Vi tester Leidi 600

Leidi_600_2.jpg

Leidi 600 gjør seg bemerket på sjøen med sitt spesielle utseende. FOTO: Lars Kristian Larsen
Leidi 600 gjør seg bemerket på sjøen med sitt spesielle utseende. FOTO: Lars Kristian Larsen
Førsteinntrykk: Leidi 600

Vi tester Leidi 600

Den ser ut som en mini-TUG, altså en liten slepebåt, men skal være en lukket weekend-cruiser med påhenger. Kul å se på, men med klønete innredning under dekk.

Noen ganger løfter vi litt ekstra på øyenbrynene. Det gjorde vi da vi så Leidi 600 første gang. Med utseende som en liten slepebåt, men med påhengsmotor på hekken og et fint akterdekk, syntes vi den så artig ut. Etter å ha prøvekjørt den og tatt en nærmere titt, konkluderer vi med at førsteinntrykket stemte, men at det er stort potensiale for forbedringer i den innelukkede delen, og at skroget nok kan få seg en finpuss. Da blir dette garantert en attraktiv båt for et modent publikum.

Se bildekarusell og tekniske data nederst i artikkelen

Sjøegenskaper
Båten skal kunne brukes med motorer fra 150 hk. og ned til 40 hk. Med en 115 Yamaha målte vi en toppfart på 25 knop. Det var som å kjøre go-kart. Båten heller hverken innover eller utover i svinger. Grunnen til det er en ganske dyp kjøl som gir båten halvplaneregenskaper. Den reiser baugen litt under gange, men det spruter og skvetter over baugen. Årsaken til det er først og fremst skrogformen forut med en veldig rett baug og mangel på skikkelige sprutlister, kun en tynn list som avsluttes med et ganske kraftig chine (overgang mellom skrogbunn og skrogside). Skrogformen hadde tjent på andre sprutlister, sett i lys av den rette baugen. Vi syntes for øvrig 115-hesteren passet bra, og tror neppe båten tåler 150-hester uten å vise fram unoter.

UPRAKTISK: Lay-outen innendørs bør gjøres helt om. Her er det bare rormannen som kan se ut og følge med. FOTO: Lars K. Larsen
UPRAKTISK: Lay-outen innendørs bør gjøres helt om. Her er det bare rormannen som kan se ut og følge med. FOTO: Lars K. Larsen

Innredning
Båten har ganske høye og fine pulpiter og rikelig med griperekker på både styrhustak og ellers. Det er problemfritt å bevege seg på fordekket og på sidene rundt styrhuset. Fordekket ender i et fin-fint baugnebb og åpning i pulpiten. Men dessverre har man har ødelagt dette med å montere ankervinsj her. Det er middelhavsløsning som ikke passer i våre farvann. Her skal ankervinsj være akterut.

 Akterdekket er rent og ryddig med sittebank akterut på hver side av motorbrønnen og bredt trappetrinn opp til dollbordet ved styrhuset. Mellom dem er det en hengslet, oppvippbar benk, og et klappbord med to bein i front kan monteres på akterspeilet. Da får man enten en stor sosial del, eller et rent arbeidsdekk. Det er rikelig med stuverom under dørken og i benkene på hver side av motorbrønnen.

FUNKSJONELT: Akterdekket kan brukes som både rent arbeidsdekk, men også som sosial avdeling med oppslåtte benker og bord.
FUNKSJONELT: Akterdekket kan brukes som både rent arbeidsdekk, men også som sosial avdeling med oppslåtte benker og bord.

     Innvendig er det en stor jobb å gjøre for å få det funksjonelt. Her er det kun ett menneske som kan følge med i hva som skjer utenfor, nemlig rormannen. Resten av besetningen om bord er forvist til kjelleren og vil knapt kunne se ut og i hvert fall ikke følge med på omgivelsene under kjøring. I styrekonsollen er det montert et toalett, men det er av typen trekk-buksa-ned-på-utsiden-og-rygg-sakte-inn og pass på så du ikke skaller i taket. Døren kan du glemme å få igjen, så her sitter du på utstilling. I hvert fall for godt voksne mannfolk.

Se video av Leidi 600:

Så har man forsøkt å lage en slags salong vis a vis førerstolen og med bord som kan senkes for ekstra køyeplass. Det er helt mislykket. Man reklamerer med køyeplass til 3+1. Det kan man bare glemme. Dette er i beste fall en tomannsbåt. Vi forslår en total makeover av denne avdelingen.

TRANGT: En velvoksen person som forfatteren får såvidt trædd seg inn på toalettet. Folk av normal størrelse vil også ha store problemer.
TRANGT: En velvoksen person som forfatteren får såvidt trædd seg inn på toalettet. Folk av normal størrelse vil også ha store problemer.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Kroatia

Lengde (meter): 

7.10

Bredde (meter): 

2.50

Dyptgående (meter): 

0.90

Lengde (fot): 

23.00

Vekt (kg): 

2 000

Drivstoff (liter): 

160

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

40.00

Motoreffekt til (hk): 

150.00

Motor testbåt: 

Suzuki DF150

- Sylindervolum: 

1741

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

115.00

- Effekt (kw): 

84.60

Toppfart i test (knop): 

25.00

Pris fra (kr): 

255 000,-

Opplysninger: 

www.leidinordic.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.