Anders Karlsen - Norges yngste båtdesigner

Anders Karlsen - Norges yngste båtdesigner

Norges yngste båtdesigner



Yrkesvalget var enkelt for Anders Karlsen (22). Fredrikstad-gutten er bortimot født i vannkanten og oppvokst i mammas og pappas båtbutikk. Nå er han båtdesigner og altmuligmann i familiebedriften.

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

- Det er og blir et liv med båt, så mye er sikkert, sier 22-åringen fra Lisleby. Sannsynligvis er det ikke noen vei utenom. Det meste har dreid seg om båt i de 22 årene han har levd her ved Floas utløp. Han sønn av den båtgale brannmannen Rune Karlsen, først kjent som bruktbåtselger og nå mannen bak båtbyggeriet på samme sted som produserer Sea King. Tidlig på 80-tallet kjøpte Rune Karlsen motorfabrikken Færd og Burud Trebåtfabrikk vegg i vegg. Liv laga for motor- og trebåtproduksjon var det ikke, men eiendommene passet som hånd i hanske til Karlsens planer.

Fra drøm til virkelighet

- Alt dreier seg om båt her i familien, smiler Anders. Ambisjonene har det aldri vært noe å utsette på. Mange mente det bare var våghalser som kunne legge i vei med konstruksjon og produksjon av 38-fots cabincruisere. Unggutten gjorde drøm til virkelighet da han designet båten.

- Det ble en lang prosess. Heldigvis var jeg i den situasjonen at hele bedriften var sammen om prosjektet. Vi kunne prøve ideer i praksis underveis, og justere og forbedre etter det. Det var skikkelig morsomt å få så store oppgaver, sier han fornøyd.

- Hardt arbeid og lange dager hører med, sier han.

Jobben på Sea King har gått på bekostning av sosialt samvær med venneflokken, men i en viss grad har han kompensert for det ved å invitere venner til fabrikken. Mens han skrur, tegner, pusser og rydder, småprater han med kompisene som sitter i ring på gulvet med cola og peanøtter. På den måten kombinerer han i hvert fall to ting. Men ikke tre; det lille han har av fritid, tilbringer han helst med dama.

- Og nå har du trappet ned?

- Å? svarer han undrende, men får plutselig smilet tilbake.

- Du tenker på 12-foteren?

- Ja, er ikke det å gå feil vei?

- Overhode ikke. Alt det jeg lærte på storbåten, er erfaringer som nå kommer jollefolket til gode, mener han.

Sea King 360 er i følge konstruktøren den ultimate ungdomsbåten, med egenskaper, design og farger som skal ha appell til unge sjøfolk. Det er ikke mer enn 10-12 år siden han selv levde på bølgene i sin Terhi Micro Fun.

Ungdommens talsmann

- Sea King 360 er et komplett konsept, fortsetter han. Båten leveres ferdig utstyrt, inkludert motor.

- Det er frustrerende å kjøpe båt til en pris, for så å plukke dyrt, men nødvendig tilleggsutstyr etterpå. Frustrerende er det også å måtte vente i det lange og det brede for at butikk og verksted har tid til å montere gir, gass og motor. Det skal ikke være sånn, sier Anders. De første eksemplarene av Sea King 360 er allerede produsert, men fart i sakene blir det først når den nyinnkjøpte fabrikken i Polen er i gang i mai.

- Båten egner seg til unge både under og over 16 år. Den er konstruert for gode sjøegenskaper med alt fra en 9.9 hester til en 30 hester på hekken. Dermed skulle det ikke være noen grunn til å bytte båt etter 16-års dagen, kanskje bare en litt større motor, sier han.

- Hva blir det neste?

- Er allerede så smått i gang med større båter, basert på 360-konseptet, men vi er ikke utålmodige. Nå gjelder det å få jolla i god gjenge, sier Anders Karlsen. Utålmodig trenger han ikke å være, han har et langt liv foran seg som designer og konstruktør i norsk båtbransje.

Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon