Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

a8D_ffq-oCaXUHq_0ZPsLytzO3X2JezVUlo0HWFbcfKRMBsmFjDEP9jZeFBA.jpg

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.

Volvo Penta satser på utenbordsmotorer

Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.

Oppkjøpet blir av Volvo Pentas styreleder Bjørn Ingemanson karakterisert som et strategisk trekk for å være med på å forme fremtidens utenbordsmotor.
Seven Marine i Milwaukee, Wisconsin USA, ble grunnlagt i 2010 av et team med mange års spesialisert erfaring innen marinteknologi. Selskapet produserer de kraftigste utenbordsmodellene i verden, motorer både på 557 og 627 hk.
Ser hvor veksten kommer
Takket være teknologien i de kraftige motorene er selskapet i stand til å møte etterspørselen etter enda større utenbordsmotorer. Volvo Penta har sett at utenbordsmotorer i større grad overtar for tradisjonelle innenbordsmotorer, også der rå kraft etterspørres.
Rå kraft
Seven Marines V8-blokk er montert horisontalt og utnytter moderne bilteknologi. Dette inkluderer bruk av ferskvannskjøling for forbedret holdbarhet og korrosjonsbeskyttelse. Volvo Penta har over 110 års erfaring som markedsleder innen motor- og fremdriftssystemer, og leverer en historie med innovasjoner til den marine industrien. For den som kjenner historien vil det også være vel kjent at den svenske motorprodusenten i sine yngre dager var leverandør av Volvo Penta utenbordsmotorer, inntil den gang Pehr Gyllenhammer sa «nok er nok»  på 1970-tallet. På en måte er ringen sluttet.
Seven Marines fokus på å utforske nye teknikker og designarkitektur er en viktig drivkraft bak Volvo Pentas beslutning om å bli majoritetseier i Seven Marine.
Strategisk trekk
Med oppkjøpet vil de to selskapene samarbeide for å fortsette å utvikle Seven Marines ledende utenbordsmodell, som ikke bare utnytter styrken til selskapets eksisterende teknologi, men har også bærekraft i tankene.
-Vi har en felles visjon for fremtiden, og denne avtalen gir oss en ideell plattform for å vokse og tilpasse oss sammen. Vi vil gå videre med å lede utviklingen av ytelse og bærekraft i verdensklasse, sier Bjørn Ingemanson.
-Som et ungt selskap har vi presset oss frem for å revolusjonere utenbordsmotoren på kort tid. I samarbeid med Volvo Penta, vil vi ha et solid fundament for å jakten på en teknologisk og innovasjonsfremmende utvikling, uttaler Rick Davis, sjef i Seven Marine.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.