Vil ikke røre promillegrensen

Politibåt 1.jpg

FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år.  Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år. Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.

Vil ikke røre promillegrensen

Selv om sterke krefter lenge har ivret for en promillegrense på 0,2 på sjøen, er det nå lite som tyder på at det skjer.

Statssekretær Bård Hoksrud har gjort det klart at han ikke har til hensikt å røre den eksisterende grensen på 0,8. Regjeringen er bedt om å legge frem en sak for Stortinget. Det vil skje i vårsesjonen, men lite tyder på at promillegrensen endres i det kommende forslaget.

Politimester-støtte

Nå får Hoksrud også støtte fra politimester Rune Bård Hansen i Vestfold. Han er skeptisk til forslaget om 0,2-grense, både fordi det er lite dokumentasjon på at det skjer mange alvorlige ulykker i «sonen» 0.2 til 0,8 og fordi han er redd for at dette blir en ny stor politioppgave som blir vanskelig å håndheve.

Opptatt av sikkerhet

Politimesteren understreker i et intervju med Tønsbergs Blad at han er sterkt opptatt av sikkerhet på sjøen;

 

-I stedet for å redusere promillegrensen til jeg heller prioritere fartsovertredelser, uvettig kjøring og bruk av redningsvest, samt økt tilstedeværelse av politibåten, sier han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.