Vårpuss: Proffenes polish

Vårpuss: Proffenes polish

Vårpussen står for døra. Vi har testet en engelsk produktserie som heter Marine A-Glaze. Den inneholder både shampo, rubbing, polering og sealer. Ingen snarvei til målet, men gjør du jobben grundig, får du et langvarig, skinnende resultat.

TEKST OG FOTO: LARS H. LINDÉN

Den billigste løsningen er sjelden hverken den beste eller raskeste, og kan ofte bli ganske kostbar. Det gjelder særlig nå båtpleieprodukter. Det finnes mange “alt i ett”-midler på markedet som både renser, sliper, polerer og som skal gi et holdbart og godt resultat. I beste fall ser båten bra ut en måned eller to etter vårpussen, men sol, saltvann, gnukkende fendere og sur nedbør bryter fort ned jobben du gjorde i vår. Det blir ikke lettere å holde båten blank og fin når den begynner å bli noen år, og spesielt ikke om den har gelcoat i mørke farger.

Rengjøring

Det finnes ingen snarveier til et skinnende resultat når vårpussen skal gjøres. Man må i gjennom en prosess med flere trinn for å friske opp gelcoaten og gi båten en beskyttelse som holder den blank over lengre tid. Før man kan polere båten, må den vaskes. Vaskemidlene bør inneholde en eller annen form for avfetting som løser opp gammel skitt og sot. Man bør unngå midler som inneholder ammoniakk siden disse ofte fører til at gelcoaten blir fortere blek og matt.

Rubbing

I neste trinn må man bruke et slipemiddel (rubbing) i flytende eller fast form. Her finnes det mange effektive midler på markedet som fjerner det meste, men som dessverre også kan være ganske tøffe mot gelcoaten. Det anbefales å velge et litt mildt preparat som ikke sliper for hardt på gelcoaten.

Polering

Siste del av prosessen har til hensikt å konservere overflaten slik at den holder seg blank, gir UV-beskyttelse og gjør den lett å holde ren. Middelet skal ikke bare legge seg på overflaten, men også trenge inn i plasten. Et slikt middel bør ikke inneholde voks eller silikon. De nye poleringsproduktene på markedet er som regel polymerbaserte og inneholder Nano-partikler. Hver gang man benytter et slik Nano-middel forsterker man beskyttelsen og det blir enklere for hvert år å holde båten blank.

Et nytt proff-produkt

Vi har testet den engelske produktserien på en ti år gammel daycruiser med blått skrog. Serien heter A-Glaze og skal påføres i tre eller fire trinn, avhengig av hvor god beskyttelse man ønsker. Behandlingen gikk over to dager. Deretter fikk produktet sette seg i tre dager. Resultatet ble meget bra, noe som også fremgår av bildene. Vi har også sett nærmere på to båter som fikk samme behandling for ett år siden. Begge er fortsatt meget blanke til tross for en sesong på sjøen.

SLIK GJØR DU JOBBEN:


1. MATT: En ti år gammel Sunseeker skal behandles for første gang med en serie midler fra A-Glaze. Spesielt den blå gelcoaten har blitt matt på grunn av sol, salt og friksjon mellom skrog og fendere.


2. RENGJØRING:
Behandlingen begynner med en vask med en shampo som heter Wash n Shine for å fjerne all smuss og fett. Shampen inneholder ikke ammoniakk. 50 ml til fem liter lunkent vann. Bruk gummihansker siden middelet irriterer huden.


3. RUBBING:
Når overflaten er helt tørr, fortsetter man med Marine Pre-Cut. Dette fjerner alle mindre riper i gelcoaten. Til påføringen bruker man en poleringsmaskin med hastighet på 1.600 til 1.800 omdreininger i minuttet, og en pad i skumgummi. Denne sprayes med vann før man påfører poleringsmiddelet. Spray også vann på overflaten som skal poleres.


4. BRUK MASKIN: Legg en litt Marine Pre-Cut på paden, ikke på båten. Også når man bruker dette middelet bør man bruke hansker og en ansiktsmaske.


5. SMÅ OMRÅDER: Når du polerer bør du konsentrere deg om en liten flate om gangen. Fortsett poleringen inntil ripene eller de matte partiene forsvinner. Om man legger på for mye polish og det tørker, kan man spraye på vann og tørke av med en tørr fille. Avslutt med å tørke over flaten med en tørr Microfiber-fille. OBS! Kjører man poleringsmaskinen på for høy hastighet, eller holder paden for lenge på samme sted, kan gelcoaten skades av for høy friksjonsvarme.


6. LIGHT-VARIANTEN: Det neste trinnet kan også være det siste dersom man nøyer seg med en “light” behandling. En slik behandling holder i ca åtte uker. Da går man løs på overflaten med et petroleumbasert poleringsmiddel som har betegnelsen SMR. Også til denne behandlingen bruker man en poleringsmaskin, men bytter til en vaffelmønstret pad og polerer med samme hastighet (1.600-1.800 omdr./min.)


7. LANGVARIG BESKYTTELSE: Om man nå vil forsegle arbeidet for å få en langtidsbeskyttelse som holder minst ett år, kan man benytte Active Marine Sealer. Det er polymerbasert og beskytter gelcoaten mot UV-stråling, sol, salt osv. Dette middelet binder seg til gelcoaten og er enkelt å påføre med en fille. Første gangen man gjør dette, legger man på to lag. Neste år holder det med ett.


8. MÅ HERDE: Når man er ferdig med grovjobben, sprayer man de polerte overflatene med vann og tørker. Deretter må overflaten hvile i minst tre dager slik at Marine Sealeren binder seg skikkelig til gelcoaten. Herdetiden er avhengig av lufttemperaturen.


9. FLOTT RESULTAT: Slik ble resultatet etter behandlingen. Det kan være smart å dekke til teaken til før man iverksetter behandlingen av gelcoaten.


10. PRODUKTENE fra A-Glaze som benyttet. Fra venstre Wash n Shine, Pre-Cut, SMR og Sealant. Til en 30 fots båt holder disse produktene i minst to år.
 

Produkt
Pris
Wash n Shine avfettingsmiddel
1 liter
370 kr
Pre-Cut Petroleumsbasert rubbing
1 liter
350 kroner
SMR Petroleumsbasert
0,5 liter
350 kroner
Sealant Polymerbasert (Nano)
0,1 liter
520 kroner
Info:
www.marineaglaze.com
www.ivemarine.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.