Vil ikke røre promillegrensen

Politibåt 1.jpg

FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år.  Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år. Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.

Vil ikke røre promillegrensen

Selv om sterke krefter lenge har ivret for en promillegrense på 0,2 på sjøen, er det nå lite som tyder på at det skjer.

Statssekretær Bård Hoksrud har gjort det klart at han ikke har til hensikt å røre den eksisterende grensen på 0,8. Regjeringen er bedt om å legge frem en sak for Stortinget. Det vil skje i vårsesjonen, men lite tyder på at promillegrensen endres i det kommende forslaget.

Politimester-støtte

Nå får Hoksrud også støtte fra politimester Rune Bård Hansen i Vestfold. Han er skeptisk til forslaget om 0,2-grense, både fordi det er lite dokumentasjon på at det skjer mange alvorlige ulykker i «sonen» 0.2 til 0,8 og fordi han er redd for at dette blir en ny stor politioppgave som blir vanskelig å håndheve.

Opptatt av sikkerhet

Politimesteren understreker i et intervju med Tønsbergs Blad at han er sterkt opptatt av sikkerhet på sjøen;

 

-I stedet for å redusere promillegrensen til jeg heller prioritere fartsovertredelser, uvettig kjøring og bruk av redningsvest, samt økt tilstedeværelse av politibåten, sier han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.