Amble: Kontroll av ikke-CE-båter

Amble: Kontroll av ikke-CE-båter

Kontroll av ikke-CE-båter

Da jeg sist september skrev om endringer i Fritidsbåtdirektivet og Fritidsbåtforskriften, var jeg kort i omtalen av prosedyren for CE-merking av ferdigbygde båter. Nå er den norske forskriften vedtatt, og det er tid for avklaring

Kjøp av ikke CE-merkede båter fra land utenfor EØS har gitt medført problemer for noen, og båter har blitt holdt tilbake ved grenseovergangene. Også selvbyggere kan ha fått problemer med salg av båt "bygget for egen bruk" før utløpet av karantenetiden på fem år. Sjøfartsdirektoratet har fått mye ekstraarbeid fordi det gjort sitt beste for å hjelpe.

Den nye forskriften fastsetter en overgangsperiode på ett år fra og med 1. januar 2005. I den tiden kan alternativt et teknisk kontrollorgan (DNV, IMCI og andre) undersøke båten og den relevante dokumentasjonen. Reglene blir obligatoriske etter overgangsperioden. Da kreves det at et Teknisk kontrollorgan (TKO) undersøker båten, og at TKO ”utfører beregninger og andre vurderinger for å sikre produktets samsvar med relevante krav i forskriften.”

Når denne etterkontrollen er utført, skal TKO, hvis båten tilfredsstiller kravene, utstede en samsvarsrapport. TKO skal også underrette ”personen som ønsker etterkontrollen, om dennes forpliktelser.” Deretter skal denne personen utarbeide en samsvarserklæring og sørge for påsetting av CE-merke, samt identifikasjonsnummeret tilhørende TKO. CE-merket skal plasseres på produsentskiltet, sammen med ordet ”etterkontroll”.

Systemet kan virke omstendlig, men det er positivt at det nå er staket ut en klar kurs for dem som må CE-merke en båt etter at den er ferdigbygd.

Den nye forskriften finnes på internett: tinyurl.com/5us4m. Her er det avsnitt (5) i §7 om ”Krav til samsvarsvurdering m.v.” som forklarer hva som må gjøres når en båt skal CE-merkes i ettertid.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon