Wenche Myhre døpte RS «Odd Fellow III»

b2e58719-9e48-49bf-aa4f-39df05739c72.jpg

GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen

Wenche Myhre døpte RS «Odd Fellow III»

Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.

Det var en stolt gudmor som i døpte Redningsselskapets skøyte nr 169.
-Allerede som 11-åring laget jeg og venninnen min show til inntekt for Redningsselskapet. Jeg steppet og hun danset indisk dans med grønt hår, husker jeg. Siden har jeg levd på og ved sjøen nesten hele livet, sier Wenche Myhre.
Koster over 40 millioner kroner
RS «Odd Fellow III» er en topp moderne skøyte i Ulstein-klassen, med en prislapp på 42 millioner kroner. Den vil være langt raskere på plass når noe skjer og har derfor enda bedre forutsetninger for å redde liv og berge verdier enn eldre skøyter. De to første redningsskøytene i Ulstein-klassen har vist seg som meget effektive arbeidsverktøyer med ekstreme kapasiteter. Blant annet har klassen skrog i aluminium som tåler belastning på 6,5 G. Med redningsnett, vannscooter, radar og varmesøkende kamera er båten et komplett redningsfartøy.
Tre store bidrag til sjøsikkerheten
–Dette er tredje gangen Odd Fellow gjør et skippertak og samler inn til en ny skøyte. På selveste 200-årsdagen for Odd Fellow er det en stor ære for oss i Redningsselskapet å takke for denne fantastiske gaven, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.
Odd Fellow har tidligere donert midler til to redningsskøyter, RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II». Disse reddet til sammen 111 menneskeliv på sjøen og hjalp over 6000 fartøyer. Begge skøytene var i tjeneste i 30 år, og var stasjonert flere steder langs kysten. Det er beregnet at også en ny skøyte i Ulstein-klassen vil kunne være et effektivt redningsverktøy i 30 år.
-Nå håper vi arven fra våre to tidligere skøyter skal videreføres i RS «Odd Felllow III». Redde liv, berge verdier og gjøre kysten tryggere for folkene som bor der, sier Stor Sire Morten Buan.
Toppfart på 40 knop

RS 169 «Odd Fellow III»
RS 169 «Odd Fellow III»

RS «Odd Fellow III» er 22 meter lang og har en toppfart på nesten 40 knop, ved hjelp av to MTU-motorer som hver yter 1660 hk. Skøyteklassen kombinerer både høy fart og stor slepekraft, samtidig som den er bygget for å gå ut i all slags vær.
RS «Odd Fellow III» har blitt utrustet med vannjet-er fra Rolls-Royce, og har en rekkevidde på hele 600 nautiske mil, slik at den kan utføre jobber langt til havs. I tillegg har den brannkanon som kan pumpe ut 4000 liter vann i minuttet. Skøyta skal betjenes av et mannskap på tre, og den vil alltid ha dykker om bord.
Storstilt innsamlingsaksjon
Hvert sjette år velger Odd Fellow landssak, som er en landsdekkende innsamlingsdugnad til inntekt for veldedige formål. Odd Fellow starter innsamlingen til ny redningsskøyte høsten 2016. 22 000 medlemmer har bistått i innsamlingen.
FAKTA - RS 169 «Odd Fellow III»
Klasse: Ulstein
Skroglengde: 22 meter
Største bredde: 6,26 meter
Dypgang: 1,2 meter
Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
Toppfart: 38 knop
Byggemateriale: Aluminium
Arbeidsdekk med slepevinsj
Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.