Vil suge opp søppel fra havnebassenget

hVNESJEF 2.jpg

VELLYKKET: Testing av den nnye søppelsugeren er vellykket, sier havnesjef  Karl Oskar Jørgensen. Foto: Øystein Sørumshagen, Sandefjords Blad.
VELLYKKET: Testing av den nnye søppelsugeren er vellykket, sier havnesjef Karl Oskar Jørgensen. Foto: Øystein Sørumshagen, Sandefjords Blad.

Vil suge opp søppel fra havnebassenget

Med så mye søppel flytende er det en stor utfordring for kommunene på holde havneområdene rene. Kommuner langs kysten bruker derfor store ressurser på å samle både plast og annen søppel som kommer drivende mot land.

ISandefjord kommune har tatt en lederrolle i testing av et nytt produkt som skal forenkle oppsamling av flytende avfall, skriver Vestviken24.no i dag.
følge nettstedet er det Tønsbergselskapet Spilltech som i samarbeid med Sandefjord havn har utviklet en automatiske søppelsamler som suger opp søppel fra vannet og samler det i en beholder. Spilltech samarbeider tett også med ingeniør- og produksjonsbedriften H. Henriksen AS, som er en av Tønsbergs eldste og mest tradisjonsrike bedrifter. Spilltech har spesialisert seg på utstyr for oppsamling av oljesøl. Det er de samme prinsippene som er benyttet i utviklingen av søppelsugeren som har fått navnet "Portbin".
Store besparelser
– I stedet for å bruke fem personer og en båt for å samle søppel som flyter i havna, kan vi kanskje klare oss med å tømme denne beholderen to-tre ganger hver dag, sier havnesjef Karl Oskar Jørgensen i Sandefjord.
Flere kommuner skal prøve
Produsenten ser  et potensielt marked for utstyr som kan forenkle søppelinnsamlingen i såkalte «vrakviker». Testingen i Sandefjord har pågått siden i fjor sommer, og nå blir også Kristiansand, Bergen og Bærum kommuner testpiloter, skriver Vestviken24.no.
Mange havner i Norge sliter med vrakved og søppel som føres til land med strømninger og vind.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.