”Nye” www.batmagasinet.no

”Nye” www.batmagasinet.no



”Nye” www.batmagasinet.no

Båtmagasinet på internett ruller videre som en kjempesuksess. Etter å ha bygget på og utvidet sidene siden den spede start i 1995, trengte sidene fornyelse og reorganisering, og nå er de lansert i ny drakt.

Med over 50.000 websider er det ingen andre båtsteder på internett som kommer i nærheten av informasjonsmengden til Båtmagasinet. Med opp mot 1 million sideoppslag pr. måned er det heller ingen andre som har like stort besøk. Båtmagasinet har inngått samarbeide med Seilmagasinet og www.finn.no om bruktmarkedet, noe som også har ført til økt besøk hos både finn.no og Båtmagasinet/Seilmagasinet. I bruktmarkedet hos de tre aktørene ligger det nå inne over 2.000 bruktbåter for salg.

Den nye designen på Båtmagasinets internettsider vil føre til en langt enklere manøvrering gjennom det enorme innholdet på disse sidene. En del konsepter er beholdt som tidligere, blant annet det meget populære diskusjonsforumet Båtplassen med mellom 50 og 100 innlegg hver eneste dag. At Båtmagasinet også har lagt ut samtlige redaksjonelle artikler i fulltekst siden nr. 1-1995 samt indeksert samtlige artikler i bladets historie i en søkbar database, vet internettfolket å benytte seg av. Det er en formidabel kunnskapsbank for båtfolket. Den nye designen gjør også at internettsidene blir roligere for øyet og at sidene blir enhetlig presentert.

En annen nyhet er at alle som abonnerer på Båtmagasinet eller Seilmagasinet kan benytte kjøp og salgsidene for utstyr gratis ved å taste inn abonnementsnummeret sitt når de registrerer seg på finn.no.

Kjøp og salg ”tar av”

Kjøp og salg av båter og utstyr på nettet er i ferd med å ta helt av. Både på bruktsidene og hos importører og forhandlere som har sider på nett meldes det om stor aktivitet. Blant annet er elektronikkbransjen og utstyrsforhandlerne fornøyde. To av de største er Seatronic og Belanor/Belamarin som har kjempebesøk på sine sider. Spesielt Seatronic på www.seatronic.no har lagt ut en enorm mengde med utstyr og elektronikk, og melder om stort salg via internett. En annen aktør i samme markedet som er store på postordre er Maritim i Arendal, men til tross for løfter om forbedring over lengre tid, er internettsidene deres fortsatt tragisk dårlige.

Det avgjørende for om folk skal handle båtutstyr på nettet er først og fremst at salgsapparatet virker. Det bør ikke ta mer enn et par dager fra bestillingen er gjort til varen ligger i postkassen, og det bør være en skikkelig supportfunksjon fordi man ikke har den personlige kontakten med en selger slik man ville få ved handel i en vanlig butikk. Klarer man å oppfylle disse to kriteriene samt at man selvsagt er konkurransedyktig på pris, kan man sannsynligvis vente seg blomster og fanfarer som belønning fra kundene.

Andre som baserer mye av sin omsetning på internett er for eksempel Ja-tronic som har kartprogrammet Fugawi som man kan laste ned demo på fra nettet. Etter at Ja-tronic la ut klikker på 1. siden til Båtmagasinet, skal nedlastingsserveren i USA ha merket et voldsomt oppsving.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon