Vi tester Forbina 42 Fly

forbina40_fly.jpg

VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.
VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.

Vi tester Forbina 42 Fly

Forbina 42 Fly bygger på den gamle Forbina 40. Stort og flott, men lite nytt fra Värmland.

Da svenske Forbina 40 kom i 2003 avløste den Forbina 1180. Etter 10 år på vannet var det på tide med en fornying, og da sjøsatte den driftige Göran Forsberg i Karlstad sin Forbina 42. I realiteten er det en forlenget Forbina 40.

   Verftet ved Vänern i Värmland har skapt en luksuriøs båt, riktignok tradisjonell i planløsning, men en båt med appell til den konservative kjøperen. Tidligere har vi skrevet at Forbina henvender seg til Medelsvensson. Det gjelder ikke denne utgaven som har en prislapp på godt over fire millioner svenskekroner. Selv om den er dyr er det likevel ingen grunn til å tro at den tar arven i den svenske overklasse etter Nord West som ligger nede med brukket rygg.

FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly har en stor og fin flybridge. Taket med en stor solseng er trukket over hele akterdekket.
FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly har en stor og fin flybridge. Taket med en stor solseng er trukket over hele akterdekket.

Plass er det nok av
Fem personer sitter bekvemt i den romslige salongen på babord side i styrhuset. På babord side er det plassert en liten seksjon med plass til edle dråper og TV.  Store skyvedører i glass skiller dette arealet fra et stort og sosialt akterdekk. Med åpen dør spiller arealene godt med hverandre. Adkomsten til båten er gjennom en port på styrbord side på hekken. Ved siden av denne er det en flott fastmontert L-sofa. En vellykket forlengelse av flybridgen, med stor solseng, gir et flott tak over akterdekket. På akterdekket er det en stor luke ned til et enormt motorrom og stuverom. Her finner vi også en stor velorganisert batteribank med ikke mindre enn seks 100 Ah gel-batterier.

Luftig bysse

BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.
BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.

Byssa er plassert på babord side under dekk, men likevel som en åpen hjørneløsning, slik at personen som jobber der har nærkontakt med det som skjer i salongen. Dette er en virkelig stor og god bysse med tilnærmet perfekte arbeidsforhold. Bak byssa er det dør inn til en lugar med omkledningssofa og to gode køyer. På styrbord side er det adkomst til en enkel lugar og til et gedigent toalettrom.

Størrelsen på kapteinens lugar foran har nok til en viss grad gått på bekostning av romslig bysse og toalettrom. Det spiller ingen rolle, for den doble køya er stor og romslig og det er rikelig med oppbevaringsplass.

Sjøegenskapene

Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.
Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.

Vår testbåt var utstyrt med 2x Volvo Penta D4-300. Det gir båten er grei toppfart rett i overkant av 36 knop og en marsjfart på 30 knop.

Under gode værforhold er det lite å utsette på sjøegenskapene. Den har en liten planingsterskel, men ikke mer enn andre, og den legger seg uproblematisk over i krappe svinger, selv med sin ikke altfor skarpe v-bunn. Helt i yttergrensen merker vi noen små antydninger til at den vil skli ut med rumpa. Den gjør ikke det.

Støybildet er det ingenting å utsette på. Selv i 36 knops fart måler vi kun 74,6 dBA.

Først når sjøen gir litt motstand begynner det å slå litt ubehagelig i det store skroget. Det roer seg selvsagt i takt med lavere fart, men likevel uforholdsmessig mye slamring. Vi opplevde det samme på den tidligere Forbina 40, så her har verftet en utfordring. Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen.

Fakta

CE-kategori: 

B

Produksjonsland: 

Sverige

Lengde (meter): 

12.25

Bredde (meter): 

3.95

Dyptgående (meter): 

0.95

V-bunn (grader): 

14.00

Vekt (kg): 

8 000

Drivstoff (liter): 

800

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

370.00

Motoreffekt til (hk): 

600.00

Motor testbåt: 

2x Volvo Penta D4-300

- Sylindervolum: 

3700

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

600.00

- Effekt (kw): 

441.00

Toppfart i test (knop): 

36.20

Pris fra (kr): 

4 350 000,-

Opplysninger: 

www.forbina.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.