Vil fjerne veibruksavgiften for fritidsbåter

Helge André ved pumpa.jpg

 ULOGISK: Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, sier finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad.
ULOGISK: Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, sier finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad.

Vil fjerne veibruksavgiften for fritidsbåter

Fremskrittspartiets stortingsgruppe har sendt innspill til regjeringen om å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. FrPs finansfraksjon på Stortinget mener veiavgiften på båtbensin er uten begrunnelse, og vi mener derfor at avgiften må fjernes.

- Vi har nå sendt innspill på at vi ønsker å fjerne veibruksavgiften på bensin for kjøretøy som ikke bruker veien. Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien. Det er på tide å fjerne veibruksavgiften på drivstoff for båter, ettersom den ikke er begrunnet, sier finanspolitisk talsmann for FrP, Helge André Njåstad

-Fremskrittspartiet mener at avgifter skal stå i forhold til tjenesten man får igjen. Altså er det helt naturlig å betale veibruksavgift når man bruker veien, menert han.

-Jeg er veldig fornøyd med at Fremskrittspartiet har programfestet å fjerne veibruksavgiften på drivstoff på fremkomstmiddel som ikke benytter vei og håper vi kan klare det i denne perioden, sier Njåstad i en pressemelding i kveld.

 Fakta om veibruksavgift på bensin:

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.