er fire lyspunkter i sovelugaren, to langsgående vinduer, en lufteventil som slipper inn lys og en dekksluke. Dekksluken er ikke gjennomskinnelig.

Forøvrig er skrogsider, tak og dekksluke trukket med "polvottpolstring",noe vi generelt sett ikke er særlig begeistret for. Spesielt dekksluken kunne vi godt tenke oss fri for denne polstringen. Det er ikke ståhøyde i lugaren.

MOTORROM

Motorrommet er meget servicevennlig med lett adkomst til motoren fra alle kanter. Båten er utstyrt med tre 105 Ah.s batterier som standard.De står i hver sin plastkasse i forkant av motoren, inn under salongdørken. Kabler og slanger er ryddig og ordentlig oppklamret. Under motoren er en automatisk lense­pumpe som også følger med som standard.

SKROG/KJØREEGENSKAPER

Skrog og overbygg er i sandwich-konstruksjon. Skrogformen er noen år gammel, konstruert av en amerikaner og kjøpt av den tidligere danske produsenten. Skroget er planenede. Finishen er god.Formen er nylig renovert.

Båten leveres standard med en Volvo Penta AQAD 41 DP (200 hk). Duoprop-drevet gir et godt grep i vannet slik at båten er lett å manøvrere. Baugpropell er ønskelig, men ikke nødvendig. Både forover og akterover manøvrerer du greit i sakte fart. Trimplan leveres som standard.

Båten går stødig i sjøen. Du kan holde bra fart selv i litt ruskevær. Den oppfører seg eksemplarisk i svinger og unnamanøvrer, og har ikke lett for å kavitere. Toppfart med standard motor, en person ombord, fulle vanntanker (ca. 200 lt.), kvart drivstofftank (ca. 100 lt.) og uten utstyr, målte vi til 25,7 knop.

Båten er tung. Produsenten oppgir 4500 kg fullastet. Vi er redd standardmotoren blir for liten når båten lastes opp for ferieturen. Det spørs om ikke det andre motoralternativet med 2x AQAD 31DP (130 hk. pr. stk) vil være det beste. Et prisspørsmål selvsagt, men det ville være ergerlig hvis båten "datt gjennom" fullastet.

Støynivået i salongen under gange var tilfredsstillende. 83,7 dba på topp. Litt ergerlig var det å konstatere at det kom en del motorstøy via reguleringswirene. Klarer man å eliminere dette, vil støynivået reduseres ytterligere.

KONKLUSJON

Prisen på standard båt er 679.000 kroner levert i Haugesund. Med alt utstyret som følger med som standard, er det en ok. pris i dagens marked for en bruksklar båt . Båten er bra, både i planløsning, finish og skrog. Motorvalget på standard båt er vi som tidligere sagt, litt i tvil om fordi båten er såpass tung. Vi kunne tenkt oss en adskilt sovelugar til. Ekstra pluss for stor og trivelig flybridge.



STØY/FART

Omdreinger Fart Støy dba

3900 25,7 83,7

3600 22,8 79,9

3300 19,5 78,9

3000 15,7 78,6

2700 12,9 74,4

2400 10,1 73,5

2100 8,6 72,2

1800 8,1 70,0

1500 7,9 69,0

1200 5,3 68,4

900 4,0 65,1

600 3,1 67,4



DATA

Lengde: 9,70 m

Bredde: 3,10 m.

Dybde: 0,90 m

Ståhøyde salong: 1,90 m.

Vekt 1 motor,full last: 4.500 kg

Brennstofftank: 400 lt.

Vanntank: 200 lt.

Varmtvann: 30 lt.

Septiktank: 125 lt.

Pris standard båt: kr. 679.000,-

Produsent: A/S Vico, Strandgt. 218 b, 5500 Haugesund. Tlf: 04-72 40 11.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon