Vil endre loven

ta6eb6a7.jpg

VESTPÅBUD: Vil evalueringen av vestpåbudet bety at også båter større enn 8 meter skal med? Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
VESTPÅBUD: Vil evalueringen av vestpåbudet bety at også båter større enn 8 meter skal med? Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Vil endre loven

Båtbransjens organisasjon, NORBOAT har gjort en undersøkelse blant sine medlemmer om det nye vestpåbudet og svarene er tydelige. Båtbransjen ønsker ikke at en 8 meters-grense skal regulere bruk av flyteplagg eller ikke. NORBOAT ønsker endring av loven.

-  Undersøkelsen blant våre medlemmer i båtbransjen viser at når vi først skal ha et påbud om vest, ja da bør dette gjelder for alle som ferdes utendørs i fritidsbåter uavhengig av størrelse, sier Leif Bergaas, daglig leder i NORBOAT i en pressemelding. Båtbransjen mener også at det må bygges inn andre parametere i lovteksten som gir rom for å tøffe rundt i en snekke i 5 knop i indre farvann en sommerdag uten vest.

Leif Bergaas
Leif Bergaas
Frustrasjon om 8 meters grensen
-Dagens lov har skapt stor frustrasjon hos både båtprodusenter og også brukere da man eksempelvis ikke trenger å bruke vest hvis man kjører en 9 meters RIB i 50 knop. Dette er med på å undergrave loven, sier Bergaas.

Båtbransjen støtter påbudet om flyteplagg
Fra 1. mai 2015 har det vært et krav om at alle som er i fritidsbåter under åtte meter skal ha på egnet flyteutstyr når båten er i fart. Båtbransjen støtter altså loven om å ha påbud om flyteplagg, men vektlegger også viktigheten av holdningsskapende arbeid og et regelverk som gir mening.

NORBOAT oppfordrer Næringsdepartementet til å gjøre en grundig evaluering sammen med bransjen for å utrede om andre parametere skal tas inn i loven, eksempelvis om påbudet skal gjelde i fart over 5 knop og/ mer enn 100 m fra land. Flere kommuner har i dag innført 5 knops fartsgrense nærmere enn 100 m fra land, så dette er noe som allerede er innarbeidet i dag og håndheves på en god måte.

Nye tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at hele 36 personer omkom i 2015 og av disse var det kun 8 som brukte flyteutstyr.

At det er en hovedvekt av menn som faller fra båt eller land, er noe loven ikke tar høyde for, og sett med disse øyne vil de som i dag pålegges bruk av vest ikke være tilstrekkelig for å få bukt med det store antallet drukningsulykker.

-Skal vi få redusert antall omkomne til sjøs må vi i tillegg fortsatt fokusere på det holdningsskapende arbeidet som vi har gode eksempler på samt et regelverk som må oppfattes fornuftig slik at alle ser en hensikt med å overholde dette og ikke ha motsatt virkning. Får vi til dette tror båtbransjen vi er på riktig kurs, sier Bergaas.

Forskjell i holdninger
-Vi i NORBOAT ser også at det er forskjeller i holdningene blant folk på Østlandet, Vestlandet og Nord-Norge. Folk i Nord-Norge ser ut til å være mye flinkere å bruke vest enn de på Østlandet. Dette er holdninger vi må lære av, både vi i båtbransjen og hos myndighetene, oppfordrer Leif Bergaas.

På samme måte som innen vegtrafikk bør det holdningsskapende arbeidet fortsatt være en prioritet i årene fremover. Båtbransjen ønsker svært gjerne å bidra til dette, avslutter Bergaas.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.