Vil ikke røre promillegrensen

Politibåt 1.jpg

FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år.  Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
FORTSATT OVER 40: De fleste som omkommer fra båt på sjøen er menn over 40 år. Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.

Vil ikke røre promillegrensen

Selv om sterke krefter lenge har ivret for en promillegrense på 0,2 på sjøen, er det nå lite som tyder på at det skjer.

Statssekretær Bård Hoksrud har gjort det klart at han ikke har til hensikt å røre den eksisterende grensen på 0,8. Regjeringen er bedt om å legge frem en sak for Stortinget. Det vil skje i vårsesjonen, men lite tyder på at promillegrensen endres i det kommende forslaget.

Politimester-støtte

Nå får Hoksrud også støtte fra politimester Rune Bård Hansen i Vestfold. Han er skeptisk til forslaget om 0,2-grense, både fordi det er lite dokumentasjon på at det skjer mange alvorlige ulykker i «sonen» 0.2 til 0,8 og fordi han er redd for at dette blir en ny stor politioppgave som blir vanskelig å håndheve.

Opptatt av sikkerhet

Politimesteren understreker i et intervju med Tønsbergs Blad at han er sterkt opptatt av sikkerhet på sjøen;

 

-I stedet for å redusere promillegrensen til jeg heller prioritere fartsovertredelser, uvettig kjøring og bruk av redningsvest, samt økt tilstedeværelse av politibåten, sier han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.