Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

a8D_ffq-oCaXUHq_0ZPsLytzO3X2JezVUlo0HWFbcfKRMBsmFjDEP9jZeFBA.jpg

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.

Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.

Oppkjøpet blir av Volvo Pentas styreleder Bjørn Ingemanson karakterisert som et strategisk trekk for å være med på å forme fremtidens utenbordsmotor.
Seven Marine i Milwaukee, Wisconsin USA, ble grunnlagt i 2010 av et team med mange års spesialisert erfaring innen marinteknologi. Selskapet produserer de kraftigste utenbordsmodellene i verden, motorer både på 557 og 627 hk.
Ser hvor veksten kommer
Takket være teknologien i de kraftige motorene er selskapet i stand til å møte etterspørselen etter enda større utenbordsmotorer. Volvo Penta har sett at utenbordsmotorer i større grad overtar for tradisjonelle innenbordsmotorer, også der rå kraft etterspørres.
Rå kraft
Seven Marines V8-blokk er montert horisontalt og utnytter moderne bilteknologi. Dette inkluderer bruk av ferskvannskjøling for forbedret holdbarhet og korrosjonsbeskyttelse. Volvo Penta har over 110 års erfaring som markedsleder innen motor- og fremdriftssystemer, og leverer en historie med innovasjoner til den marine industrien. For den som kjenner historien vil det også være vel kjent at den svenske motorprodusenten i sine yngre dager var leverandør av Volvo Penta utenbordsmotorer, inntil den gang Pehr Gyllenhammer sa «nok er nok»  på 1970-tallet. På en måte er ringen sluttet.
Seven Marines fokus på å utforske nye teknikker og designarkitektur er en viktig drivkraft bak Volvo Pentas beslutning om å bli majoritetseier i Seven Marine.
Strategisk trekk
Med oppkjøpet vil de to selskapene samarbeide for å fortsette å utvikle Seven Marines ledende utenbordsmodell, som ikke bare utnytter styrken til selskapets eksisterende teknologi, men har også bærekraft i tankene.
-Vi har en felles visjon for fremtiden, og denne avtalen gir oss en ideell plattform for å vokse og tilpasse oss sammen. Vi vil gå videre med å lede utviklingen av ytelse og bærekraft i verdensklasse, sier Bjørn Ingemanson.
-Som et ungt selskap har vi presset oss frem for å revolusjonere utenbordsmotoren på kort tid. I samarbeid med Volvo Penta, vil vi ha et solid fundament for å jakten på en teknologisk og innovasjonsfremmende utvikling, uttaler Rick Davis, sjef i Seven Marine.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.