Wenche Myhre døpte RS «Odd Fellow III»

b2e58719-9e48-49bf-aa4f-39df05739c72.jpg

GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen

Wenche Myhre døpte RS «Odd Fellow III»

Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.

Det var en stolt gudmor som i døpte Redningsselskapets skøyte nr 169.
-Allerede som 11-åring laget jeg og venninnen min show til inntekt for Redningsselskapet. Jeg steppet og hun danset indisk dans med grønt hår, husker jeg. Siden har jeg levd på og ved sjøen nesten hele livet, sier Wenche Myhre.
Koster over 40 millioner kroner
RS «Odd Fellow III» er en topp moderne skøyte i Ulstein-klassen, med en prislapp på 42 millioner kroner. Den vil være langt raskere på plass når noe skjer og har derfor enda bedre forutsetninger for å redde liv og berge verdier enn eldre skøyter. De to første redningsskøytene i Ulstein-klassen har vist seg som meget effektive arbeidsverktøyer med ekstreme kapasiteter. Blant annet har klassen skrog i aluminium som tåler belastning på 6,5 G. Med redningsnett, vannscooter, radar og varmesøkende kamera er båten et komplett redningsfartøy.
Tre store bidrag til sjøsikkerheten
–Dette er tredje gangen Odd Fellow gjør et skippertak og samler inn til en ny skøyte. På selveste 200-årsdagen for Odd Fellow er det en stor ære for oss i Redningsselskapet å takke for denne fantastiske gaven, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.
Odd Fellow har tidligere donert midler til to redningsskøyter, RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II». Disse reddet til sammen 111 menneskeliv på sjøen og hjalp over 6000 fartøyer. Begge skøytene var i tjeneste i 30 år, og var stasjonert flere steder langs kysten. Det er beregnet at også en ny skøyte i Ulstein-klassen vil kunne være et effektivt redningsverktøy i 30 år.
-Nå håper vi arven fra våre to tidligere skøyter skal videreføres i RS «Odd Felllow III». Redde liv, berge verdier og gjøre kysten tryggere for folkene som bor der, sier Stor Sire Morten Buan.
Toppfart på 40 knop

RS 169 «Odd Fellow III»
RS 169 «Odd Fellow III»

RS «Odd Fellow III» er 22 meter lang og har en toppfart på nesten 40 knop, ved hjelp av to MTU-motorer som hver yter 1660 hk. Skøyteklassen kombinerer både høy fart og stor slepekraft, samtidig som den er bygget for å gå ut i all slags vær.
RS «Odd Fellow III» har blitt utrustet med vannjet-er fra Rolls-Royce, og har en rekkevidde på hele 600 nautiske mil, slik at den kan utføre jobber langt til havs. I tillegg har den brannkanon som kan pumpe ut 4000 liter vann i minuttet. Skøyta skal betjenes av et mannskap på tre, og den vil alltid ha dykker om bord.
Storstilt innsamlingsaksjon
Hvert sjette år velger Odd Fellow landssak, som er en landsdekkende innsamlingsdugnad til inntekt for veldedige formål. Odd Fellow starter innsamlingen til ny redningsskøyte høsten 2016. 22 000 medlemmer har bistått i innsamlingen.
FAKTA - RS 169 «Odd Fellow III»
Klasse: Ulstein
Skroglengde: 22 meter
Største bredde: 6,26 meter
Dypgang: 1,2 meter
Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
Toppfart: 38 knop
Byggemateriale: Aluminium
Arbeidsdekk med slepevinsj
Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».