Vi tester Forbina 42 Fly

forbina40_fly.jpg

VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.
VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.

Vi tester Forbina 42 Fly

Forbina 42 Fly bygger på den gamle Forbina 40. Stort og flott, men lite nytt fra Värmland.

Da svenske Forbina 40 kom i 2003 avløste den Forbina 1180. Etter 10 år på vannet var det på tide med en fornying, og da sjøsatte den driftige Göran Forsberg i Karlstad sin Forbina 42. I realiteten er det en forlenget Forbina 40.

   Verftet ved Vänern i Värmland har skapt en luksuriøs båt, riktignok tradisjonell i planløsning, men en båt med appell til den konservative kjøperen. Tidligere har vi skrevet at Forbina henvender seg til Medelsvensson. Det gjelder ikke denne utgaven som har en prislapp på godt over fire millioner svenskekroner. Selv om den er dyr er det likevel ingen grunn til å tro at den tar arven i den svenske overklasse etter Nord West som ligger nede med brukket rygg.

FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly har en stor og fin flybridge. Taket med en stor solseng er trukket over hele akterdekket.
FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly har en stor og fin flybridge. Taket med en stor solseng er trukket over hele akterdekket.

Plass er det nok av
Fem personer sitter bekvemt i den romslige salongen på babord side i styrhuset. På babord side er det plassert en liten seksjon med plass til edle dråper og TV.  Store skyvedører i glass skiller dette arealet fra et stort og sosialt akterdekk. Med åpen dør spiller arealene godt med hverandre. Adkomsten til båten er gjennom en port på styrbord side på hekken. Ved siden av denne er det en flott fastmontert L-sofa. En vellykket forlengelse av flybridgen, med stor solseng, gir et flott tak over akterdekket. På akterdekket er det en stor luke ned til et enormt motorrom og stuverom. Her finner vi også en stor velorganisert batteribank med ikke mindre enn seks 100 Ah gel-batterier.

Luftig bysse

BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.
BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.

Byssa er plassert på babord side under dekk, men likevel som en åpen hjørneløsning, slik at personen som jobber der har nærkontakt med det som skjer i salongen. Dette er en virkelig stor og god bysse med tilnærmet perfekte arbeidsforhold. Bak byssa er det dør inn til en lugar med omkledningssofa og to gode køyer. På styrbord side er det adkomst til en enkel lugar og til et gedigent toalettrom.

Størrelsen på kapteinens lugar foran har nok til en viss grad gått på bekostning av romslig bysse og toalettrom. Det spiller ingen rolle, for den doble køya er stor og romslig og det er rikelig med oppbevaringsplass.

Sjøegenskapene

Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.
Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.

Vår testbåt var utstyrt med 2x Volvo Penta D4-300. Det gir båten er grei toppfart rett i overkant av 36 knop og en marsjfart på 30 knop.

Under gode værforhold er det lite å utsette på sjøegenskapene. Den har en liten planingsterskel, men ikke mer enn andre, og den legger seg uproblematisk over i krappe svinger, selv med sin ikke altfor skarpe v-bunn. Helt i yttergrensen merker vi noen små antydninger til at den vil skli ut med rumpa. Den gjør ikke det.

Støybildet er det ingenting å utsette på. Selv i 36 knops fart måler vi kun 74,6 dBA.

Først når sjøen gir litt motstand begynner det å slå litt ubehagelig i det store skroget. Det roer seg selvsagt i takt med lavere fart, men likevel uforholdsmessig mye slamring. Vi opplevde det samme på den tidligere Forbina 40, så her har verftet en utfordring. Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen.

Fakta

CE-kategori: 

B

Produksjonsland: 

Sverige

Lengde (meter): 

12.25

Bredde (meter): 

3.95

Dyptgående (meter): 

0.95

V-bunn (grader): 

14.00

Vekt (kg): 

8 000

Drivstoff (liter): 

800

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

370.00

Motoreffekt til (hk): 

600.00

Motor testbåt: 

2x Volvo Penta D4-300

- Sylindervolum: 

3700

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

600.00

- Effekt (kw): 

441.00

Toppfart i test (knop): 

36.20

Pris fra (kr): 

4 350 000,-

Opplysninger: 

www.forbina.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.