Vil endre loven

ta6eb6a7.jpg

VESTPÅBUD: Vil evalueringen av vestpåbudet bety at også båter større enn 8 meter skal med? Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
VESTPÅBUD: Vil evalueringen av vestpåbudet bety at også båter større enn 8 meter skal med? Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Vil endre loven

Båtbransjens organisasjon, NORBOAT har gjort en undersøkelse blant sine medlemmer om det nye vestpåbudet og svarene er tydelige. Båtbransjen ønsker ikke at en 8 meters-grense skal regulere bruk av flyteplagg eller ikke. NORBOAT ønsker endring av loven.

-  Undersøkelsen blant våre medlemmer i båtbransjen viser at når vi først skal ha et påbud om vest, ja da bør dette gjelder for alle som ferdes utendørs i fritidsbåter uavhengig av størrelse, sier Leif Bergaas, daglig leder i NORBOAT i en pressemelding. Båtbransjen mener også at det må bygges inn andre parametere i lovteksten som gir rom for å tøffe rundt i en snekke i 5 knop i indre farvann en sommerdag uten vest.

Leif Bergaas
Leif Bergaas
Frustrasjon om 8 meters grensen
-Dagens lov har skapt stor frustrasjon hos både båtprodusenter og også brukere da man eksempelvis ikke trenger å bruke vest hvis man kjører en 9 meters RIB i 50 knop. Dette er med på å undergrave loven, sier Bergaas.

Båtbransjen støtter påbudet om flyteplagg
Fra 1. mai 2015 har det vært et krav om at alle som er i fritidsbåter under åtte meter skal ha på egnet flyteutstyr når båten er i fart. Båtbransjen støtter altså loven om å ha påbud om flyteplagg, men vektlegger også viktigheten av holdningsskapende arbeid og et regelverk som gir mening.

NORBOAT oppfordrer Næringsdepartementet til å gjøre en grundig evaluering sammen med bransjen for å utrede om andre parametere skal tas inn i loven, eksempelvis om påbudet skal gjelde i fart over 5 knop og/ mer enn 100 m fra land. Flere kommuner har i dag innført 5 knops fartsgrense nærmere enn 100 m fra land, så dette er noe som allerede er innarbeidet i dag og håndheves på en god måte.

Nye tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at hele 36 personer omkom i 2015 og av disse var det kun 8 som brukte flyteutstyr.

At det er en hovedvekt av menn som faller fra båt eller land, er noe loven ikke tar høyde for, og sett med disse øyne vil de som i dag pålegges bruk av vest ikke være tilstrekkelig for å få bukt med det store antallet drukningsulykker.

-Skal vi få redusert antall omkomne til sjøs må vi i tillegg fortsatt fokusere på det holdningsskapende arbeidet som vi har gode eksempler på samt et regelverk som må oppfattes fornuftig slik at alle ser en hensikt med å overholde dette og ikke ha motsatt virkning. Får vi til dette tror båtbransjen vi er på riktig kurs, sier Bergaas.

Forskjell i holdninger
-Vi i NORBOAT ser også at det er forskjeller i holdningene blant folk på Østlandet, Vestlandet og Nord-Norge. Folk i Nord-Norge ser ut til å være mye flinkere å bruke vest enn de på Østlandet. Dette er holdninger vi må lære av, både vi i båtbransjen og hos myndighetene, oppfordrer Leif Bergaas.

På samme måte som innen vegtrafikk bør det holdningsskapende arbeidet fortsatt være en prioritet i årene fremover. Båtbransjen ønsker svært gjerne å bidra til dette, avslutter Bergaas.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.