Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

a8D_ffq-oCaXUHq_0ZPsLytzO3X2JezVUlo0HWFbcfKRMBsmFjDEP9jZeFBA.jpg

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.

Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.

Oppkjøpet blir av Volvo Pentas styreleder Bjørn Ingemanson karakterisert som et strategisk trekk for å være med på å forme fremtidens utenbordsmotor.
Seven Marine i Milwaukee, Wisconsin USA, ble grunnlagt i 2010 av et team med mange års spesialisert erfaring innen marinteknologi. Selskapet produserer de kraftigste utenbordsmodellene i verden, motorer både på 557 og 627 hk.
Ser hvor veksten kommer
Takket være teknologien i de kraftige motorene er selskapet i stand til å møte etterspørselen etter enda større utenbordsmotorer. Volvo Penta har sett at utenbordsmotorer i større grad overtar for tradisjonelle innenbordsmotorer, også der rå kraft etterspørres.
Rå kraft
Seven Marines V8-blokk er montert horisontalt og utnytter moderne bilteknologi. Dette inkluderer bruk av ferskvannskjøling for forbedret holdbarhet og korrosjonsbeskyttelse. Volvo Penta har over 110 års erfaring som markedsleder innen motor- og fremdriftssystemer, og leverer en historie med innovasjoner til den marine industrien. For den som kjenner historien vil det også være vel kjent at den svenske motorprodusenten i sine yngre dager var leverandør av Volvo Penta utenbordsmotorer, inntil den gang Pehr Gyllenhammer sa «nok er nok»  på 1970-tallet. På en måte er ringen sluttet.
Seven Marines fokus på å utforske nye teknikker og designarkitektur er en viktig drivkraft bak Volvo Pentas beslutning om å bli majoritetseier i Seven Marine.
Strategisk trekk
Med oppkjøpet vil de to selskapene samarbeide for å fortsette å utvikle Seven Marines ledende utenbordsmodell, som ikke bare utnytter styrken til selskapets eksisterende teknologi, men har også bærekraft i tankene.
-Vi har en felles visjon for fremtiden, og denne avtalen gir oss en ideell plattform for å vokse og tilpasse oss sammen. Vi vil gå videre med å lede utviklingen av ytelse og bærekraft i verdensklasse, sier Bjørn Ingemanson.
-Som et ungt selskap har vi presset oss frem for å revolusjonere utenbordsmotoren på kort tid. I samarbeid med Volvo Penta, vil vi ha et solid fundament for å jakten på en teknologisk og innovasjonsfremmende utvikling, uttaler Rick Davis, sjef i Seven Marine.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.