Yamarin 81 DC gjenskapt som Silver Raptor

uteplass.jpg

SOSIAL: Fin som weekendcruiser, men størst vekt på dagsturene.
SOSIAL: Fin som weekendcruiser, men størst vekt på dagsturene.

Yamarin 81 DC gjenskapt som Silver Raptor

Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.

Det betyr at den innovative modellen, som i sin helhet er bygget i glassfiber, gjenoppstår som den første i en ny serie glassfiberbåter fra Silver. Det spesielle med akkurat denne modellen er det moderne formspråket og et skrog utformet etter Petestep-teknologien. Peterstep er et skrog uten steglister og som er vinklet som «fiskeben», en teknologi som er patentert og skal gi skroget bedre løft, mykere gange og bedre drivstofføkonomi.Båten er utstyrt standard med et automatisk Zipwake trimsystem.

SILVER RAPTOR: Stor og oversiktlig førerplass med Raymarine Axiom som standard-plotter.
SILVER RAPTOR: Stor og oversiktlig førerplass med Raymarine Axiom som standard-plotter.

Litt mer konservativ
Den nye Silver Raptor skiller seg ut fra sitt forrige liv hos Yamarin med mer konservative sidevinduer. Mens Eker forsøkte seg på en «Ford Anglia»-variant som avslutning på skjermen, har Silver valgt en mer konservativ og tradisjonell løsning.
Gedigen uteplass
SOSIAL: 8 personer kan få plass i den store utesalongen.
SOSIAL: 8 personer kan få plass i den store utesalongen.

Uteplassen er den store og flotte arena på den litt over åtte meter lange båten. Den har en gedigen u-sofa akter, med plass til åtte personer, og med bord som kan slås ned har den også en stor og fin solseng som også kan gi overnatting for to, om mange vil tilbringe natten ombord. Under dekk er det fin plass til to voksne og to barn.
STOR SOLSENG: Som også kan  gi overnatting til to voksne.
STOR SOLSENG: Som også kan gi overnatting til to voksne.

Godt utstyrt som standard
Båten er godt utstyrt selv i standardversjon. Her finner vi blant annet baugpropell, Raymarins ni tommers Axiom plotter, en velutstyrt bysse med kjøleboks og fryser.
KØYE: Stor køye med plass til to under dekk. Også køyeplass midtskips.
KØYE: Stor køye med plass til to under dekk. Også køyeplass midtskips.

Fakta om Silver Raptor:
Lengde: 8,05 meter
Bredde: 2,76 meter
Vekt: 2 150 kg
Antall personer: 10
CE-kategori: C
Motor: 250-350 hk
Grader på v-bunn: 19,5°
Pris: Fra 850.000 kroner
Flere opplysninger: www.fritid-senteret.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.