Vi tester Leidi 600

Leidi_600_2.jpg

Leidi 600 gjør seg bemerket på sjøen med sitt spesielle utseende. FOTO: Lars Kristian Larsen
Leidi 600 gjør seg bemerket på sjøen med sitt spesielle utseende. FOTO: Lars Kristian Larsen
Førsteinntrykk: Leidi 600

Vi tester Leidi 600

Den ser ut som en mini-TUG, altså en liten slepebåt, men skal være en lukket weekend-cruiser med påhenger. Kul å se på, men med klønete innredning under dekk.

Noen ganger løfter vi litt ekstra på øyenbrynene. Det gjorde vi da vi så Leidi 600 første gang. Med utseende som en liten slepebåt, men med påhengsmotor på hekken og et fint akterdekk, syntes vi den så artig ut. Etter å ha prøvekjørt den og tatt en nærmere titt, konkluderer vi med at førsteinntrykket stemte, men at det er stort potensiale for forbedringer i den innelukkede delen, og at skroget nok kan få seg en finpuss. Da blir dette garantert en attraktiv båt for et modent publikum.

Se bildekarusell og tekniske data nederst i artikkelen

Sjøegenskaper
Båten skal kunne brukes med motorer fra 150 hk. og ned til 40 hk. Med en 115 Yamaha målte vi en toppfart på 25 knop. Det var som å kjøre go-kart. Båten heller hverken innover eller utover i svinger. Grunnen til det er en ganske dyp kjøl som gir båten halvplaneregenskaper. Den reiser baugen litt under gange, men det spruter og skvetter over baugen. Årsaken til det er først og fremst skrogformen forut med en veldig rett baug og mangel på skikkelige sprutlister, kun en tynn list som avsluttes med et ganske kraftig chine (overgang mellom skrogbunn og skrogside). Skrogformen hadde tjent på andre sprutlister, sett i lys av den rette baugen. Vi syntes for øvrig 115-hesteren passet bra, og tror neppe båten tåler 150-hester uten å vise fram unoter.

UPRAKTISK: Lay-outen innendørs bør gjøres helt om. Her er det bare rormannen som kan se ut og følge med. FOTO: Lars K. Larsen
UPRAKTISK: Lay-outen innendørs bør gjøres helt om. Her er det bare rormannen som kan se ut og følge med. FOTO: Lars K. Larsen

Innredning
Båten har ganske høye og fine pulpiter og rikelig med griperekker på både styrhustak og ellers. Det er problemfritt å bevege seg på fordekket og på sidene rundt styrhuset. Fordekket ender i et fin-fint baugnebb og åpning i pulpiten. Men dessverre har man har ødelagt dette med å montere ankervinsj her. Det er middelhavsløsning som ikke passer i våre farvann. Her skal ankervinsj være akterut.

 Akterdekket er rent og ryddig med sittebank akterut på hver side av motorbrønnen og bredt trappetrinn opp til dollbordet ved styrhuset. Mellom dem er det en hengslet, oppvippbar benk, og et klappbord med to bein i front kan monteres på akterspeilet. Da får man enten en stor sosial del, eller et rent arbeidsdekk. Det er rikelig med stuverom under dørken og i benkene på hver side av motorbrønnen.

FUNKSJONELT: Akterdekket kan brukes som både rent arbeidsdekk, men også som sosial avdeling med oppslåtte benker og bord.
FUNKSJONELT: Akterdekket kan brukes som både rent arbeidsdekk, men også som sosial avdeling med oppslåtte benker og bord.

     Innvendig er det en stor jobb å gjøre for å få det funksjonelt. Her er det kun ett menneske som kan følge med i hva som skjer utenfor, nemlig rormannen. Resten av besetningen om bord er forvist til kjelleren og vil knapt kunne se ut og i hvert fall ikke følge med på omgivelsene under kjøring. I styrekonsollen er det montert et toalett, men det er av typen trekk-buksa-ned-på-utsiden-og-rygg-sakte-inn og pass på så du ikke skaller i taket. Døren kan du glemme å få igjen, så her sitter du på utstilling. I hvert fall for godt voksne mannfolk.

Se video av Leidi 600:

Så har man forsøkt å lage en slags salong vis a vis førerstolen og med bord som kan senkes for ekstra køyeplass. Det er helt mislykket. Man reklamerer med køyeplass til 3+1. Det kan man bare glemme. Dette er i beste fall en tomannsbåt. Vi forslår en total makeover av denne avdelingen.

TRANGT: En velvoksen person som forfatteren får såvidt trædd seg inn på toalettet. Folk av normal størrelse vil også ha store problemer.
TRANGT: En velvoksen person som forfatteren får såvidt trædd seg inn på toalettet. Folk av normal størrelse vil også ha store problemer.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Kroatia

Lengde (meter): 

7.10

Bredde (meter): 

2.50

Dyptgående (meter): 

0.90

Lengde (fot): 

23.00

Vekt (kg): 

2 000

Drivstoff (liter): 

160

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

40.00

Motoreffekt til (hk): 

150.00

Motor testbåt: 

Suzuki DF150

- Sylindervolum: 

1741

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

115.00

- Effekt (kw): 

84.60

Toppfart i test (knop): 

25.00

Pris fra (kr): 

255 000,-

Opplysninger: 

www.leidinordic.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.