Venter 100 trebåter til Ulsteinvik

Venter 100 trebåter til Ulsteinvik

Trebaatfestivalen i Ulsteinvik har blitt ein av norges største på 5 år. Det er ventet rundt 100 båter når festivalen tøffes i gang 19. august.

Av Lars Kristian Larsen

Ulsteinvik er kanskje mest kjent som en bygdeby med lillebrorstempel ovenfor Ålesund. Men visste du at byen også arrangerer trebåtfestival? Vel, det gjør de. Og i løpet av en femårsperiode har festivalen utviklet seg til å bli Norges nest største i sitt slag, bare slått av Risør.

- I fjor hadde vi 83 båter, men i år som vi har femårsjubileum venter vi nærmere hundre båter til Ulsteinvik, skriver festivalleder Karl Johan Barstad i en e-post til Båtmagasinet.

Festivalen satser på en ukommersiell profil med aktiviteter for alle aldersgrupper. Men hovedfokuset ligger på trebåter og kystkultur. 

-De fleste aktivitetene er gratis for de besøkende, og spesielt for de som kommer i båt, sier Barstad. 

Spesielt av året er at festivalen har innledet et tett samarbeid med lokallagene i Forbundet Kysten, for å gi arrangementet ebda mer kystkultur og maritimt innhold.

Underholdning
I tillegg til flotte båter kan publikum få med seg flere innslag fra scenen og aktiviteter i havnebassenget. 3 busserulls, Woodleg Odd og Erik & Kriss er hovedattraksjonene. Det blir også ei hinderløype i sjøen som deltakerne skal forsøke å komme seg gjennom.

Møt opp i Ulsteinvik 19-22 august.

(03.08.2010)

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.