Like vakker og god som ny

Z-96_Landsstevnet.jpg

73 ÅR ETTER: Stavernsjekta Z-96 er så god som ny. Foto: Kystlaget Fredriksvern.
73 ÅR ETTER: Stavernsjekta Z-96 er så god som ny. Foto: Kystlaget Fredriksvern.
Stavernsjekta Z-96:

Like vakker og god som ny

Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.

Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.
I følge den store sjektboka til sjekteenusiasten Lars A. Solberg ble Z-96 bestilt i 1943 hos Harald Johansen ved Stavern båtbyggeri, av Kristian Nyegaard fra Stavern. Hun ble bygget som en rundspantet Stavernsjekte på 22 fot og 3 tommer. Sjekta er noe spesiell med sine 10 bordganger, som gir et høyt fribord og interessant linjeføring spesielt akterut. Bakgrunnen for dette var at Nyegaard skulle skyte alke fra båten.
Stavernsjekta Z-96 har vært gjennom en ommfattende restaurering, gjort av Kystlaget Fredriksvern. De har gjennom seks år restaurert den 22 fot lange fiskersjekta. Bakgrunnen for at denne båten ble valgt som reastaureringsobjekt er at det er en lokal båt med kjent historie fra byggeperioden og fram til i dag. Den har originale motoren. Kystlaget så et stort potensiale for å gjenskape en vakker båt ved å tilbakeføre den til opprinnelig skikkelse.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.