Like vakker og god som ny

Z-96_Landsstevnet.jpg

73 ÅR ETTER: Stavernsjekta Z-96 er så god som ny. Foto: Kystlaget Fredriksvern.
73 ÅR ETTER: Stavernsjekta Z-96 er så god som ny. Foto: Kystlaget Fredriksvern.
Stavernsjekta Z-96:

Like vakker og god som ny

Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.

Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.
I følge den store sjektboka til sjekteenusiasten Lars A. Solberg ble Z-96 bestilt i 1943 hos Harald Johansen ved Stavern båtbyggeri, av Kristian Nyegaard fra Stavern. Hun ble bygget som en rundspantet Stavernsjekte på 22 fot og 3 tommer. Sjekta er noe spesiell med sine 10 bordganger, som gir et høyt fribord og interessant linjeføring spesielt akterut. Bakgrunnen for dette var at Nyegaard skulle skyte alke fra båten.
Stavernsjekta Z-96 har vært gjennom en ommfattende restaurering, gjort av Kystlaget Fredriksvern. De har gjennom seks år restaurert den 22 fot lange fiskersjekta. Bakgrunnen for at denne båten ble valgt som reastaureringsobjekt er at det er en lokal båt med kjent historie fra byggeperioden og fram til i dag. Den har originale motoren. Kystlaget så et stort potensiale for å gjenskape en vakker båt ved å tilbakeføre den til opprinnelig skikkelse.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.
VANNSCOOTER: Forskriften opheves, men likevel ikke "fritt frem". Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
Selv om forskriften for vannscootere nå er opphevet, betyr ikke det fritt fram for bruk av «havets motorsykkel». I mange kommuner er det stor motstand mot generelt «frislipp». Det tar den nye forskriften hensyn til og sier kommunene ved behov kan fastsette lokale forskrifter.
LETT BYTTE: Undervannshus til utenbordsmotorer er et lett bytte for organiserte bander. Illustrasjonsfoto: Lasse Lindén.
Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.
SPEKTAKULÆRT: Denne tunnelen kan bli en realitet om ikke så altfor lenge. Foto: Snøhetta/Kystverket.
I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.
BÅTNAVN: Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Nå har det blitt til bok.
Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Som pensjonist har hun endelig fått tid til å systematisere og kategorisere dem. Det er det blitt til boken ”Lystbåtnavn”.
BÅTMESSE: 50 utstillere er plass i Grimstad i helgen.
I dag gikk startskuddet for båtsesongen på Sørlandet. Den 5. utgaven av Sørlandets båt- og fritidsmesse er i gang. Årets utgave er større enn noen gang. 50 utstillere er på plass både på land og til vanns.
Foto: Lars A. Solberg.
Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.