Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

IMG_4058 - Kopi.jpg

FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen
FINNMASTER Pilot 8.0 er ikke alene i dette segmentet. Her konkurrerer den direkte med båter som Askeladden P80 og Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin. Foto: Lars Kristian Larsen

Vi tester Finnmaster Pilot 8.0

Styrhusbåter med utenbordsmotor har økt i popularitet. Nordiske båtprodusenter har for alvor tatt opp konkurransen med franske giganter. I Finnmasters nye flaggskip har produsenten lagt vekt på den nordiske båtbrukerens egenart. Det vinner den på – når de siste detaljene er på plass.

Med imponerende takt, utvikler finske Finnmaster nye modeller. I 2012 gikk de for alvor også inn i styrhusbåtmarkedet med sin Pilot 7.0, som har blitt en salgssuksess. For modellåret 2014 har de utvidet modellsortimentet ytterligere med Pilot 8.0, som er den foreløpig største i serien. Dermed beveger Finnmaster seg inn på et marked hvor også nordiske båtbyggere får et stadig sterkere dreggfeste og byr franskmennene på konkurranse. Nå er på ingen måte Finnmaster Pilot 8.0 noen revolusjon, men den har løsninger og dekkslayout som er utviklet direkte mot nordiske båtbrukere. Pilot 8.0 er et vellykket kompromiss mellom en bruksbåt med stort akterdekk og en turbåt med grei bokomfort for lengre overnattingsturer.

Sjøegenskaper
Finnmaster Pilot 8.0 har et planende skrog og tilbys med dobbel eller singel utenbordsinstallasjon. Maks motorstørrelse er 300 hk, og minste anbefalte er 200 hk. Vår testbåt hadde en 300 hk Yamaha-motor på hekken, hvilket vi anser som optimalt på denne båten. Dobbelmontasje på denne båten er ikke noe vi ville ha vurdert, med mindre man har helt spesifikke behov. Yamahas 300-hester gir kraft nok til en komfortabel marsjfart på 25 knop, og en toppfart rundt 36. Båten har tilnærmet ingen planingsterskel, noe som gir et meget fleksibelt fartsregister. Vektfordelingen er bra, og skroget har en bra fordeling mellom bæring i akter- og forskip. I sving legger båten seg moderat over og propellen har godt tak i vannet gjennom store deler av kurven. Det er lite slamring fra innredningen, og støynivået er meget behagelig.

Se vår video av Finnmaster Pilot 8.0:

Les hele testen av Finnmaster Pilot 8. 0 i Båtmagasinets januarutgave.
Ikke abonnent? Last ned bladet på iPad.

PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.
PLASS TIL TO: Stikklugaren har køyeplass til to personer, samt sittebenk og klesskap ved åpningen.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.
Fairline har sluppet nyheten om første båten i sin nye «F-line». 33-foteren skal lanseres på nyåret i 2019.
Det eneste som er bomsikkert om tape-dekor på båter, er ikke om den må skiftes, eller fikses en dag, men når. Å fjerne tapen, fikser du selv. Varmepistol, vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
STØTTE: Leaparken Velforening er et av lagene som fikk støtte til aktivitet i 2017. Foto: Runar Brøste.
Nå er søknadsskjema for tilskuddsordningen for sjøvettaktiviteter åpent. Søknadsfristen er 1. november 2017.
SPORTLING: Linges klassiske Draco Sportling er tilbake.
Stormer Marine har tatt J.H.Linge-båten Sportling til et nytt og modern nivå. Årets nyhet er 610 ST som er en videreutvikling av Linges 20-fots Draco med samme navn.
NYHETEN: Ibiza på plass med nyheten 770 Touring, utstyrt med Suzukis nye 350 hk.
Det er rekordoppslutning om Skandinavias største flytende båtmesse som åpnet på Aker brygge i går. Nærmere 300 båter er utstilt. Blant dem flere store nyheter.