Alt du trenger å vite: TV I BÅT

Alt du trenger å vite: TV I BÅT

TEKST: LARS KRISTIAN LARSEN FOTO: ATLE KNUTSEN

Det finnes per i dag tre løsninger for å se TV i båt. RiksTV, Canal Digital og Viasat. Før du velger hvilken løsning du vil gå for er det smart å tenke gjennom hva du vil se på TVen i båten. De tre operatørene har ulike kanaler i sine pakker, selv om alle har med de største, som NRK og TV2. Prisen vil nok også spille en vesentlig rolle for de fleste. Selve satellittantennen er i dag over ti gang så dyr som en vanlig terrestrial antenne for båtbruk. Prisen på abonnement er relativt lik hos de tre leverandørene, og alle har løsninger for å kunne ha flere programkort på samme abonnement. Man kan også ta med dekoderen fra hus til båt. Et annet moment som bør vurderes er om man ofte reiser til utlandet med båten. Da er satellitt eneste løsning dersom man vil se norske kanaler om bord.

Satelitt eller RiksTV?
RiksTV: Å velge RiksTV i båten gir en del fordeler, men også noen ulemper. Den største fordelen er prisen. Har du dekoder hjemme, kan denne tas med i båten og brukes der. Alt du trenger da er en 12-volts tv og antenne på båttaket. Du kan sågar ta med antennen hjemmefra. Særlig visuelt vakkert blir det ikke, og det er heller ikke særlig praktisk da husantenner som regel er retningsbestemte. En rundtstrålende antenne, som er det absolutt mest vanlige alternativ for båt, tar inn signalene like sterkt fra alle retninger. Prisen på en slik antenne begynner på rundt tusenlappen. Overkommelig, men likevel langt dyrere enn en vanlig husantenne. Dekningen er stort sett bra over hele landet (se dekningskart på www.rikstv.no/Produkter2/sjekk-din-dekning). Strømforbruket ved en slik løsning er også relativt lavt. I alle fall om man velger en tv med innebygget kortleser. Da er forbruket beskjedne 5 watt til den medfølgende antenneforsterkeren, pluss TVens forbruk. Den største ulempen med RiksTV i båt er at dekoderen ikke automatisk velger en senderen med det til enhver tid sterkeste signalet. RDS- funksjonen, kjent fra radioen, finnes ikke for tv-signaler, enn så lenge. Det betyr at alle kanalene må søkes inn på nytt i hver havn, eller at man må oppdatere kanallista hvis man er innenfor en region, som for eksempel Sørlandet. Prosessen for å søke inn kanalene er relativt enkel og tar i overkant av fem minutter. Da er kanalene på plass igjen - helt til båten beveger seg utenfor senderens rekkevidde. En annen ulempe med RiksTV er dekningen langs svenskekysten og i Danmark. Norske kanaler faller ut når man beveger seg lenger øst enn Strømstad eller sør for Lindesnes. Men frie internasjonale kanaler vil være mulig å få inn selv i Sverige og Danmark. Dekningen kan også være noe begrenset i de nordligste fylkene.
Med RiksTV-boksen har du NRK1, 2 og 3 tilgjengelig, selv uten kort i dekoderen. RiksTV har også pakketilbud med fast pris for dine favorittkanaler. Dersom du har tv med kortleser er løsningen både billig og god, om du kan leve med litt kanalsøking etter forflytning.

PLUSS:
Pris
Enkel i bruk
Lavt strømforbruk
NRK uten kort
Plassbesparende
Flere kort i samme abonnement tiltenkt bruk i hytte, båt.

MINUS:
Ikke automatisk søk/ oppdatering av kanalliste
Ingen norske kanaler i utlandet
Begrenset dekning

Satellitt:
Se NRK fra Spania.
De største fordelene med satellittantenne på taket er at kanalene lagres en gang for alle, og at dekningen nesten alltid er upåklagelig. Unntaket er når det ikke er fri sikt mot sør. Viasat finnes på satellitten Astra 4A (4,8 grader øst), tidligere kalt Sirius. Canal Digital sendes via de to satellittene Thor5 og Thor6 (0,8 grader vest)
Dagens TV-satellitter er kraftig oppgradert i forhold til parabolantennens spede start. Signalet fra satellittene er langt kraftigere, noe som gjør det mulig å ta inn signalene med langt mindre antenneskåler enn før. Dessverre er ikke prisene på en satellittantenne for båt i nærheten av prisene på ordinære antenner for boligbruk. Kjeder lokker gjerne med antenne, kanalkort og dekoder for én krone dersom man tegner abonnement for et år. Slik er det ikke i båtverdenen. Antennen, komplett med kabler og ACU koster fra 42 000 hos Belamarin (tuner og programkort kommer i tillegg). Prisen er stiv fordi det finnes få produsenter, markedet er lite, og teknologien er avansert. En ACU (antenna control unit) får antennen til automatisk å bevege seg både vertikalt og horisontalt for alltid å peke mot den valgte satellitten. Antennen skal klare å følge satellitten i opp til 30 knops fart og ved tre meter høye bølger, lover produsentene. Ved stilleligge går antennen i en slags dvalemodus for å spare strøm.
Irritasjonsmomentet med å måtte søke opp kanalene på nytt i hver havn forsvinner med parabolløsningen. Det er heller ikke noe problem å se alle de norske kanalene fra et hvilket som helst sted på den nordlige halvkule, så lenge man har fri sikt mot sør og og antennen er stor nok i forhold til dekningsområde for aktuell satellitt. (dekningskart på www.lyngsat.com) Per i dag finnes det bare TVer fra 32 tommer og oppover som har innebygget tuner/mottaker fra Canal Digital. For Viasat må separat tuner brukes da denne løsningen foreløpig ikke er tilgjengelig. Med tuner og ACU blir strømforbruket markant større enn ved bruk av RiksTV-kort direkte i TVen.

PLUSS:
Overlegen dekning
Norske kanaler i utlandet
To kanalleverandører
Penere visuelt

MINUS:
Pris
Strømforbruk
En ekstra "boks"

VELG LED:
Vi har skrevet om LED-teknologien, og dens fordeler i båt, flere ganger tidligere. Strømbevisste båteiere burde snarest bytte fra glødelamper til LED-pærer om bord. Også når det kommer til valg av TV er LED et klart førstevalg. Strømforbruket er svært lavt samtidig som bildekvaliteten er vel ivaretatt. Prisen har også vært i fritt fall siden teknologien for alvor kom på markedet. 19-tommeren fra Grundig som vi brukte under arbeid med denne artikkelen trekker beskjedne 30 watt fra batteriet. Da har man nok strøm i uthavn til både Disney-timen og reprisen på Frustrerte fruer.
----------------------
Her er noen av tv-modellene med LED-teknologi som finnes på markedet i dag:

24” Finlux LED TV m/ DVD – Full HD
Godkjent for RiksTV: Ja (Innebygget dekoder)
Forbruk: 19 watt (24 w med DVD-spiller)
Pris: 3495.-
www.sparelys.no

19” Andersson LED194DC – HD ready
Godkjent for RiksTV: Ja (Innebygget dekoder)
Forbruk: 50 watt
Pris: 1290.-
www.netonnet.no

19” Grundig Leemaxx 19LED – HD ready
Godkjent for RiksTV: Ja (Innebygget dekoder)
Forbruk: 22 watt
Pris: 1990.-
www.multicom.no

------------------------------------------

Valg av antenne
Terrestrial: Det er få produsenter av antenner til båt. Innen vanlige rundtstrålende antenner er Shakespeare og Glomex blant de mest kjente. Også danske Triax har et visst utvalg. Sistnevnte er spesielt populær blant campingvogneiere. Signalet fra de overnevnte antennenemerkene er omtrent det samme. For å finne forskjellen må det måleapparater til. Rådet er derfor å velge en antenne fra en velkjent produsent.

Satellitt: Det er heller ikke mange produsenter av parabolantenner for båt. KWH og Seatel er ledende sammen med koreanske Intellian. Men disse merkene ser du ikke alltid på dekslene som skjuler selve mottakeren. De store maritime elektronikkprodusentene setter gjerne sin logo på domene. Dette er primært for å ha et større salgs- og servicenett. Kontrollenheten (ACU) har samme produsent som antennen. Parabolskåla fås i flere størrelser. Minste variant fra Belamarin er 33 centimeter i diameter. For større båter finnes 37, 45 og 60, hvor den største primært er beregnet for superyachter. ProNav selger Intellian i2 med 27 centimeters parabolskål for kr 28 625 kr. Det er viktig å velge stor nok antenne i forhold til dekningsområde og fartsområde. Sjekk mot dekningskart og forhandler før du kjøper.

VHF-antenne: En eksisterende VHF-antenne vil ikke fungere særlig bra som TV-antenne i båt. Det er likevel mulig å få signaler under gode forhold, men løsningen blir relativt elendig sammenlignet med en ordentlig TV-antenne. VHF-antennen leter etter vertikale signaler, mens en rundstrålende antenne vil søke horisontalt. Det er blitt gjort flere forsøk på å splitte signalet fra VHF-antenne for å kunne slippe unna med én antenne på taket. Løsningen funker dårlig. Om VHF-antennen hadde blitt lagt ned horisontalt ville den kunne fungere, så sant den pekte i riktig retning i forhold til nærmeste sender. Uansett er rådet å styre unna denne løsningen.

Eksisterende VHF/UHF-antenne: Dersom du har en eksisterende TV-antenne om bord, kan denne brukes. En antenneforsterker må likevel til for å få ordentlig mottak av lyd og bilde. Går du fra en eksisterende antenne til satellitt bør kabelen byttes ut, da gamle kabler gjerne har korrodert en del og derfor gir dårligere signal.

PS: unngå å kjøpe TV-tuner i utlandet. Disse boksene mottar bildet i MPEG2-komprimering, mens norske tunere er klargjort for MPEG4, som er en nyere teknologi (HD TV). Det er MPEG-4-komprimeringen som brukes i Norge. Med en utenlandsk tuner og norske TV-signaler vil du ikke få hverken lyd eller bilde. En "norsk" tuner vil derimot fungere bra i utlandet på frie kanaler som ikke krever kort, da denne også takler MPEG2.

---------------------------------------

Enkelt og greit
-Løsningen for hvermannsen:
Den enkleste og mest praktiske løsningen for de aller fleste er å kjøpe en liten tv med innebygget tuner for RiksTV. Da trengs bare fjernsynet, programkort, antenne og antenneforsterker. Da får man en fjernkontroll og en boks mindre å ha med på tur. Strømforbruksmessig er det også den beste løsningen. Totalt krever antenne og tv 35 watt. Prisen er heller ikke avskrekkende.

Eksperten
-Det har vært en ekstrem utvikling siden jeg begynte i bransjen, sier Frank Stene, teknisk sjef hos Belamarin. I 20 år drev han brunevareverksted med serviceansvar for Euronics og Expert. Siden år 2000 har han jobbet hos Belamarin som serviceingeniør med spesielt fokus på TV-løsninger i båt. Stene tror TV-titting i båt vil bli enda enklere i fremtiden.
- Jeg er overbevist om at vi i fremtiden vil le av at vi må søke inn og oppdatere kanalene på nytt i hver havn, slik man i dag må med RiksTV, sier den blide Fredrikstadmannen.

- Hvilken løsning mener du er den beste i båt?
- Jeg tror det er smart å velge ut fra hva man ønsker å se på TVen. Man bør også vurdere prisen. Parabol er nok best, men prisen er høy. I så måte blir en 12-voltsTV med innebygget RiksTV-tuner en god løsning for de fleste.

Kanaltilbudet:

RiksTV
Minipakken: 3225 kr per år – Inntil fire TV-er – inkludert HD-dekoder.
Kanaler: NRK1,2,3, TV2, TV Norge, TV2 Nyhetskanalen, Discovery, National geographic, SVT1 og SVT2.

Rikspakken: 4185 kr per år – Inntil fire TV-er – inkludert HD-dekoder.
Kanaler: NRK1,2,3, TV2, TV Norge, TV2 Nyhetskanalen, Discovery, National geographic, SVT1, SVT2, TV2 zebra, Viasat 4, FEM, TV2 Filmkanalen, Eurosport, Disney channel, Playhouse disney, Disney XD, Animal planet, TLC, MAX, BBC world news, The woice, TV2 Bliss og Fox crime.
Ekstra dekoder: kr 1090.- Ekstra kortleser/modul: 990.-

VIASAT
Folkepakken: 2788 per år – Kun en TV – inkludert HD-dekoder. (2 måneder med alle kanalpakkene gratis)
Kanaler: NRK1 HD, NRK2, NRK3, NRK Super, TV2 HD, TV3, TV Norge, Viasat 4, TV2 Nyhetskanalen,Viasat Crime, E!, FEM, TV2 Bliss, Boomerang, VH1, Euronews, CNBC, TV3 Play* og Viasat 4, play*. *Forutsetter at man er gullkunde, eller betaler 39 kr ekstra per mnd.
Ekstra dekoder: Kr 495.- Kr 59 per mnd for inntil tre ekstra programkortkort.

Canal Digital
Norgespakken: 1389 per år (inkl webrabatt*) – Kun en TV – inkludert HD-dekoder.
Kanaler: NRK1,2 og 3 i HD, TV2 HD, TV Norge HD, NRK Super,NRK, distriktssendinger, TV2 Zebra, TV2 Bliss, TV2 Nyhetskanalen, FEM, MAX, The voice, TV3, Viasat 4.

Ekstra dekoder: Kr 990.- Totalt kr 59 per mnd for programkort 2,3 og4.
*Kr 1000 i webrabatt ved bestilling på nett.

FAKTA:

Antennetype Koblingspunkter Strømforbruk i watt inkludert LED-TV* Pris i kr
Parabol 4 30+20+30* = 80 W Fra 28 625**
RiksTV m/tuner 4 20+5+30* = 55 W Fra 990**
RiksTV med kortleser i TV 3 5+30* = 35 W Fra 990**

*Strømforbruk på vår test-TV (LED) var 30 watt, og vi har derfor tatt utgangspunkt i dennes strømforbruk.
** Kun antennepris. Tuner, abonnement og programkort kommer i tillegg.

 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon