Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

IMG_4058 - Kopi.jpg

FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen
FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen

Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

Styrhusbåter med utenbordsmotor har økt i popularitet. Nordiske båtprodusenter har for alvor tatt opp konkurransen med franske giganter. I Finnmasters nye flaggskip har produsenten lagt vekt på den nordiske båtbrukerens egenart. Det vinner den på – når de siste detaljene er på plass.

Med imponerende takt, utvikler finske Finnmaster nye modeller. I 2012 gikk de for alvor også inn i styrhusbåtmarkedet med sin Pilot 7.0, som har blitt en salgssuksess. For modellåret 2014 har de utvidet modellsortimentet ytterligere med Pilot 8.0, som er den foreløpig største i serien. Dermed beveger Finnmaster seg inn på et marked hvor også nordiske båtbyggere får et stadig sterkere dreggfeste og byr franskmennene på konkurranse. Nå er på ingen måte Finnmaster Pilot 8.0 noen revolusjon, men den har løsninger og dekkslayout som er utviklet direkte mot nordiske båtbrukere. Pilot 8.0 er et vellykket kompromiss mellom en bruksbåt med stort akterdekk og en turbåt med grei bokomfort for lengre overnattingsturer.

Sjøegenskaper
Finnmaster Pilot 8.0 har et planende skrog og tilbys med dobbel eller singel utenbordsinstallasjon. Maks motorstørrelse er 300 hk, og minste anbefalte er 200 hk. Vår testbåt hadde en 300 hk Yamaha-motor på hekken, hvilket vi anser som optimalt på denne båten. Dobbelmontasje på denne båten er ikke noe vi ville ha vurdert, med mindre man har helt spesifikke behov. Yamahas 300-hester gir kraft nok til en komfortabel marsjfart på 25 knop, og en toppfart rundt 36. Båten har tilnærmet ingen planingsterskel, noe som gir et meget fleksibelt fartsregister. Vektfordelingen er bra, og skroget har en bra fordeling mellom bæring i akter- og forskip. I sving legger båten seg moderat over og propellen har godt tak i vannet gjennom store deler av kurven. Det er lite slamring fra innredningen, og støynivået er meget behagelig.

Se vår video av Finnmaster Pilot 8.0:

Les hele testen av Finnmaster Pilot 8. 0 i Båtmagasinets januarutgave.
Ikke abonnent? Last ned bladet på iPad.

PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.
PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.