Yamarin Q skal samle all info på ny pekeskjerm

Yamarin Q.jpg

LETT Å BRUKE: Yamarin Q er lett å bruke og det fjerner for eksempel behovet for å kjøpe en egen kartplotter eller ekkolodd.
LETT Å BRUKE: Yamarin Q er lett å bruke og det fjerner for eksempel behovet for å kjøpe en egen kartplotter eller ekkolodd.

Yamarin Q skal samle all info på ny pekeskjerm

De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.

Yamarin Q har finske Yamarin satt som navn på sitt nye system som nå først er blitt en del av grunnutrustningen i de to nye modellene 88 DC og 63 BR. Systemet skal være lett å bruke og det fjerner ifølge produsenten behovet for å kjøpe en egen kartplotter eller ekkolodd.
Lært av bilindustrien
Selv styreplassens utseende og ergonomi er forbedret når man ikke har behov for egne små monitorer som viser motorinformasjon, skriver Yamarin i en pressemelding i dag. Man har lært av bilindustrien og nettbrettprodusentene og det er opparbeidet mye erfaring med Q-apparatet i flere år via Buster Q-systemet.

LETT Å BRUKE: Yamarin Q er lett å bruke og det fjerner for eksempel behovet for å kjøpe en egen kartplotter eller ekkolodd.
LETT Å BRUKE: Yamarin Q er lett å bruke og det fjerner for eksempel behovet for å kjøpe en egen kartplotter eller ekkolodd.

Viderefører Buster-løsning
-Alt nødvendig informasjon fra kart og motor, lokalt værvarsel, instruksjonsvideoer og informasjon fra båtens håndbøker finner du nå på ett sted. Dette har vist seg å være en suksess i Buster-båtene og vi vil tilby den samme brukeropplevelsen også til brukerne av de nye Yamarin-båtene”, sier Yamarins og Busters produktutviklingssjef Andres Kurtén.
FLAGGSKIP: 88 DC er det nye flaggskipet til Yamarin.
FLAGGSKIP: 88 DC er det nye flaggskipet til Yamarin.

Store pekeskjermer
I Yamarin 63 BR er pekeskjermen 10 tommer og i Yamarin 88 Day Cruiser 16 tommer. For båtførerne betyr dette blant annet klart større kart enn vanlig.
Yamarin Q har som standardutstyr Internett-oppkobling, C-Maps sjøkart, Yamaha-utenbordsmotorenes kontroll- og målersystem, værprognoser for det lokale området og et Wifi-hotspot som kan brukes for å dele Yamarin Q sin nettoppkobling også til andre apparater. Det går også an å dele musikk ved å benytte applikasjoner for å spille av musikk trådløst. Som tilvalg er blant annet Fishfinder ekkolodd, radar og fjernkontroll. Q er kompatibel med båtstandarden NMEA 2000, og dermed kan også andre produsenters båtelektronikk uten problem kobles til apparatet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.