Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

IMG_4058 - Kopi.jpg

FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen
FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen

Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

Styrhusbåter med utenbordsmotor har økt i popularitet. Nordiske båtprodusenter har for alvor tatt opp konkurransen med franske giganter. I Finnmasters nye flaggskip har produsenten lagt vekt på den nordiske båtbrukerens egenart. Det vinner den på – når de siste detaljene er på plass.

Med imponerende takt, utvikler finske Finnmaster nye modeller. I 2012 gikk de for alvor også inn i styrhusbåtmarkedet med sin Pilot 7.0, som har blitt en salgssuksess. For modellåret 2014 har de utvidet modellsortimentet ytterligere med Pilot 8.0, som er den foreløpig største i serien. Dermed beveger Finnmaster seg inn på et marked hvor også nordiske båtbyggere får et stadig sterkere dreggfeste og byr franskmennene på konkurranse. Nå er på ingen måte Finnmaster Pilot 8.0 noen revolusjon, men den har løsninger og dekkslayout som er utviklet direkte mot nordiske båtbrukere. Pilot 8.0 er et vellykket kompromiss mellom en bruksbåt med stort akterdekk og en turbåt med grei bokomfort for lengre overnattingsturer.

Sjøegenskaper
Finnmaster Pilot 8.0 har et planende skrog og tilbys med dobbel eller singel utenbordsinstallasjon. Maks motorstørrelse er 300 hk, og minste anbefalte er 200 hk. Vår testbåt hadde en 300 hk Yamaha-motor på hekken, hvilket vi anser som optimalt på denne båten. Dobbelmontasje på denne båten er ikke noe vi ville ha vurdert, med mindre man har helt spesifikke behov. Yamahas 300-hester gir kraft nok til en komfortabel marsjfart på 25 knop, og en toppfart rundt 36. Båten har tilnærmet ingen planingsterskel, noe som gir et meget fleksibelt fartsregister. Vektfordelingen er bra, og skroget har en bra fordeling mellom bæring i akter- og forskip. I sving legger båten seg moderat over og propellen har godt tak i vannet gjennom store deler av kurven. Det er lite slamring fra innredningen, og støynivået er meget behagelig.

Se vår video av Finnmaster Pilot 8.0:

Les hele testen av Finnmaster Pilot 8. 0 i Båtmagasinets januarutgave.
Ikke abonnent? Last ned bladet på iPad.

PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.
PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.