Wenche Myhre døpte RS «Odd Fellow III»

b2e58719-9e48-49bf-aa4f-39df05739c72.jpg

GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen

Wenche Myhre døpte RS «Odd Fellow III»

Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.

Det var en stolt gudmor som i døpte Redningsselskapets skøyte nr 169.
-Allerede som 11-åring laget jeg og venninnen min show til inntekt for Redningsselskapet. Jeg steppet og hun danset indisk dans med grønt hår, husker jeg. Siden har jeg levd på og ved sjøen nesten hele livet, sier Wenche Myhre.
Koster over 40 millioner kroner
RS «Odd Fellow III» er en topp moderne skøyte i Ulstein-klassen, med en prislapp på 42 millioner kroner. Den vil være langt raskere på plass når noe skjer og har derfor enda bedre forutsetninger for å redde liv og berge verdier enn eldre skøyter. De to første redningsskøytene i Ulstein-klassen har vist seg som meget effektive arbeidsverktøyer med ekstreme kapasiteter. Blant annet har klassen skrog i aluminium som tåler belastning på 6,5 G. Med redningsnett, vannscooter, radar og varmesøkende kamera er båten et komplett redningsfartøy.
Tre store bidrag til sjøsikkerheten
–Dette er tredje gangen Odd Fellow gjør et skippertak og samler inn til en ny skøyte. På selveste 200-årsdagen for Odd Fellow er det en stor ære for oss i Redningsselskapet å takke for denne fantastiske gaven, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.
Odd Fellow har tidligere donert midler til to redningsskøyter, RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II». Disse reddet til sammen 111 menneskeliv på sjøen og hjalp over 6000 fartøyer. Begge skøytene var i tjeneste i 30 år, og var stasjonert flere steder langs kysten. Det er beregnet at også en ny skøyte i Ulstein-klassen vil kunne være et effektivt redningsverktøy i 30 år.
-Nå håper vi arven fra våre to tidligere skøyter skal videreføres i RS «Odd Felllow III». Redde liv, berge verdier og gjøre kysten tryggere for folkene som bor der, sier Stor Sire Morten Buan.
Toppfart på 40 knop

RS 169 «Odd Fellow III»
RS 169 «Odd Fellow III»

RS «Odd Fellow III» er 22 meter lang og har en toppfart på nesten 40 knop, ved hjelp av to MTU-motorer som hver yter 1660 hk. Skøyteklassen kombinerer både høy fart og stor slepekraft, samtidig som den er bygget for å gå ut i all slags vær.
RS «Odd Fellow III» har blitt utrustet med vannjet-er fra Rolls-Royce, og har en rekkevidde på hele 600 nautiske mil, slik at den kan utføre jobber langt til havs. I tillegg har den brannkanon som kan pumpe ut 4000 liter vann i minuttet. Skøyta skal betjenes av et mannskap på tre, og den vil alltid ha dykker om bord.
Storstilt innsamlingsaksjon
Hvert sjette år velger Odd Fellow landssak, som er en landsdekkende innsamlingsdugnad til inntekt for veldedige formål. Odd Fellow starter innsamlingen til ny redningsskøyte høsten 2016. 22 000 medlemmer har bistått i innsamlingen.
FAKTA - RS 169 «Odd Fellow III»
Klasse: Ulstein
Skroglengde: 22 meter
Største bredde: 6,26 meter
Dypgang: 1,2 meter
Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
Toppfart: 38 knop
Byggemateriale: Aluminium
Arbeidsdekk med slepevinsj
Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.