Vanntett og solid fra Lowrance

Vanntett og solid fra Lowrance

Lowrance har laget en ny vanntett stasjonær VHF som passer perfekt sammen med de nye HDS-plotterne.

Av Lars Kristian Larsen

Den nye 25-watteren har digital SelCall, som innebærer at du i en nødsituasjon bare kan trykke på nød-knappen for å sende ut et nødsignal som både inneholder fartøyets posisjon og identifikasjon. Når man registrerer en radio med DSC, får man tildelt et såkalt MMSI-nummer. MMSI står for ”Maritime Mobile Service Identity”, eller ”Maritim mobiltjenesteidentitet” på norsk. Det er en nisifret internasjonal unik tallkode som identifiserer fartøyer, grupper av fartøyer eller radiostasjoner på land. De fleste nye VHF-er er utstyrt med DSC.

Vanntett

Videre er VHF-en IPX7-klassifisert, noe som innebærer at den er vanntett, selv når den senkes helt ned i vannet. I Følge kravet for klasse 7 skal produktet tåle nedsenking i vann 15 centimeter under overflaten og maks 1 meter fra bunnen i minst 30 minutter.

Link-5 er designet for å stå i stil med nye Lowrance HDS gen2. Den har NMEA0183-inngang slik at den kan kobles til en GPS eller kartplotter for å angi nøyaktig posisjon til nødetatene via DSC.

Andre egenskaper:

- Ekstra stor kanalvelgerknapp for enkel og effektiv kanalskifte.
- Egen Kanal-16 knapp samt store vribare knapper for volum og støysperre.
- Klart og tydelig display, 26x46mm, med justerbar bakgrunnsbelysning.
- Mikrofon med 6 hurtigknapper
- Innebygd høyttaler.
- Gummigrep for sikker betjening.
- Både dobbel og trippel lyttevakt.
- VHF-radioen kan logge inntil 10 nødoppkall og 20 individuelle DSC oppkall.
-  Link-5 leveres med innfellingskit og kabel for tilkobling til ekstern høyttaler.

Plotteren kommer i handelen fra august i år.

Norsk importør er ProNav i Egersund.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.