Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

a8D_ffq-oCaXUHq_0ZPsLytzO3X2JezVUlo0HWFbcfKRMBsmFjDEP9jZeFBA.jpg

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.

Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.

Oppkjøpet blir av Volvo Pentas styreleder Bjørn Ingemanson karakterisert som et strategisk trekk for å være med på å forme fremtidens utenbordsmotor.
Seven Marine i Milwaukee, Wisconsin USA, ble grunnlagt i 2010 av et team med mange års spesialisert erfaring innen marinteknologi. Selskapet produserer de kraftigste utenbordsmodellene i verden, motorer både på 557 og 627 hk.
Ser hvor veksten kommer
Takket være teknologien i de kraftige motorene er selskapet i stand til å møte etterspørselen etter enda større utenbordsmotorer. Volvo Penta har sett at utenbordsmotorer i større grad overtar for tradisjonelle innenbordsmotorer, også der rå kraft etterspørres.
Rå kraft
Seven Marines V8-blokk er montert horisontalt og utnytter moderne bilteknologi. Dette inkluderer bruk av ferskvannskjøling for forbedret holdbarhet og korrosjonsbeskyttelse. Volvo Penta har over 110 års erfaring som markedsleder innen motor- og fremdriftssystemer, og leverer en historie med innovasjoner til den marine industrien. For den som kjenner historien vil det også være vel kjent at den svenske motorprodusenten i sine yngre dager var leverandør av Volvo Penta utenbordsmotorer, inntil den gang Pehr Gyllenhammer sa «nok er nok»  på 1970-tallet. På en måte er ringen sluttet.
Seven Marines fokus på å utforske nye teknikker og designarkitektur er en viktig drivkraft bak Volvo Pentas beslutning om å bli majoritetseier i Seven Marine.
Strategisk trekk
Med oppkjøpet vil de to selskapene samarbeide for å fortsette å utvikle Seven Marines ledende utenbordsmodell, som ikke bare utnytter styrken til selskapets eksisterende teknologi, men har også bærekraft i tankene.
-Vi har en felles visjon for fremtiden, og denne avtalen gir oss en ideell plattform for å vokse og tilpasse oss sammen. Vi vil gå videre med å lede utviklingen av ytelse og bærekraft i verdensklasse, sier Bjørn Ingemanson.
-Som et ungt selskap har vi presset oss frem for å revolusjonere utenbordsmotoren på kort tid. I samarbeid med Volvo Penta, vil vi ha et solid fundament for å jakten på en teknologisk og innovasjonsfremmende utvikling, uttaler Rick Davis, sjef i Seven Marine.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.