Vi skal bygge båter - NB-formene ikke avgjørende

NB-marine.jpg

UAVKLART: Det er fortsatt uavklart om West Yards AS og Rune Viksund vil overta formene fra NB. (Foto: Trond J. Hansen).
UAVKLART: Det er fortsatt uavklart om West Yards AS og Rune Viksund vil overta formene fra NB. (Foto: Trond J. Hansen).

Vi skal bygge båter - NB-formene ikke avgjørende

Etter flere runder med forhandlinger har det ennå ikke lykkes West Yards AS å få tak i NB-formene.

-Det spørsmålet er ikke avgjørende for båtproduksjon eller ikke, sier styreformannen i West Yards AS, advokat Morten Lyder Gjesdahl, til Båtmagasinet i formiddag. Selskapet har intensjon om å bygge båter uansett.

West Yards AS i Bergen har jobbet for å få rettigheter og former til ny NB-produksjon. Da selskapet ikke fikk overta konkursboet etter Viksund, det havnet som kjent til Roar Strømsnes og Skorgenes, gikk de i forhandlinger om å kjøpe konkursboet til NB- Marine. Heller ikke her trakk selskapet det lengste strået.

Trakk seg

West Yards AS la inn bud på konkursboet, men valgte å trekke seg da det var klart at pakkeløsningen, ferdigstøpte båter, utstyr og verktøy og ikke minst former og rettigheter, på det tidspunkt ikke var innen rekkevidde. Det endte med at budgiver nr. 2, Mini Maskin AS i Bergen, fikk tilslaget på løsøret som befant seg i NB Marines produksjonslokaler på Herdla på Askøy.  Deres mål har aldri vært båtproduksjon, men å selge konkursboet stykkevis og delt.

Fortsatt ikke enighet

West Yards AS kjøpte ferdigstøpte båter og utstyr fra Minimaskin AS som en start på fremtidig produksjon av NB-båter. Helt siden i våres har de arbeidet for å få til en avtale med Erik Allers om former og rettigheter, men det er ennå ikke oppnådd enighet.

KLART: West Yards er på plass i Norsk Modell og Formplast sitt bygg. Uklart om det blir NB-produksjon her. (Foto: Trond J. Hansen).
KLART: West Yards er på plass i Norsk Modell og Formplast sitt bygg. Uklart om det blir NB-produksjon her. (Foto: Trond J. Hansen).

-Vi er i fortløpende dialog, men jeg kan bekrefte at vi ikke har fått noen avtale, sier styreformannen i West Yards AS, advokat Morten Lyser Gjesdahl, til Båtmagasinet i formiddag.

-Hva betyr det for West Yards videre?

-Intensjonen var å få avtale om former, men jeg understreker at det spørsmålet ikke er avgjørende. Vår intensjon er uansett å bygge båter fremover, sier han.

-Er det prisen på formene dere ikke er enige om?

-Hovedspørsmålet er pris, bekrefter Gjesdahl.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.