Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

a8D_ffq-oCaXUHq_0ZPsLytzO3X2JezVUlo0HWFbcfKRMBsmFjDEP9jZeFBA.jpg

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.

Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.

Oppkjøpet blir av Volvo Pentas styreleder Bjørn Ingemanson karakterisert som et strategisk trekk for å være med på å forme fremtidens utenbordsmotor.
Seven Marine i Milwaukee, Wisconsin USA, ble grunnlagt i 2010 av et team med mange års spesialisert erfaring innen marinteknologi. Selskapet produserer de kraftigste utenbordsmodellene i verden, motorer både på 557 og 627 hk.
Ser hvor veksten kommer
Takket være teknologien i de kraftige motorene er selskapet i stand til å møte etterspørselen etter enda større utenbordsmotorer. Volvo Penta har sett at utenbordsmotorer i større grad overtar for tradisjonelle innenbordsmotorer, også der rå kraft etterspørres.
Rå kraft
Seven Marines V8-blokk er montert horisontalt og utnytter moderne bilteknologi. Dette inkluderer bruk av ferskvannskjøling for forbedret holdbarhet og korrosjonsbeskyttelse. Volvo Penta har over 110 års erfaring som markedsleder innen motor- og fremdriftssystemer, og leverer en historie med innovasjoner til den marine industrien. For den som kjenner historien vil det også være vel kjent at den svenske motorprodusenten i sine yngre dager var leverandør av Volvo Penta utenbordsmotorer, inntil den gang Pehr Gyllenhammer sa «nok er nok»  på 1970-tallet. På en måte er ringen sluttet.
Seven Marines fokus på å utforske nye teknikker og designarkitektur er en viktig drivkraft bak Volvo Pentas beslutning om å bli majoritetseier i Seven Marine.
Strategisk trekk
Med oppkjøpet vil de to selskapene samarbeide for å fortsette å utvikle Seven Marines ledende utenbordsmodell, som ikke bare utnytter styrken til selskapets eksisterende teknologi, men har også bærekraft i tankene.
-Vi har en felles visjon for fremtiden, og denne avtalen gir oss en ideell plattform for å vokse og tilpasse oss sammen. Vi vil gå videre med å lede utviklingen av ytelse og bærekraft i verdensklasse, sier Bjørn Ingemanson.
-Som et ungt selskap har vi presset oss frem for å revolusjonere utenbordsmotoren på kort tid. I samarbeid med Volvo Penta, vil vi ha et solid fundament for å jakten på en teknologisk og innovasjonsfremmende utvikling, uttaler Rick Davis, sjef i Seven Marine.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.