”Spitfire” på sjøen i Flekkefjord

”Spitfire” på sjøen i Flekkefjord

TEKST OG FOTO: JON WINGE
Det er ikke så ekstremt at en privatperson bygger en garasje for å bygge båt i, men Rolf Bernhard skal ha fart. Uhorvelig mye fart. Heller ikke det er så spesielt i en verden hvor folk farer omkring på sjøen i 50, 60, 70 og kanskje 80 knop, men når det leker verdensrekord et sted i bakhodet, begynner det å smake av fugl.
Og Rolf Bernhard nøyer seg ikke med noe så alminnelig som et par Lamborghini’er for å få opp farten. Nei, her skal det stå to av verdens kanskje gjeveste stempelmotorer noen sinne. Vi snakker om den ypperste “Spitfire-motoren” – Rolls Royce Griffon, hver på 2050 hester. Mindre kan det ikke være, mener Rolf Bernhard.
Ekstremt skrog
En katamaran har ingen teoretisk hastighetsbegrensning. Vi når til slutt grensesnittet mellom båt og fly. Et V-bunnsskrog butter imidlertid i det enkle faktum at jo fortere det går, desto mer reiser skroget seg ut av vannet. Går det fort nok, blir det knapt noen kjøl igjen til å opprettholde stabiliteten.
Men V-bunn, skal det være, for Rolf Bernhard er også estetiker og stilhistorisk bevisst. Griffon-motorene ble utviklet på 1930-tallet, ergo skal motorene hans stå i en trebåt med linjer lik de klassiske runabout’ene fra den tiden. Umulig, vil de fleste si, men det ordet inngår ikke i språket til folk av Rolf Bernhards kaliber.
Inn med énskrogspesialisten
For oppnå hastigheter rundt dagens verdensrekord for V-bunnsbåter, som er nærmere 150 knop, må alt stemme. Det er ikke nok med rå motorkraft. Skroglinjer, vektfordeling, styrkeforhold, ja selv aerodynamikken må være optimal. Og da viser det seg at “de gamle gutta” langt fra var på villstrå.
Men det må finslipes, derfor gikk Rolf Bernhard til en av de beste på énskrogs fartsbåter, nemlig Jan Thore Olsen, som satt i Kragerø og skapte ultramoderne høyhastighetsbåter. Du har kanskje ikke hørt så mye om ham, men han er blant verdens beste på kompositt, så denne båten blir bygget med det aller siste i materialteknologi, med utstrakt bruk av moderne fibre, epoksy og kaldbaking. Så skal den kles med mahogni.
For at båten ikke skal ”miste vannet” har bunnen et stort og ganske spesielt V-formet step (se linjetegningen).
Mer enn 100 knop?
Hvor fort skal det gå? Rolf Bernhard vil ikke snakke om fart, men selv mener jeg at vi kan snakke om hundre knop pluss. Olsen, derimot, hevder at han har tegnet en båt som teoretisk er god for 130 knop, og vel så det. Det blir altså opp til “Brødrene Griffon” om Rolf Bernhard skal smake på verdensrekorden for V-bunnsbåter. Den burde være innen rekkevidde, spesielt når vi tenker på at en Griffon-motor enkelt lar seg trimme til minst den dobbelte ytelsen.
Slike motorer er i dag samlerobjekter i verdensklasse, likevel har Rolf Bernhard flere på loftet som han kan plukke deler av. I verdens samlermarked har han også klart å få tak i originale kompressorer og innsug som tar luft fra toppen. Det er helt nødvendig, ettersom en Griffon på toppfart krever mer enn 80 kubikkmeter luft i minuttet! Originalt her flymotoren innsuget på undersiden, og det ville gitt åndenød en i båt.
Lang byggeprosess
Rolf Bernhard skynder seg langsomt. Den sindige mannen vet at den største faren ved et slikt prosjekt, med unntak av pengemangel, er at man går lei og opplever at man har tatt seg vann over hodet. Han hviler derfor på årene av og til (dårlig bilde i denne sammenhengen, kanskje) og jobber i rykk og napp. Hans store hobby er imidlertid flymotorer, og der har han en anselig samling å stelle med. Han har også en stor mengde forskjellige gjenstander fra siste krig og går med tanker om et museum.
Båtmagasinet er de eneste som får slippe inn hos den lett mediesky Rolf Berhard, og det forplikter. Vi lover derfor å følge opp. Kanskje kan vi om ikke så mange år kan rapportere fra en sjøsetting og kanskje til og med en prøvetur? Vi gyser ved tanken…

Rolls Royce Griffon
Verdens mektigste V-12’er
Den tolvsylindrete V-motoren Rolls Royce Merlin, (oppkalt etter legendekongen Arthurs trollmann), kjempet med Messerschmitts DB (Daimler Benz) 605-motor med en effekt på 1.475 hk om æren som verdens beste flymotor mot midten av krigen. Merlin ble produsert i et enormt antall og installert i nærmest hva som helst – Spitfires, Hurricanes, Mosquitos, Lancasters osv. Den fikk til og med skikk på amerikanernes P 51 Mustang, som kom sørgelig til kort med den opprinnelige Allison-motoren.
Men tyske flymotorer ble stadig sterkere, og tollmannen fikk problemer. Den gjeveste var kanskje Focke Wulf 190 Ds V12’er Jumo 213A som kortvarig kunne nå 2100 hk.
Men Rolls Royce hadde flere kort i ermet. Alt i 1938 var neste generasjon under utvikling, nemlig Griffon-motoren. Den har sitt navn etter fabeldyret griff, en løve med vinger og ørnehode. Den er bygget over samme lest som Merlin, men har 36% større sylindervolum og er dessuten en mer avansert konstruksjon. RR Griffon har 48 ventiler og yter 2.050 hk ved 2.700 o/min under normal drift.
Men kompakt er den, for med sitt sylindervolum på 36,7 liter, veier den tross alt ikke mer enn 852 kilo(!) og det lot seg gjøre å presse den inn i en omkonstruert Spitfire. Den første “Griffon-Spit’en” kom i 1942 og størst utbredelse fikk motoren fra Mark XIV (14) og utover.
Det er fra en Avro Lancaster, spesialbygget for rekognosering og ubåtbekjempelse Rolf Bernhard har sine Griffon-motorer med typebetegnelsen 57A. Denne versjonen har ”Boost” – vann/metanolinjeksjon – når det er behov for ekstra krefter, og da snakker vi om 2345 hk kortvaring.
Flyet ble faset ut mot slutten av 1980-tallet. Siden da har disse herlige kraftpakkene stått høyt i kurs hos både samlere og folk som har det travelt.
 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon