Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

IMG_4058 - Kopi.jpg

FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen
FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen

Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

Styrhusbåter med utenbordsmotor har økt i popularitet. Nordiske båtprodusenter har for alvor tatt opp konkurransen med franske giganter. I Finnmasters nye flaggskip har produsenten lagt vekt på den nordiske båtbrukerens egenart. Det vinner den på – når de siste detaljene er på plass.

Med imponerende takt, utvikler finske Finnmaster nye modeller. I 2012 gikk de for alvor også inn i styrhusbåtmarkedet med sin Pilot 7.0, som har blitt en salgssuksess. For modellåret 2014 har de utvidet modellsortimentet ytterligere med Pilot 8.0, som er den foreløpig største i serien. Dermed beveger Finnmaster seg inn på et marked hvor også nordiske båtbyggere får et stadig sterkere dreggfeste og byr franskmennene på konkurranse. Nå er på ingen måte Finnmaster Pilot 8.0 noen revolusjon, men den har løsninger og dekkslayout som er utviklet direkte mot nordiske båtbrukere. Pilot 8.0 er et vellykket kompromiss mellom en bruksbåt med stort akterdekk og en turbåt med grei bokomfort for lengre overnattingsturer.

Sjøegenskaper
Finnmaster Pilot 8.0 har et planende skrog og tilbys med dobbel eller singel utenbordsinstallasjon. Maks motorstørrelse er 300 hk, og minste anbefalte er 200 hk. Vår testbåt hadde en 300 hk Yamaha-motor på hekken, hvilket vi anser som optimalt på denne båten. Dobbelmontasje på denne båten er ikke noe vi ville ha vurdert, med mindre man har helt spesifikke behov. Yamahas 300-hester gir kraft nok til en komfortabel marsjfart på 25 knop, og en toppfart rundt 36. Båten har tilnærmet ingen planingsterskel, noe som gir et meget fleksibelt fartsregister. Vektfordelingen er bra, og skroget har en bra fordeling mellom bæring i akter- og forskip. I sving legger båten seg moderat over og propellen har godt tak i vannet gjennom store deler av kurven. Det er lite slamring fra innredningen, og støynivået er meget behagelig.

Se vår video av Finnmaster Pilot 8.0:

Les hele testen av Finnmaster Pilot 8. 0 i Båtmagasinets januarutgave.
Ikke abonnent? Last ned bladet på iPad.

PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.
PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.