Vannscooter-forskriften oppheves

vannscooter_22.jpg

VANNSCOOTER: Forskriften opheves, men likevel ikke "fritt frem". Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
VANNSCOOTER: Forskriften opheves, men likevel ikke "fritt frem". Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.

Vannscooter-forskriften oppheves

Selv om forskriften for vannscootere nå er opphevet, betyr ikke det fritt fram for bruk av «havets motorsykkel». I mange kommuner er det stor motstand mot generelt «frislipp». Det tar den nye forskriften hensyn til og sier kommunene ved behov kan fastsette lokale forskrifter.

Men den nye hovedregel er at vannscootere heretter skal kunne brukes på lik linje med båter i de aller fleste områder, som en følge av at vannscooterforskriften oppheves.
Bruk av vannscooter kan medføre ulemper for blant annet naturmangfold og friluftsliv, avhengig av hvor det skjer. Det kan variere innen en kommune og mellom ulike deler av landet. Derfor får kommunene anledning til å innføre lokale tiltak:
-Kommunene har i den sentrale fartsforskriften hjemmel til å gi lokale forskrifter med fartsgrenser.
-Kommunene har hjemmel i havne- og farvannsloven til å begrense bruk av fartøy på sjøen av hensyn til friluftsliv, miljø, fremkommelighet, trygg ferdsel og forsvarlig bruk.
-I enkelte verneområder er bruk av vannscooter forbudt gjennom verneforskriftene. Disse reguleringene blir videreført.
Klima- og miljødepartementet har ansvaret for motorferdselloven. Samferdselsdepartementet har ansvar for havne- og farvannsloven og den sentrale fartsforskriften.  

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.