Vårpuss: Proffenes polish

Vårpuss: Proffenes polish

Vårpussen står for døra. Vi har testet en engelsk produktserie som heter Marine A-Glaze. Den inneholder både shampo, rubbing, polering og sealer. Ingen snarvei til målet, men gjør du jobben grundig, får du et langvarig, skinnende resultat.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

Den billigste løsningen er sjelden hverken den beste eller raskeste, og kan ofte bli ganske kostbar. Det gjelder særlig nå båtpleieprodukter. Det finnes mange “alt i ett”-midler på markedet som både renser, sliper, polerer og som skal gi et holdbart og godt resultat. I beste fall ser båten bra ut en måned eller to etter vårpussen, men sol, saltvann, gnukkende fendere og sur nedbør bryter fort ned jobben du gjorde i vår. Det blir ikke lettere å holde båten blank og fin når den begynner å bli noen år, og spesielt ikke om den har gelcoat i mørke farger.

Rengjøring

Det finnes ingen snarveier til et skinnende resultat når vårpussen skal gjøres. Man må i gjennom en prosess med flere trinn for å friske opp gelcoaten og gi båten en beskyttelse som holder den blank over lengre tid. Før man kan polere båten, må den vaskes. Vaskemidlene bør inneholde en eller annen form for avfetting som løser opp gammel skitt og sot. Man bør unngå midler som inneholder ammoniakk siden disse ofte fører til at gelcoaten blir fortere blek og matt.

Rubbing

I neste trinn må man bruke et slipemiddel (rubbing) i flytende eller fast form. Her finnes det mange effektive midler på markedet som fjerner det meste, men som dessverre også kan være ganske tøffe mot gelcoaten. Det anbefales å velge et litt mildt preparat som ikke sliper for hardt på gelcoaten.

Polering

Siste del av prosessen har til hensikt å konservere overflaten slik at den holder seg blank, gir UV-beskyttelse og gjør den lett å holde ren. Middelet skal ikke bare legge seg på overflaten, men også trenge inn i plasten. Et slikt middel bør ikke inneholde voks eller silikon. De nye poleringsproduktene på markedet er som regel polymerbaserte og inneholder Nano-partikler. Hver gang man benytter et slik Nano-middel forsterker man beskyttelsen og det blir enklere for hvert år å holde båten blank.

Et nytt proff-produkt

Vi har testet den engelske produktserien på en ti år gammel daycruiser med blått skrog. Serien heter A-Glaze og skal påføres i tre eller fire trinn, avhengig av hvor god beskyttelse man ønsker. Behandlingen gikk over to dager. Deretter fikk produktet sette seg i tre dager. Resultatet ble meget bra, noe som også fremgår av bildene. Vi har også sett nærmere på to båter som fikk samme behandling for ett år siden. Begge er fortsatt meget blanke til tross for en sesong på sjøen.

SLIK GJØR DU JOBBEN:


1. MATT: En ti år gammel Sunseeker skal behandles for første gang med en serie midler fra A-Glaze. Spesielt den blå gelcoaten har blitt matt på grunn av sol, salt og friksjon mellom skrog og fendere.


2. RENGJØRING:
Behandlingen begynner med en vask med en shampo som heter Wash n Shine for å fjerne all smuss og fett. Shampen inneholder ikke ammoniakk. 50 ml til fem liter lunkent vann. Bruk gummihansker siden middelet irriterer huden.


3. RUBBING:
Når overflaten er helt tørr, fortsetter man med Marine Pre-Cut. Dette fjerner alle mindre riper i gelcoaten. Til påføringen bruker man en poleringsmaskin med hastighet på 1.600 til 1.800 omdreininger i minuttet, og en pad i skumgummi. Denne sprayes med vann før man påfører poleringsmiddelet. Spray også vann på overflaten som skal poleres.


4. BRUK MASKIN: Legg en litt Marine Pre-Cut på paden, ikke på båten. Også når man bruker dette middelet bør man bruke hansker og en ansiktsmaske.


5. SMÅ OMRÅDER: Når du polerer bør du konsentrere deg om en liten flate om gangen. Fortsett poleringen inntil ripene eller de matte partiene forsvinner. Om man legger på for mye polish og det tørker, kan man spraye på vann og tørke av med en tørr fille. Avslutt med å tørke over flaten med en tørr Microfiber-fille. OBS! Kjører man poleringsmaskinen på for høy hastighet, eller holder paden for lenge på samme sted, kan gelcoaten skades av for høy friksjonsvarme.


6. LIGHT-VARIANTEN: Det neste trinnet kan også være det siste dersom man nøyer seg med en “light” behandling. En slik behandling holder i ca åtte uker. Da går man løs på overflaten med et petroleumbasert poleringsmiddel som har betegnelsen SMR. Også til denne behandlingen bruker man en poleringsmaskin, men bytter til en vaffelmønstret pad og polerer med samme hastighet (1.600-1.800 omdr./min.)


7. LANGVARIG BESKYTTELSE: Om man nå vil forsegle arbeidet for å få en langtidsbeskyttelse som holder minst ett år, kan man benytte Active Marine Sealer. Det er polymerbasert og beskytter gelcoaten mot UV-stråling, sol, salt osv. Dette middelet binder seg til gelcoaten og er enkelt å påføre med en fille. Første gangen man gjør dette, legger man på to lag. Neste år holder det med ett.


8. MÅ HERDE: Når man er ferdig med grovjobben, sprayer man de polerte overflatene med vann og tørker. Deretter må overflaten hvile i minst tre dager slik at Marine Sealeren binder seg skikkelig til gelcoaten. Herdetiden er avhengig av lufttemperaturen.


9. FLOTT RESULTAT: Slik ble resultatet etter behandlingen. Det kan være smart å dekke til teaken til før man iverksetter behandlingen av gelcoaten.


10. PRODUKTENE fra A-Glaze som benyttet. Fra venstre Wash n Shine, Pre-Cut, SMR og Sealant. Til en 30 fots båt holder disse produktene i minst to år.
 

Produkt
Pris
Wash n Shine avfettingsmiddel
1 liter
370 kr
Pre-Cut Petroleumsbasert rubbing
1 liter
350 kroner
SMR Petroleumsbasert
0,5 liter
350 kroner
Sealant Polymerbasert (Nano)
0,1 liter
520 kroner
Info:
www.marineaglaze.com
www.ivemarine.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.