Vil bygge maritimt kunnskapssenter

last ned (1).jpg

KOMPETANSE: Redningsselskapet satser frisk i Horten og er i ferd med å utvikle et ledende kurs- og konferansested for sjøsikkerhet i Horten.
KOMPETANSE: Redningsselskapet satser frisk i Horten og er i ferd med å utvikle et ledende kurs- og konferansested for sjøsikkerhet i Horten.

Vil bygge maritimt kunnskapssenter

Dette kan bli Europas ledende kurs- og kompetansesenter innen sjøsikkerhet, redning og beredskap. Redningsselskapet satser friskt i Horten.

– Nye RS-Tunet vil primært bli et faglig og sosialt samlingsted for frivillige og ansatte i Redningsselskapet. Her skal vi utdanne selskapets fremtidige redningsmenn- og kvinner. Vi ønsker også at dette maritime kunnskapsmiljøet skal bli brukt av andre enn oss selv, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind i en pressemelding.
Mange fritidsbåteiere ønsker mer praktisk rettet kursing, noe Lind mener de kan få ved RS-tunet når dette står klart.
– Redningsselskapet spiller en viktig rolle i det forebyggende sjøsikkerhetsarbeidet i Norge. Med et eget treningsbasseng og en planlagt lavvolandsby for overnatting, kan vi også skape et flott læringsmiljø for barn og unge, sier Lind.
Ønsker å komme raskt i gang
Neste sommer starter byggingen av det rundt 4000 kvadratmeter store anlegget, som skal bestå av kurs- og konferansesenter med overnattingsmuligheter for opp til 40 personer. I planene ligger også et frivillighetsbygg – et samlingspunkt for alle frivillige i Redningsselskapet og basen for et nytt planlagt sjøredningskorps i Horten.
Sjøredningsskolen, som i dag holder til på Høyskolen i Vestfold, vil bli den største leietakeren i det nye senteret.
– Maritime næringer har alltid stått sterkt i regionen, og med satsingen på RS-Tunet skal vi være med å styrke denne posisjonen. Vår målsetting er å bli en ledende aktør i Europa innenfor maritim sikkerhetskultur og kursvirksomhet. Utdanningsmiljøet ved den allerede etablerte Sjøredningsskolen, skal samhandle med frivilligheten i Redningsselskapet. På den måten får man  styrket og spredd kompetansen ut i alle ledd av organisasjonen, sier Børre Jacobsen, daglig leder ved Sjøredningskolen.
Allemannsretten står sterktI samarbeid med Horten kommune vil uteområdene utvikles i tråd med allemannsretten. Det legges opp til at Hortens innbyggere også skal nyte godt av de fasiliteter som utvikles på- og rundt Langgrunn.
– Det blir mye fokus på uteområdet som skal være et hyggelig sosialt møtepunkt i fantastiske omgivelser. Det blir restaurant, et lavvo-område og en liten Elias-park.
Redningsselskapet er opptatt av å ivareta miljøet. Det nye senteret på Langgrunn bygges i massivt tre og med moderne klimavennlige løsninger, i likhet med Sjøredningsskolen. Det forventes å stå klart andre halvdel av 2017.
RS-Tunet er et samarbeid med Horten Industripark, som går inn med 30 prosent på eiersiden. Finansieringen skjer gjennom låneopptak, og RS-Tunet blir et eget AS.
– På den måten unngår man å ta midler fra drift av Redningsselskapet, eller fra fondet vårt, sier Lind.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.