Yamarin 81 DC gjenskapt som Silver Raptor

uteplass.jpg

SOSIAL: Fin som weekendcruiser, men størst vekt på dagsturene.
SOSIAL: Fin som weekendcruiser, men størst vekt på dagsturene.

Yamarin 81 DC gjenskapt som Silver Raptor

Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.

Det betyr at den innovative modellen, som i sin helhet er bygget i glassfiber, gjenoppstår som den første i en ny serie glassfiberbåter fra Silver. Det spesielle med akkurat denne modellen er det moderne formspråket og et skrog utformet etter Petestep-teknologien. Peterstep er et skrog uten steglister og som er vinklet som «fiskeben», en teknologi som er patentert og skal gi skroget bedre løft, mykere gange og bedre drivstofføkonomi.Båten er utstyrt standard med et automatisk Zipwake trimsystem.

SILVER RAPTOR: Stor og oversiktlig førerplass med Raymarine Axiom som standard-plotter.
SILVER RAPTOR: Stor og oversiktlig førerplass med Raymarine Axiom som standard-plotter.

Litt mer konservativ
Den nye Silver Raptor skiller seg ut fra sitt forrige liv hos Yamarin med mer konservative sidevinduer. Mens Eker forsøkte seg på en «Ford Anglia»-variant som avslutning på skjermen, har Silver valgt en mer konservativ og tradisjonell løsning.
Gedigen uteplass
SOSIAL: 8 personer kan få plass i den store utesalongen.
SOSIAL: 8 personer kan få plass i den store utesalongen.

Uteplassen er den store og flotte arena på den litt over åtte meter lange båten. Den har en gedigen u-sofa akter, med plass til åtte personer, og med bord som kan slås ned har den også en stor og fin solseng som også kan gi overnatting for to, om mange vil tilbringe natten ombord. Under dekk er det fin plass til to voksne og to barn.
STOR SOLSENG: Som også kan  gi overnatting til to voksne.
STOR SOLSENG: Som også kan gi overnatting til to voksne.

Godt utstyrt som standard
Båten er godt utstyrt selv i standardversjon. Her finner vi blant annet baugpropell, Raymarins ni tommers Axiom plotter, en velutstyrt bysse med kjøleboks og fryser.
KØYE: Stor køye med plass til to under dekk. Også køyeplass midtskips.
KØYE: Stor køye med plass til to under dekk. Også køyeplass midtskips.

Fakta om Silver Raptor:
Lengde: 8,05 meter
Bredde: 2,76 meter
Vekt: 2 150 kg
Antall personer: 10
CE-kategori: C
Motor: 250-350 hk
Grader på v-bunn: 19,5°
Pris: Fra 850.000 kroner
Flere opplysninger: www.fritid-senteret.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.