VHF må registreres for å virke

VHF må registreres for å virke

Har du kjøpt VHF på postordre eller annet sted uten å registrere den, virker ikke nødknappen.

Av Hans Due

 Halvparten av dem som har VHF-radio i fritidsbåten, har ikke registrert den. Da fungerer heller ikke nødknappen man kan trykke på for å tilkalle hjelp, advarer Telenor Martim Radio i en pressemelding.
 
– Mange har tydeligvis ikke fått beskjed om at radioen må registreres for at nødknappen skal virke. Eller så har de ikke skjønt den informasjonen de har fått av forhandleren, sier Gunnar Larsen i Skipsradioavdelingen i Telenor Maritim Radio.
Rundt 28 000 norske fritidsbåter har registrerte VHF-radioer. Larsen anslår at det i tillegg er minst like mange båtradioer som ikke er registrert.
– Tidligere var forhandlerne forpliktet til å melde fra hvem som kjøpte VHF-radio, men i dag kan man til og med kjøpe VHF-radio på postordre uten noen form for kontroll eller opplæring.
Det kan få dramatiske konsekvenser hvis uhellet er ute, mener han.
Automatisk varsling
– En uregistert radio er et halvgodt produkt og egentlig ulovlig å bruke. Man kan lytte til andres samtaler og kommunisere med andre båter, men man kan ikke ringe over kystradiostasjoner og videre til telefoner på land, og nødknappen virker kun hvis radioen er registrert, sier Larsen.
Trykker man på nødknappen på en registrert VHF-radio, sendes båtens posisjon, navn og nummer automatisk til nærmeste kystradiostasjon, som så varsler redningsskøyter og skip i nærheten. Radioen skal være koblet til en GPS.
– Selv om du faller i vannet, kan du kommunisere hvis du har en bærbar og vanntett VHF. Du kan kalle opp nærmeste fartøy eller kystradiostasjon på kanal 16 og få hjelp. Alle fartøyer har lytteplikt på denne kanalen når de er under fart. Kystradiostasjonene lytter til alle kanaler til enhver tid.
Han mener alle eiere av fritidsbåter bør tenke sikkerhet for seg og sin familie og skaffe seg en VHF-radio.
– Det er flere hundre tusen fritidsbåter i Norge, og svært mange av dem burde hatt VHF. Fra 1. januar i år ble det faktisk gratis å ringe med VHF over kystradiostasjoner til alle fasttelefoner og mobiltelefoner i Norge.
Kan skyldes uvitenhet
Generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) har ingen god forklaring på hvorfor så mange ikke registrerer VHF-en.
– Det kan være en blanding av uvitenhet og at de tror det er dyrt og vanskelig. Det koster under 500 kroner å registrere radioen, og i tillegg må man ha et VHF-sertifikat. Uten dette vet man ikke hvordan radioen fungerer og risikerer å bruke den med feil prosedyrer og feil kanaler.
Han tror mange ikke er klar over nødknappen ikke virker uten at VHF-en er registrert.
– Mange av dem som har uregistert VHF, lever nok i den villfarelse at de er tryggere enn de er, sier han.
Sammen med Telenor Maritim Radio har KNBF utdannet besiktigelsesmenn som kan foreta funksjonskontroll av VHF-radioer i fritidsfartøyer.
Tryggere enn mobilen
I dag finnes det håndholdte VHF-er med innebygget GPS til et par tusen kroner.
– Blant kajakkpadlere er det blitt veldig populært med bærbare, vanntette VHF-er som flyter. Med headset og ørepropper er dette nødutstyr som holder i de fleste situasjoner. Det egner seg godt i mindre fritidsbåter også, sier Gunnar Larsen i Telenor.
Han advarer folk mot å stole på mobiltelefonen hvis de får problemer til sjøs.
– Med mobilen kan du ringe 120 og få kontakt med nærmeste kystradiostasjon. Men mobildekningen langs kysten er mye dårligere enn VHF-dekningen, og mobiltelefoner tåler ikke vann.
I fjor var første gang kystradiostasjonene fikk flere nødanrop med mobiltelefon enn VHF. 42 prosent kom fra mobil og 36 prosent fra VHF. Resten av anropene kom via Hovedredningssentralen.
FAKTA OM VHF
•Maritim VHF er et internasjonalt system for kortdistanseradioforbindelse for båter på VHF-båndet. I Norge drives systemet av Telenor Maritim Radio.
•Fem kystradiostasjoner betjener norskekysten døgnet rundt hele året: Tjøme radio, Rogaland radio, Florø radio, Bodø radio og Vardø radio.
•Du kan få en VHF med DSC (nødknapp) til under tusen kroner, men snittprisen ligger på 2000-3000 kroner for VHF beregnet på fritidsbåter.
•Registrering av VHF (lisens) koster kr 475. Du kan registrere din VHF på hjemmesiden til Telenor Maritim Radio www.maritimradio.no eller ta kontakt med lisenskoret på tlf. 22 77 43 50.
•Du kan også registrere VHF-en hos mange forhandlere og skoler. Listen finner du her
•For å få VHF-sertifikat kan du ta et kurs eller lese på egenhånd og gå opp som privatist. Aldersgrensen er 15 år. Telenors lærebok heter Mayday og kan bestilles ved å sende en e-post til lmf@lmf.no
Kontaktinformasjon
 

(30.08.2011)


 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.