Vil ikke røre promillegrensen

Politibåt 1.jpg

FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år.  Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år. Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.

Vil ikke røre promillegrensen

Selv om sterke krefter lenge har ivret for en promillegrense på 0,2 på sjøen, er det nå lite som tyder på at det skjer.

Statssekretær Bård Hoksrud har gjort det klart at han ikke har til hensikt å røre den eksisterende grensen på 0,8. Regjeringen er bedt om å legge frem en sak for Stortinget. Det vil skje i vårsesjonen, men lite tyder på at promillegrensen endres i det kommende forslaget.

Politimester-støtte

Nå får Hoksrud også støtte fra politimester Rune Bård Hansen i Vestfold. Han er skeptisk til forslaget om 0,2-grense, både fordi det er lite dokumentasjon på at det skjer mange alvorlige ulykker i «sonen» 0.2 til 0,8 og fordi han er redd for at dette blir en ny stor politioppgave som blir vanskelig å håndheve.

Opptatt av sikkerhet

Politimesteren understreker i et intervju med Tønsbergs Blad at han er sterkt opptatt av sikkerhet på sjøen;

 

-I stedet for å redusere promillegrensen til jeg heller prioritere fartsovertredelser, uvettig kjøring og bruk av redningsvest, samt økt tilstedeværelse av politibåten, sier han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.
VANNSCOOTER: Forskriften opheves, men likevel ikke "fritt frem". Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
Selv om forskriften for vannscootere nå er opphevet, betyr ikke det fritt fram for bruk av «havets motorsykkel». I mange kommuner er det stor motstand mot generelt «frislipp». Det tar den nye forskriften hensyn til og sier kommunene ved behov kan fastsette lokale forskrifter.
LETT BYTTE: Undervannshus til utenbordsmotorer er et lett bytte for organiserte bander. Illustrasjonsfoto: Lasse Lindén.
Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.
SPEKTAKULÆRT: Denne tunnelen kan bli en realitet om ikke så altfor lenge. Foto: Snøhetta/Kystverket.
I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.
BÅTNAVN: Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Nå har det blitt til bok.
Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Som pensjonist har hun endelig fått tid til å systematisere og kategorisere dem. Det er det blitt til boken ”Lystbåtnavn”.
BÅTMESSE: 50 utstillere er plass i Grimstad i helgen.
I dag gikk startskuddet for båtsesongen på Sørlandet. Den 5. utgaven av Sørlandets båt- og fritidsmesse er i gang. Årets utgave er større enn noen gang. 50 utstillere er på plass både på land og til vanns.
Foto: Lars A. Solberg.
Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.