Vi tester Forbina 42 Fly

forbina40_fly.jpg

VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.
VELKJØRENDE: Åtte tonn båt kommer opp i 36,2 knop ved hjelp av to D4-maskiner på 300 hk.

Vi tester Forbina 42 Fly

Forbina 42 Fly bygger på den gamle Forbina 40. Stort og flott, men lite nytt fra Värmland.

When Swedish Forbina 40 came in 2003, it replaced Forbina 1180. After 10 years on the water it was time for a renewal, and then the enterprising Göran Forsberg in Karlstad launched his Forbina 42. In reality, there is an extended Forbina 40.

   The shipyard at Vänern in Värmland has created a luxurious boat, albeit traditional in floor plan, but a boat with appeal to the conservative buyer. Previously, we wrote that Forbina is addressing Medelsvensson. This does not apply to this edition, which has a price tag of well over four million Swedish crowns. Even though it is expensive, there is no reason to believe that it takes the legacy of the Swedish upper class after the North West, which lies down with a broken back.

FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly has a large and nice flybridge.  The roof with a large sunbed is pulled over the entire aft deck.
FLYBRIDGE: Forbina 42 Fly har en stor og fin flybridge. Taket med en stor solseng er trukket over hele akterdekket.

Plass er det nok av
Fem personer sitter bekvemt i den romslige salongen på babord side i styrhuset. På babord side er det plassert en liten seksjon med plass til edle dråper og TV.  Store skyvedører i glass skiller dette arealet fra et stort og sosialt akterdekk. Med åpen dør spiller arealene godt med hverandre. Adkomsten til båten er gjennom en port på styrbord side på hekken. Ved siden av denne er det en flott fastmontert L-sofa. En vellykket forlengelse av flybridgen, med stor solseng, gir et flott tak over akterdekket. På akterdekket er det en stor luke ned til et enormt motorrom og stuverom. Her finner vi også en stor velorganisert batteribank med ikke mindre enn seks 100 Ah gel-batterier.

Luftig bysse

BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.
BYSSA: Byssa er førsteklasses. Den ligger under dekk, men likevel åpen i forhold til salongen i styrhuset.

Byssa er plassert på babord side under dekk, men likevel som en åpen hjørneløsning, slik at personen som jobber der har nærkontakt med det som skjer i salongen. Dette er en virkelig stor og god bysse med tilnærmet perfekte arbeidsforhold. Bak byssa er det dør inn til en lugar med omkledningssofa og to gode køyer. På styrbord side er det adkomst til en enkel lugar og til et gedigent toalettrom.

Størrelsen på kapteinens lugar foran har nok til en viss grad gått på bekostning av romslig bysse og toalettrom. Det spiller ingen rolle, for den doble køya er stor og romslig og det er rikelig med oppbevaringsplass.

Sjøegenskapene

Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.
Man skal kreve gjennomført kjørekomfort i en båt i denne klassen, slik oppleves ikke Forbinaen i alle fartsområder.

Vår testbåt var utstyrt med 2x Volvo Penta D4-300. Det gir båten er grei toppfart rett i overkant av 36 knop og en marsjfart på 30 knop.

Under good weather conditions, there is little exposure to sea properties. It has a small planing threshold, but no more than others, and it settles unproblematically into tight turns, even with its not too sharp v-bottom. Right at the outer boundary we notice some small hints that it will slip out with the butt. It doesn't.

The noise picture there is nothing to delay. Even at 36 knots, we only measure 74.6 dBA.

Only when the sea gives a little resistance does it start to turn a little uncomfortable in the big hull. Of course, it calms down in pace with lower speed, but still a disproportionate amount of sludge. We experienced the same on the former Forbina 40, so here the yard has a challenge. One must demand completed driving comfort in a boat in this class.

Fakta

CE-kategori: 

B

Produksjonsland: 

Sverige

Lengde (meter): 

12.25

Bredde (meter): 

3.95

Dyptgående (meter): 

0.95

V-bunn (grader): 

14.00

Vekt (kg): 

8 000

Drivstoff (liter): 

800

Max. antall personer: 

8

Motoreffekt fra (hk): 

370.00

Motoreffekt til (hk): 

600.00

Motor testbåt: 

2x Volvo Penta D4-300

- Sylindervolum: 

3700

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

600.00

- Effekt (kw): 

441.00

Toppfart i test (knop): 

36.20

Pris fra (kr): 

4 350 000,-

Opplysninger: 

www.forbina.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.