Velger ny prisstrategi

Velger ny prisstrategi

Store innkjøp, nye norgespakker og fordelaktig kursutvikling gjør at Bavaria Båt Norge AS velger ny prisstrategi i 2917. Prisene går ned 3-5 prosent.

-Normalt opplever vi en prisjustering opp rundt årsskiftet, men i år er det flere grunner til at vi ikke må det, sier den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang.
Flere elementer
-Vi står for betydelige innkjøp og oppnår stordriftsfordeler. Vi kjøper også mye båt utenfor sommersesongen, noe fabrikken setter pris på, og vi har i tillegg forhandlet frem skreddersydde utstyrspakker basert på hva norske kunder ønsker av ekstrautstyr. Etter forhandlinger med fabrikken, som ble sluttført under den pågående båtmessen i Düsseldorf, er denne pakken betydelig rabattert i forhold til enkeltopsjoner. 
-Hva snakker vi om i kroner og øre?
-Samlet utstyr i en slik pakke representerer nok en verdi opp mot 200.000 kroner og avslaget representerer rundt 20 %. Kursutviklingen mellom kronen og euroen representerer også et betydelig beløp. Totalt blir avslaget på en båtpakke fra tre til fem prosent. Da snakker vi om et pent beløp på en ny båt som for eksempel koster to millioner kroner, sier Solvang.
Bruktbåtprisene stiger
-Vi ser at annenhåndsverdien på bruktbåter nå er stigende, og spesielt de nyere brukte båtene er ettertraktet. Samtidig så har det skjedd så mye god produktutvikling i årene etter finanskrisen, at en ny båt i dag har en betydelig høyere kvalitet, komfort og merverdi. Dette tror jeg vil bidra til økt salg av nye båter de nærmeste årene, sier Solvang

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.