Wider 42: Transformers-båten

W42-champagne-4.jpg

I Wider 42 kan skutesidene felles ut, slik at man får dansegulv.
I Wider 42 kan skutesidene felles ut, slik at man får dansegulv.

Wider 42: Transformers-båten

Pershing-gründeren Tilli Antonelli fikk ideen til den spektakulære Wider 42 da han så traileren til den syvdobbelte verdensmesteren i MotoGP, Valentino Rossi, på racerbanen.

ekst/Foto/Video:

Lars Kristian Larsen

Rossis trailer kunne felles ut og bli et fullkomment verksted. Inspirert satte italieneren Antonelli seg til tegnebrettet og skapte en båt verden aldri før har sett.
Og vi får helt sikkert ikke se så mange av den heller. Italiensk design har ikke alltid vært ensbetydende med fornuft, men ofte er det ufornuften som gir de mest oppsiktsvekkende resultater. Der traff Antonelli blink, og han finner ganske sikkert fascinerte kunder i Middelhavet. Det er som kjent lekeplassen med det tøffeste leketøyet.

Se vår video av Wider 42:

Wider 42 er nemlig som en Victorinox-kniv. Den kan foldes ut i alle bauger og ender. Det mest besnærende er selvsagt at skutesidene kan utvides. Med et enkelt trykk på touchskjermen i rattet får man halvannen meter ekstra boltreplass på hver side (derav navnet). Kjekt å kunne klare seg med smalere bås i ”båtforeningen”.


RATTET i Wider 42 er svært høyteknologisk med Star wars-lignende betjening

Båt for partyløvene
Denne finessen burde gjøre Wider 42 til den perfekte båten for alle sjøglade partyløver, eller partyglade sjøløver. Partyfaktoren blir ikke mindre av at båten har en 1.400 watts Denon-forsterker som fordeler godlyd til seks høytalere som er innfelt i skroget. Med skrogsidene felt ut blir uteplassen et stort og solid dansegulv. Og når man blir litt tung i tangolabbene, henter man elegant frem trykkluftpistolen i et skap på styrbord side slik at man kjapt kan blåse opp møblene. Og etter et nytt tastetrykk på rattet, kommer spisebordet opp fra dørken i real James Bond-stil.
Kjøleskapet under dekk rommer noen titals champagneflasker og isbitmaskinen jobber kontinuerlig. Og skulle festen dabbe av er det bare å felle inn skutesidene igjen, sette seg bak Star Wars-rattet og cruise mot land i 53 knop. To Cummins QSB-motorer på totalt 960 hk gir (bokstavelig talt) bra sprut i Arneson-drevet. Alt dette får du for bare 850 000. Altså Euro, om du skulle være i tvil. I norske kroner litt over 6.6 millioner, men så kommer selvfølgelig de statlige avgiftene i tillegg. Men da er også Jet-tender eller spesiallaget vannscooter er inkludert i prisen.

FAKTA WIDER 42
Lengde: 12,90
Bredde: 3,50 til 6, 60
Vekt: 8500 kilo
CE-kategori: B
Maks ant. pers.: 12
Motorstyrke: 2X480 HK
Pris fra: 780 000 Euro (2xYanmar 8LV 370)
Info: www.wider-yachts.com

(27.01.2012)

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.