Windy 26 Kharma - Renskåret

Windy 26 Kharma - Renskåret

I mars røpet Windy at de hadde to nye båter på gang. Etter lanseringen av 31 Zonda i mai, kom Windy 26 Kharma på vannet i august. Båten bygger på 25 Mirage-skroget, men har fått et nytt dekk med betydelig forbedret uteplass.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Den nye Windyen ble vist første gang for publikum i september, og er en rykende fersk oppgradering av den gamle traveren 25 Mirage. Med nytt dekk, der uteplassen har blitt oppgradert og forbedret fra vindskjermen og akterover og ny lugar med større toalettløsning er noen av forbedringene på den nye modellen.

Presser pris

Det er spesielt to interessant sider ved nye Windy 26 Kharma: Nemlig størrelsen og prisen. På samme måte som Fairline og Princess, møter den norske produsenten et hardt presset marked med små modeller som sine største nyheter. Windy har hatt fokus på å gjøre båtenes interiørløsninger og dekkslayout produksjonsteknisk enklere slik at prisene kan holdes lave. Et av målene med den nye 26 Kharma har vært å få prisen under én million kroner, noe de har lykkes med. Da kommer riktignok båten med en Volvo Penta D3-170, men likevel velutstyrt med både plotter, teakpakke, kalesje og havnepresenning. Med en Volvo Penta D3-220 og uten ekstra utstyr, havnet prisen på utgående 25 Mirage fort på 1.175.000 kroner.

Nytt dekk
Mens 31 Zonda stort sett er en helt ny modell, er 26 Kharma en oppgradert versjon av 25 Mirage. Dekksformen er ny, med unntak av fordekket og noen mindre justeringer på vindskjermen. Til tross for ønsket om å kutte kostnader og tilby en rimeligere modell, oser båten fortsatt av gjenkjennelig Windy-kvalitet. Det doble skroget med divinycell-kjerne er beholdt, i likhet med den kraftige, syrefaste vindskjermen. Innredningen er derimot forenklet noe – til fordel for mer plass og bedre komfort. Dessuten kommer innredningen i lugaren som en enhet, noe som forenkler produksjonen betraktelig.

Uteplassen har gjennomgått en stor forandring. Her er alt endret med unntak av vasken på babord side. Stoler og U-sofa er nå integrert og de svingbare stolene er borte til fordel for en løsning som har familielikhet med den man finner i 31-foteren Zonda. Båten har også fått ny motorromsluke med solseng i stedet for kalesjedeksel, og badeplattformen er større. Med L-sofa i stedet for U-sofa får man en sitteplass eller to mindre, men til gjengjeld blir det mer dørkplass og enklere passasje ut på badeplattformen. Den store solsengen er permanent og dermed betydelig mer brukervennlig enn den gamle, som krevde ifyllingsputer. De spisse endestykkene på rekka ved solsenga bør definitivt redesignes – den er en skikkelig “ankeldødare”.
I stedet for kjøleboks i dørken på 25 Mirage, har 26 Kharma fått kjøleskuff under førerstolen. Også det en forbedring. Bordet er helt likt det gamle, men har nå fått plass i det store, åpne stuverommet under sofaen på babord side.

Gode ytelser

Det velprøvde Mirage-skroget, designet av Windys huskonstruktør gjennom mange år Hans Jørgen Johnsen, innfrir til fulle. Det har praktisk talt ingen planingsterskel, og planer ved ca 15 knop med to mann om bord. Det gir et bredt fartsregister og gjør det enkelt å finne en komfortabel marsjfart. Skroget er sporty og morsomt å kjøre, samtidig som det går mykt og presist. I testbåten ga en Volvo Penta D3-220 39 knop i toppfart, og en overflatisk observasjon av drivstofforbruket antyder et forbruk på under literen i de fleste hastighetsområdene med lett båt og to personer om bord.


NYTT INTERIØR
Passasjen ut på badeplattformen er ny i forhold til 25 Mirage. Kharma har også fått en stor solseng akter. Interiørlayouten fungerer meget bra.

FAKTA: WINDY 26 KHARMA

CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 7,85
Bredde i meter: 2,50
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: 23,5
Vekt tørr båt i kg: 2.200
Drivstoff i liter: 300
Max antall personer: 7
Motoreffekt fra-til i hk: 170-220 diesel, max 320 hk bensin
Motor testbåt: Volvo Penta D3-220
- Sylindervolum 2.400 ccm
- Antall sylindre 5
- Effekt i hk (kw) 220 (162)

Toppfart i test i knop: 39
Pris fra i kroner: 995.000,-
Pris testbåt i kroner: 1.025.000,-
Opplysninger: www.windy.no

 

(21.10.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.