Vi tester Forbina 42 Fly

forbina40_fly.jpg

VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.
VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.

Vi tester Forbina 42 Fly

Forbina 42 Fly bygger på den gamle Forbina 40. Stort og flott, men lite nytt fra Värmland.

When Swedish Forbina 40 came in 2003, it replaced Forbina 1180. After 10 years on the water it was time for a renewal, and then the enterprising Göran Forsberg in Karlstad launched his Forbina 42. In reality, there is an extended Forbina 40.

   The shipyard at Vänern in Värmland has created a luxurious boat, albeit traditional in floor plan, but a boat with appeal to the conservative buyer. Previously, we wrote that Forbina is addressing Medelsvensson. This does not apply to this edition, which has a price tag of well over four million Swedish crowns. Even though it is expensive, there is no reason to believe that it takes the legacy of the Swedish upper class after the North West, which lies down with a broken back.

FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly has a large and nice flybridge.  The roof with a large sunbed is pulled over the entire aft deck.
FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly har en stor og fin flybridge. Taket med en stor solseng er trukket over hele akterdekket.

Plass er det nok av
Fem personer sitter bekvemt i den romslige salongen på babord side i styrhuset. På babord side er det plassert en liten seksjon med plass til edle dråper og TV.  Store skyvedører i glass skiller dette arealet fra et stort og sosialt akterdekk. Med åpen dør spiller arealene godt med hverandre. Adkomsten til båten er gjennom en port på styrbord side på hekken. Ved siden av denne er det en flott fastmontert L-sofa. En vellykket forlengelse av flybridgen, med stor solseng, gir et flott tak over akterdekket. På akterdekket er det en stor luke ned til et enormt motorrom og stuverom. Her finner vi også en stor velorganisert batteribank med ikke mindre enn seks 100 Ah gel-batterier.

Luftig bysse

BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.
BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.

Byssa er plassert på babord side under dekk, men likevel som en åpen hjørneløsning, slik at personen som jobber der har nærkontakt med det som skjer i salongen. Dette er en virkelig stor og god bysse med tilnærmet perfekte arbeidsforhold. Bak byssa er det dør inn til en lugar med omkledningssofa og to gode køyer. På styrbord side er det adkomst til en enkel lugar og til et gedigent toalettrom.

Størrelsen på kapteinens lugar foran har nok til en viss grad gått på bekostning av romslig bysse og toalettrom. Det spiller ingen rolle, for den doble køya er stor og romslig og det er rikelig med oppbevaringsplass.

Sjøegenskapene

Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.
Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.

Vår testbåt var utstyrt med 2x Volvo Penta D4-300. Det gir båten er grei toppfart rett i overkant av 36 knop og en marsjfart på 30 knop.

Under good weather conditions, there is little exposure to sea properties. It has a small planing threshold, but no more than others, and it settles unproblematically into tight turns, even with its not too sharp v-bottom. Right at the outer boundary we notice some small hints that it will slip out with the butt. It doesn't.

The noise picture there is nothing to delay. Even at 36 knots, we only measure 74.6 dBA.

Only when the sea gives a little resistance does it start to turn a little uncomfortable in the big hull. Of course, it calms down in pace with lower speed, but still a disproportionate amount of sludge. We experienced the same on the former Forbina 40, so here the yard has a challenge. One must demand completed driving comfort in a boat in this class.

Fakta

CE-kategori: 

B

Produksjonsland: 

Sverige

Lengde (meter): 

12.25

Bredde (meter): 

3.95

Dyptgående (meter): 

0.95

V-bunn (grader): 

14.00

Vekt (kg): 

8 000

Drivstoff (liter): 

800

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

370.00

Motoreffekt til (hk): 

600.00

Motor testbåt: 

2x Volvo Penta D4-300

- Sylindervolum: 

3700

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

600.00

- Effekt (kw): 

441.00

Toppfart i test (knop): 

36.20

Pris fra (kr): 

4 350 000,-

Opplysninger: 

www.forbina.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.