Vil bygge maritimt kunnskapssenter

last ned (1).jpg

KOMPETANSE: Redningsselskapet satser frisk i Horten og er i ferd med å utvikle et ledende kurs- og konferansested for sjøsikkerhet i Horten.
KOMPETANSE: Redningsselskapet satser frisk i Horten og er i ferd med å utvikle et ledende kurs- og konferansested for sjøsikkerhet i Horten.

Vil bygge maritimt kunnskapssenter

Dette kan bli Europas ledende kurs- og kompetansesenter innen sjøsikkerhet, redning og beredskap. Redningsselskapet satser friskt i Horten.

– Nye RS-Tunet vil primært bli et faglig og sosialt samlingsted for frivillige og ansatte i Redningsselskapet. Her skal vi utdanne selskapets fremtidige redningsmenn- og kvinner. Vi ønsker også at dette maritime kunnskapsmiljøet skal bli brukt av andre enn oss selv, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind i en pressemelding.
Mange fritidsbåteiere ønsker mer praktisk rettet kursing, noe Lind mener de kan få ved RS-tunet når dette står klart.
– Redningsselskapet spiller en viktig rolle i det forebyggende sjøsikkerhetsarbeidet i Norge. Med et eget treningsbasseng og en planlagt lavvolandsby for overnatting, kan vi også skape et flott læringsmiljø for barn og unge, sier Lind.
Ønsker å komme raskt i gang
Neste sommer starter byggingen av det rundt 4000 kvadratmeter store anlegget, som skal bestå av kurs- og konferansesenter med overnattingsmuligheter for opp til 40 personer. I planene ligger også et frivillighetsbygg – et samlingspunkt for alle frivillige i Redningsselskapet og basen for et nytt planlagt sjøredningskorps i Horten.
Sjøredningsskolen, som i dag holder til på Høyskolen i Vestfold, vil bli den største leietakeren i det nye senteret.
– Maritime næringer har alltid stått sterkt i regionen, og med satsingen på RS-Tunet skal vi være med å styrke denne posisjonen. Vår målsetting er å bli en ledende aktør i Europa innenfor maritim sikkerhetskultur og kursvirksomhet. Utdanningsmiljøet ved den allerede etablerte Sjøredningsskolen, skal samhandle med frivilligheten i Redningsselskapet. På den måten får man  styrket og spredd kompetansen ut i alle ledd av organisasjonen, sier Børre Jacobsen, daglig leder ved Sjøredningskolen.
Allemannsretten står sterktI samarbeid med Horten kommune vil uteområdene utvikles i tråd med allemannsretten. Det legges opp til at Hortens innbyggere også skal nyte godt av de fasiliteter som utvikles på- og rundt Langgrunn.
– Det blir mye fokus på uteområdet som skal være et hyggelig sosialt møtepunkt i fantastiske omgivelser. Det blir restaurant, et lavvo-område og en liten Elias-park.
Redningsselskapet er opptatt av å ivareta miljøet. Det nye senteret på Langgrunn bygges i massivt tre og med moderne klimavennlige løsninger, i likhet med Sjøredningsskolen. Det forventes å stå klart andre halvdel av 2017.
RS-Tunet er et samarbeid med Horten Industripark, som går inn med 30 prosent på eiersiden. Finansieringen skjer gjennom låneopptak, og RS-Tunet blir et eget AS.
– På den måten unngår man å ta midler fra drift av Redningsselskapet, eller fra fondet vårt, sier Lind.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.