Viknes kjøper Skilsø-modellene

Viknes kjøper Skilsø-modellene

Viknes Båt og Service AS har inngått avtale om kjøp av Skilsø Baatbyggeri AS sine eksisterende modeller.

Pressemelding/Hans Due/Lars K Larsen

-Jeg er vel både glad og trist for det som har skjedd, sier Nils Roland i Skilsø Baatbyggeri AS til Båtmagasinet. Glad fordi jeg ser at markedet er veldig trangt for tiden, og jeg tror Viknes med sine stordriftsfordeler vil kunne videreføre Skilsømodellene på en mye bedre måte enn vi som har vært små og hatt for liten produksjon. Trist fordi 92 års båtbyggertradisjoner ved Skilsø nå er slutt. Skilsø 36 skal produseres i Bergen, mens 33-foteren skal videreføres hos Viknes Sør på Skarpnes ved Arendal, sier Roland.

Viknes har kjøpt Skilsønavnet, former, produksjonsutstyr og delelager. Skilsø Baatbyggeri AS sitter igjen med en produksjonshall på ca 1.000 kvadratmeter på Tromøya, og vet ennå ikke hva slags virksomhet som skal være der videre fremover.

– Vi er fortsatt i tenkeboksen om dette, sier Nils Roland som ikke utelukker at det blir en helt annen virksomhet enn båtbygging der videre fremover. De ansatte har vært permittert i lengre tid, og en del av dem har funnet seg nye jobber, men uansett har vel de fleste sett hvor det bar, sier Nils Roland.

Fortsetter med alle modeller
Vi har stor tro på dette. Det er to solide merkenavn uten riper i lakken som nå forenes, sier markedssjef i Viknes, Christer Midthun, til Båtmagasinet.

Han forteller at planen er å fortsette med alle Skilsøs modeller, og han nærmest garanterer at de vil få en ansiktsløftning.

-Det vil bli forandringer ja. Men hvilke modeller som skal forandres er vi så langt ikke sikre på. Dette er jo fortsatt veldig nytt, men vi har gjort oss noen tanker allerede, sier Midthun.

Markedssjefen tror fordelen av å drive stort vil gjøre at det fortsatt er mulig å overleve med båtproduksjon i et kostbart produksjonsland som Norge.

- Vi er størst, og blir med dette enda større. Vi er allerede i gang med forhandlinger med underleverandører. Planen er å ha priser og leveringstider på Skilsø by Viknes klare til Båter i sjøen i Sandvika. (Alle årets båtmesser)

Siden 1988 har Viknes vokst frem til å bli Norges ledende båtprodusent. Med båter bygget for bruk i våre tøffe farvann har Viknes overbevist i et krevende marked. Teknisk kompetanse, gjennomgående høy kvalitet og sjødyktige båter er grunnsteinen som har lagt grunnlaget for en stor flåte med fornøyde kunder. Utallige brukstimer bidrar til en unik erfaringstilbakeføring, erfaringer som føres direkte inn i våre produkter og vårt produksjonsapparat.

Viknes fortsetter satsningen på egen modellserie med samme tyngde og utviklingstakt. Troen på konseptet Viknes er styrket gjennom de siste års turbulente markedssvingninger og vi ser frem til å videreutvikle modellserien i tråd med vår filosofi - Frihet til å velge.

Skilsø har i 92 år tilbudt sine kunder kvalitetsbåter med flotte løsninger, når de nå legger ned driften er vi i Viknes stolte av å kunne videreføre deres båtbyggertradisjon med base i våre moderne anlegg. Som en stor aktør, sett med norske øyne, er vi godt rustet til å videreutvikle konseptet til glede for kunder og mange aktører innen norsk båtbransje.

I løpet av sommeren vil former og produksjonsutstyr flyttes til våre fabrikker. Der vil vi i løpet av sensommeren tilføre litt Viknesblod til modellene og regner med å være i gang med produksjon i løpet av høsten. De to største båtene vil i sin helhet bli produsert på Askøy, mens de øvrige modellene vil bli produsert i Arendal.

Beslutningen om å kjøpe Skilsømodellene er basert på vår overbevisning om et fremtidig sterkt båtbyggermiljø i Norge. I et stadig mer konkurranseutsatt marked, der norske produsenter møter utenlandske lavprisalternativer, er vi trygge på at markedet også fremover ønsker solide norske kvalitetsprodukter. Med kompetansen vi har bygget gjennom egen produktutvikling samt synergiene vi forventer å hente i Skilsøproduktene vil Viknes være svært godt posisjonert til å møte morgendagens krav fra våre kunder.

For oss som produsent er det en glede å kunne presentere en av Europas mest komplette porteføljer. Viknesmodellene komplettert av Skilsømodellene dekker et stort spekter av behov og vil kunne friste både den fremoverlente yrkesbrukeren, den tilbakelente solskinnskapteinen så vel som den aktive fritidsskipper.

(30.06.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.