VHF må registreres for å virke

VHF må registreres for å virke

Har du kjøpt VHF på postordre eller annet sted uten å registrere den, virker ikke nødknappen.

Av Hans Due

 Halvparten av dem som har VHF-radio i fritidsbåten, har ikke registrert den. Da fungerer heller ikke nødknappen man kan trykke på for å tilkalle hjelp, advarer Telenor Martim Radio i en pressemelding.
 
– Mange har tydeligvis ikke fått beskjed om at radioen må registreres for at nødknappen skal virke. Eller så har de ikke skjønt den informasjonen de har fått av forhandleren, sier Gunnar Larsen i Skipsradioavdelingen i Telenor Maritim Radio.
Rundt 28 000 norske fritidsbåter har registrerte VHF-radioer. Larsen anslår at det i tillegg er minst like mange båtradioer som ikke er registrert.
– Tidligere var forhandlerne forpliktet til å melde fra hvem som kjøpte VHF-radio, men i dag kan man til og med kjøpe VHF-radio på postordre uten noen form for kontroll eller opplæring.
Det kan få dramatiske konsekvenser hvis uhellet er ute, mener han.
Automatisk varsling
– En uregistert radio er et halvgodt produkt og egentlig ulovlig å bruke. Man kan lytte til andres samtaler og kommunisere med andre båter, men man kan ikke ringe over kystradiostasjoner og videre til telefoner på land, og nødknappen virker kun hvis radioen er registrert, sier Larsen.
Trykker man på nødknappen på en registrert VHF-radio, sendes båtens posisjon, navn og nummer automatisk til nærmeste kystradiostasjon, som så varsler redningsskøyter og skip i nærheten. Radioen skal være koblet til en GPS.
– Selv om du faller i vannet, kan du kommunisere hvis du har en bærbar og vanntett VHF. Du kan kalle opp nærmeste fartøy eller kystradiostasjon på kanal 16 og få hjelp. Alle fartøyer har lytteplikt på denne kanalen når de er under fart. Kystradiostasjonene lytter til alle kanaler til enhver tid.
Han mener alle eiere av fritidsbåter bør tenke sikkerhet for seg og sin familie og skaffe seg en VHF-radio.
– Det er flere hundre tusen fritidsbåter i Norge, og svært mange av dem burde hatt VHF. Fra 1. januar i år ble det faktisk gratis å ringe med VHF over kystradiostasjoner til alle fasttelefoner og mobiltelefoner i Norge.
Kan skyldes uvitenhet
Generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) har ingen god forklaring på hvorfor så mange ikke registrerer VHF-en.
– Det kan være en blanding av uvitenhet og at de tror det er dyrt og vanskelig. Det koster under 500 kroner å registrere radioen, og i tillegg må man ha et VHF-sertifikat. Uten dette vet man ikke hvordan radioen fungerer og risikerer å bruke den med feil prosedyrer og feil kanaler.
Han tror mange ikke er klar over nødknappen ikke virker uten at VHF-en er registrert.
– Mange av dem som har uregistert VHF, lever nok i den villfarelse at de er tryggere enn de er, sier han.
Sammen med Telenor Maritim Radio har KNBF utdannet besiktigelsesmenn som kan foreta funksjonskontroll av VHF-radioer i fritidsfartøyer.
Tryggere enn mobilen
I dag finnes det håndholdte VHF-er med innebygget GPS til et par tusen kroner.
– Blant kajakkpadlere er det blitt veldig populært med bærbare, vanntette VHF-er som flyter. Med headset og ørepropper er dette nødutstyr som holder i de fleste situasjoner. Det egner seg godt i mindre fritidsbåter også, sier Gunnar Larsen i Telenor.
Han advarer folk mot å stole på mobiltelefonen hvis de får problemer til sjøs.
– Med mobilen kan du ringe 120 og få kontakt med nærmeste kystradiostasjon. Men mobildekningen langs kysten er mye dårligere enn VHF-dekningen, og mobiltelefoner tåler ikke vann.
I fjor var første gang kystradiostasjonene fikk flere nødanrop med mobiltelefon enn VHF. 42 prosent kom fra mobil og 36 prosent fra VHF. Resten av anropene kom via Hovedredningssentralen.
FAKTA OM VHF
•Maritim VHF er et internasjonalt system for kortdistanseradioforbindelse for båter på VHF-båndet. I Norge drives systemet av Telenor Maritim Radio.
•Fem kystradiostasjoner betjener norskekysten døgnet rundt hele året: Tjøme radio, Rogaland radio, Florø radio, Bodø radio og Vardø radio.
•Du kan få en VHF med DSC (nødknapp) til under tusen kroner, men snittprisen ligger på 2000-3000 kroner for VHF beregnet på fritidsbåter.
•Registrering av VHF (lisens) koster kr 475. Du kan registrere din VHF på hjemmesiden til Telenor Maritim Radio www.maritimradio.no eller ta kontakt med lisenskoret på tlf. 22 77 43 50.
•Du kan også registrere VHF-en hos mange forhandlere og skoler. Listen finner du her
•For å få VHF-sertifikat kan du ta et kurs eller lese på egenhånd og gå opp som privatist. Aldersgrensen er 15 år. Telenors lærebok heter Mayday og kan bestilles ved å sende en e-post til lmf@lmf.no
Kontaktinformasjon
 

(30.08.2011)


 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SKEPTISK: Arne Voll, informasjonssjef i Gjensidige, er bekymret for at 1 av 3 båtfolk ikke kan bruke papirkart.
Mange har det med, men ikke alle kan bruke det, viser en fersk undersøkelse fra Gjensidige.
SPEKTAKULÆRT: Det garanteres spektakulære scener under Skagerrak Water Festival. FOTO: Arrangør
Til helga går Skagerrak Water Festival av Stabelen i Tvedestrand og Kilsund. Arrangøren lover tidenes beste program.
En ny og spennende katamaran kan revolusjonere drivstofføkonomien på hurtiggående båter.
PRAKTISK: Den nye Theri 475 har har plass til fem personer og utrustes med motor fra 40 til 60 hk.
Terhi 475 BR er det nye flaggskipet fra den finske produsenten av båter i ABS-plast.
BUSTER Q: Det nye instrumentet Buster Q kombinerer kartplotter med motorinstrumenter og internett.
Den store berøringsskjermen slår sammen elektroniske sjøkart, en kjørecomputer og et underholdningssystem som en del av motorbåtens grunnutrustning.
En ny og spennende katamaran kan revolusjonere drivstofføkonomien på hurtiggående båter.
Finske Grandezza viser nå frem tegningene av det som skal bli deres nye bestselger.
Ekte båtglede trenger ikke koste flere hundre tusen kroner. Er du på jakt etter din første båt, kan kanskje en av disse fem være en god start?