Annerledes julefeiring

Annerledes julefeiring



14 dagers vinterferie ombord

Annerledes julefeiring

Ribbe på julaften, pinnekjøtt og multer til nyttår. Gudstjeneste i Fjällbacka og nyttårsfest på Håøya. Paljetter og stilettheler var byttet ut med varmedresser og sjøstøvler, men juletre og pynt var på plass. May-Idd og Odd Geir feiret høytidene ombord i "Shanie", en Sandvik 945.

AV ANNE MARIT KLOKK



Sommerferien i fjor på tre uker ble for kort for May-Idd Øijord og Odd Geir Antonsen, som begge er ganske så "nautomane". De bor på Slependen og da de på hjemtur ved normal sesongslutt stakk innom Halvorshavn på Filtvedt for å bunkre, sa de for spøk til tankmann Terje: -Vi håper dere har åpent lille julaften, for da kommer vi!

Og slik ble det. Paret har helt siden i sommer drømt om å feire julaften i Fjällbacka kirke og nyttårsnatten på Håøya. "Shanie" er en 1995 modell som paret kjøpt pent brukt i april 97. I tillegg til å feire en annerledes jul og nyttår, ønsket de å teste båten til vinterbruk og oppleve det å være båtturist på alle de kjente sommerstedene langs svenske vestkysten om vinteren på årets desidert mørkeste dager. Med nymontert radar fra Raytheon dagen før avreise, ivret begge to etter å lære å bruke den og mente at en tom fjord ville gi glimrende treningsforhold.

Lille lille julaften var båt og mannskap klar for 14 dagers vinterferie. "Shanie" lå ved Nesøya, julepyntet med nisser, juleblomster-og dekorasjoner og et ekte juletre. May-Idd hadde iført seg sportslig juleantrekk med nisselue, rød og hvit lusekofte, rød knickers og hvite knestrømper. Er det jul, så er det jul. På sjø og land. Det luktet gløgg og myrra samt en smule diesel ombord. Med i lasten var ribbe og surkål, hjemmelaget rull, fenalår, sylte, krumkaker, marsipan og mye annet julegodt i fast og flytende form.

-Vi trodde vi hadde husket alt, men vi måtte innom Sætre for å kjøpe poteter.Og så ble det selvføgelig en del annet også, sier May-Idd i ettertid og forteller at båtsko på is og snø ikke er så lurt. Hun gikk nemlig på nesa og slo seg i kneet i forbindelse med handleturen. Seilersko er uegnet som fottøy på vinterbrygger, står det i loggboken fra turens første dag.

Planlegging og forberedelser



Bortsett fra den spesielle juleprovianten og- pynten, var det en del planlegging i forbindelse med ekstra utstyr når man skal være ute i to uker midtvinters. En ekstra ovn, en POD ble skaffet, pluss et ekstra forbruksbatteri, 25 liter lampeolje, nok diesel og vann (forhåndsbestilt på forskjellige steder), gjesteflagg, kart og godt med varme klær og fottøy.

At May-Idd og Odd Geir skulle oppleve to så milde uker som vi hadde rundt jul, kan man ikke regne med. De hadde ca. null grader hele veien, flatt vann, men kontinuerlig tåke og dårlig sikt.

-Vi hadde perfekt føre for radartrening selv om det ble nokså intens jobbing på grunn av tåken, sier Geir Odd. De føler begge at de er blitt ganske fortrolige med radaren, men det er fortsatt GPS'en som er viktigste navigasjonshjelpemidlet. Uten den og ekkolodd hadde de ikke lagt ut på en slik tur.

Da de dro 22. desember, var det egentlig litt på lykke og fromme. Vær og vind, temperatur og lyst skulle bestemme. De skulle på vinterferie og hvis de kom til Fjällbacka på julaften og nådde gudstjenesten, var det topp. Resultatet var at de kom uten problemer til Strømmerna syd for Lysekil tredje juledag. Da var de 102 nautiske i luftlinje hjemmefra og syntes det var greit å sette kursen nordover igjen.

Bunkers og vann

Det eneste virkelige problemet underveis var å skaffe ferskvann. Første dag sto gutta på Halvorshavn Marina og ventet på dem, som avtalt. De åpnet kranene for diesel, motorolje og vann kun fordi "Shanie" hadde meldt sin ankomst. 300 liter vann holdt en stund, men tredje dag jul, ønsket de påfyll og det viste seg vanskelig. De hadde vært innom turistinformasjonen i Fjällbacka, Gräbbestad og Tanumshele før de kom til Lysekil for å skaffe seg informasjon om kirketider, vann og landstrøm, men overalt var det stengt. Selv fiskerne hadde tatt julefri og stengt vannkranene. Heller ikke i Smøgen, Kungshamn eller Havstensund på hjemvei var det vann å få. På fiskebrygga i Strømstad (29.12) var det mulig å fylle opp tanken, så da ble det nyttårsdusj og hårvask. Ikke ombord, men på det kommunale badet!

-Vi hadde regnet med åpne kraner flere steder, så det var en tabbe. Vi hadde ikke trodd at alt var stengt på grunn av helligdagene, sier May-Idd og presiserer at man bør ha med ekstra vann og så kansje være litt mer sparsom...

Dieselen i Sverige, hvis man må bunkre i vårt naboland, bør få en skvett totaktsolje for at motoren skal ha det godt. Svenskediesel er uten svovel og mer miljøvennlig, men ikke så "smørevillig".

Alene i sovende landskap

Å legge ut slik på egenhånd, høres veldig romantisk ut og er det sikkert også. Særlig når vinden uteblir og man innhylles i tåke og mørke og får havet, havner og brygger helt for seg selv. May -Idd og Odd Geir håpet dessuten å nå en spesiell øy utenfor Fjällbacka, der de to traff hverandre. Hvem hadde trodd at de skulle komme tilbake dit sammen i egen båt og på 1. juledag? Øya ble besøkt før de gikk inn til Smøgen. Her var forøvrg alt stengt, men de fikk koblet seg til landstrøm og lette forgjeves etter søplekasser.

-Alle hadde juleferie. Selv politi og kystbevakningen var fraværende. Før man drar på vinterferie med båten, skal man være klar over at du er alene på sjøen. Du må stole på deg selv og båten, være forsiktig og sørge for daglig kontakt med noen hjemme som vet hvor du er, sier Geir Odd og presiserer hvor viktig det er å kunne navigasjon både på gammel og ny måte. Han anbefaler alle som er ute i vintermørket eller tåke å anskaffe radar, men man må trene på å bruke den. For deres del var det enkelt på den måten at det eneste som rørte seg på skjermen var "Shanie".

-Men da vi la ut første dagen, innrømmer jeg at vi ringte Tjøme radio og spurte om Rauer var slukket. Vi kunne ikke se fyret i tåka, selv om GPS'en sa at vi var der. Da var det ganske tjukt, men vi vendte oss til det samtidig som vi fant ut at mørket kommer veldig fort og veldig tidlig på denne årstiden. Naturen hviler og venter, og det dårlige lyset skaper en spesiell, fin stemning som bare kan oppleves. Det er egentlig rart at flere av oss ikke bruker båten hele vinteren, noe i hvert fall vi skal ta igjen fremover, sier May-Idd.

Praktiske tips

Bortsett fra ekstra vannkanner, skader det ikke å ha med et par flasker i reserve av det meste. May-Idd ønsker seg dessuten belysning inni skapene ombord, mere leselys og lys i leideren fra lugaren forut. Sommerbelysning inne holder ikke om vinteren. Man har f.eks ingen mulighet til å se hva som er inni skapene uten en skikkelig lommelykt.

Fordi begge to hadde trent og gjort seg kjent med det elektroniske navigasjonsutstyret på godværsdager, visste de at de kunne stole på det. Men samtidig byttet de på å sitte med nesa i kartene uten å tørre å gå på do eller ta røykepause. De måtte telle øyer, skjær og steiner og håpe at det var riktig stein på hver side av båten. Ut fra Engelsviken lille julaften havnet de helt ute av kurs uten å skjønne hvorfor. Da føler man seg litt ynkelig og man skjerper seg kraftig.

Et kartbord var sterkt savnet og bør prioriteres. Slike behov melder seg når man bruker båten hele året.

Gasskomfyren ble flittig brukt både til å varme opp juleribba, som var hjemmestekt på forhånd, til brød, rundstykker og skolebrød. Maten smaker så vidunderlig ombord og søvnen kommer ramlende etter mange timer underveis og et godt middagsmåltid. Og man unner seg alltid noe ekstra, både fordi det er jul, nyttår og båtferie.

-30.12 var vi tilbake på Sætre. Vi plukket opp venner der og dro ut til Håøya hvor det var samling av fire vennebåter. Vi samlet ved til bål og gjorde alt klart til festen. Nyttårsmiddagen var pinnekjøtt, kålrotstapp, poteter, øl og akk med multer, krem og kromkaker og med champagne og bølgeskvulp idet året rant ut, ble dette en nyttårsfeiring av de helt store, sier Odd Geir.

Reiserute

May-Idd og Odd Geirs juleferie var vellykket på alle måter, bortsett fra manglende ferskvann. De fikk testet seg selv, hverandre og båten til vinterbruk og til eksamen i navigering har de gitt hverandre topp karakterer. Etter nyttår har de vært ute på helgeturer og i påsken blir det langtur. Så lenge det er isfritt og nullføre, synes begge det er skjønt å komme på sjøen. May-Idd hadde ikke lyst til å gå på land etter denne to ukers turen:

22.12 Nesøya - Engelsviken

23.12 Engelsviken - Gräbbestad

24.12 Gräbbestad - Fjällbacka

25.12 Fjällbacka - Smøgen

26.12 Smøgen - Malmöen

27.12 Malmöen - Lysekil - Strømmerna - Väderöerna

28.12 Väderöerna - Stømstad

29.12 Strømstad - Moss

30.12 Moss - butikkbrygga på Håøya

31.12 Håøya

1.01 Håøya

2.01 Sandspollen

3.01 Sandspollen - Holmen

May-Idd og Odd Geir traff ikke mange mennesker underveis, men desto hyggeligere var alle de kom i kontakt med. De minnes og hilser til innehaveren av Gräbys Røkeri & Skaldjurskafe i Gräbbestad og hans hjemmelagede karameller og konfekt, prest og menighet julaften i Fjällbacka, de fem badeenglene på Malmön som ville ha med May-Idd på en svømmetur, den koselige pubverten som ikke ville ha betaling og de mange blide, forundrede svenske og norske fjes da "Shanie" dukket ut av vintertåken.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon