Verdenspremiere på ny familiebåt fra Nordkapp

IMG_6140.JPG

HØYT FRIBORD: Uteplassen på Nordkapp Noblesse 660 er dyp og komfortabel. Foto: Amund Rich. Løken.
HØYT FRIBORD: Uteplassen på Nordkapp Noblesse 660 er dyp og komfortabel. Foto: Amund Rich. Løken.

Verdenspremiere på ny familiebåt fra Nordkapp

På årets utgave av båtutstillingen "Sjøen for alle", som åpner på Lillestrøm i dag, viser Nordkapp frem sin nyhet 660 Noblesse for aller første gang.

Båten har absolutt et klart og tydelig familiegen, men likevel har husdesigner Espen Thorup gjort merkbare innvendige forandringer. Det mest iøynefallende er en dyp og lun sittebrønn, med et fribord 10-12 centimeter høyere enn vanlig er for båter på denne størrelsen. Designerens forklaring er to-delt; en dyp sittebrønn gir god ly for vær og vind for alle om bord, et høyt fribord gjør båten atskillig mer barnevennlig.

FAMILIELIKHET: Også nyheten Noblesse 660 er gjenkjennelig i Nordkapp-familien, men likevel en båt med mange nye løsninger. Foto: Amund Rich. Løken.
FAMILIELIKHET: Også nyheten Noblesse 660 er gjenkjennelig i Nordkapp-familien, men likevel en båt med mange nye løsninger. Foto: Amund Rich. Løken

Stuveplass i skrogsidene
Nordkapp er ikke kjent for spesielt høye vindskjermer, likevel sitter alle som skal føre denne båten dypt og med sikt rett gjennom vindskjermen, ikke over som vi ofte ser.
Med denne dype konstruksjonen har båten et effektivt elektrisk/mekanisk dreneringssystem, ikke en tradisjonell selvlensing. Stuveplass i dørken er helt vanlig i daycruisere i denne størrelsen. Den lave dørken gjør ikke dette mulig i denne båten, men rikelig med stuveplassen er i stedet gjemt i skrogsidene og i brønnen under aktersofaen.
SOLSENG: Designer Espen Thorup demonsterer solsengen på babord side i Nordkapp Noblesse 660. FOTO: AMUND RICH. LØKEN:
SOLSENG: Designer Espen Thorup demonsterer solsengen på babord side i Nordkapp Noblesse 660. FOTO: AMUND RICH. LØKEN:

Supersosial uteplass
Båten har en stor og god u-sofa, med ekstra tykke puter og et stort bord. Passasjerstolen på babord side er, i likhet med førerstolen, også utstyrt med en knestøtte som kan vendes opp i «sitte/stå-stilling». På passasjersiden kan stolryggen vendes. En person har da 1,80 meter til rådighet. Ekstra komfortabelt blir det når puten under ryggen din heves.
Dagsturbåt med soveplass
Nordkapp Noblesse 660 skal ifølge designeren bli barnefamiliens favoritt. Den er tilpasset den komfortable dagsturen, men under dekk, hvor det også er plassert toalett mellom setene, kan gi soveplass for to voksne.
Nyheten er utvilsomt en sportybåt med et funksjonelt design. Den er laget slik at den nok også vil fange oppmerksomhet på eksportmarkedet. Nordkapp er en attraktiv merkevare i hele Europa. Utstilt båt, med en Evinrude E-Tec 200 hk HO er topp utstyrt og vil i det norske markedet koste 680.000 kroner, men med enklere utstyrspakker presses prisen ned mot 600.000 kroner.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.