Vil suge opp søppel fra havnebassenget

hVNESJEF 2.jpg

VELLYKKET: Testing av den nnye søppelsugeren er vellykket, sier havnesjef  Karl Oskar Jørgensen. Foto: Øystein Sørumshagen, Sandefjords Blad.
VELLYKKET: Testing av den nnye søppelsugeren er vellykket, sier havnesjef Karl Oskar Jørgensen. Foto: Øystein Sørumshagen, Sandefjords Blad.

Vil suge opp søppel fra havnebassenget

Med så mye søppel flytende er det en stor utfordring for kommunene på holde havneområdene rene. Kommuner langs kysten bruker derfor store ressurser på å samle både plast og annen søppel som kommer drivende mot land.

ISandefjord kommune har tatt en lederrolle i testing av et nytt produkt som skal forenkle oppsamling av flytende avfall, skriver Vestviken24.no i dag.
følge nettstedet er det Tønsbergselskapet Spilltech som i samarbeid med Sandefjord havn har utviklet en automatiske søppelsamler som suger opp søppel fra vannet og samler det i en beholder. Spilltech samarbeider tett også med ingeniør- og produksjonsbedriften H. Henriksen AS, som er en av Tønsbergs eldste og mest tradisjonsrike bedrifter. Spilltech har spesialisert seg på utstyr for oppsamling av oljesøl. Det er de samme prinsippene som er benyttet i utviklingen av søppelsugeren som har fått navnet "Portbin".
Store besparelser
– I stedet for å bruke fem personer og en båt for å samle søppel som flyter i havna, kan vi kanskje klare oss med å tømme denne beholderen to-tre ganger hver dag, sier havnesjef Karl Oskar Jørgensen i Sandefjord.
Flere kommuner skal prøve
Produsenten ser  et potensielt marked for utstyr som kan forenkle søppelinnsamlingen i såkalte «vrakviker». Testingen i Sandefjord har pågått siden i fjor sommer, og nå blir også Kristiansand, Bergen og Bærum kommuner testpiloter, skriver Vestviken24.no.
Mange havner i Norge sliter med vrakved og søppel som føres til land med strømninger og vind.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.