Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

IMG_4058 - Kopi.jpg

FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen
FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen

Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

Styrhusbåter med utenbordsmotor har økt i popularitet. Nordiske båtprodusenter har for alvor tatt opp konkurransen med franske giganter. I Finnmasters nye flaggskip har produsenten lagt vekt på den nordiske båtbrukerens egenart. Det vinner den på – når de siste detaljene er på plass.

Med imponerende takt, utvikler finske Finnmaster nye modeller. I 2012 gikk de for alvor også inn i styrhusbåtmarkedet med sin Pilot 7.0, som har blitt en salgssuksess. For modellåret 2014 har de utvidet modellsortimentet ytterligere med Pilot 8.0, som er den foreløpig største i serien. Dermed beveger Finnmaster seg inn på et marked hvor også nordiske båtbyggere får et stadig sterkere dreggfeste og byr franskmennene på konkurranse. Nå er på ingen måte Finnmaster Pilot 8.0 noen revolusjon, men den har løsninger og dekkslayout som er utviklet direkte mot nordiske båtbrukere. Pilot 8.0 er et vellykket kompromiss mellom en bruksbåt med stort akterdekk og en turbåt med grei bokomfort for lengre overnattingsturer.

Sjøegenskaper
Finnmaster Pilot 8.0 har et planende skrog og tilbys med dobbel eller singel utenbordsinstallasjon. Maks motorstørrelse er 300 hk, og minste anbefalte er 200 hk. Vår testbåt hadde en 300 hk Yamaha-motor på hekken, hvilket vi anser som optimalt på denne båten. Dobbelmontasje på denne båten er ikke noe vi ville ha vurdert, med mindre man har helt spesifikke behov. Yamahas 300-hester gir kraft nok til en komfortabel marsjfart på 25 knop, og en toppfart rundt 36. Båten har tilnærmet ingen planingsterskel, noe som gir et meget fleksibelt fartsregister. Vektfordelingen er bra, og skroget har en bra fordeling mellom bæring i akter- og forskip. I sving legger båten seg moderat over og propellen har godt tak i vannet gjennom store deler av kurven. Det er lite slamring fra innredningen, og støynivået er meget behagelig.

Se vår video av Finnmaster Pilot 8.0:

Les hele testen av Finnmaster Pilot 8. 0 i Båtmagasinets januarutgave.
Ikke abonnent? Last ned bladet på iPad.

PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.
PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.