Unn deg en tur til Verftet i Ny-Hellesund

Verftet_15.jpg

UTESERVERING: Om man ikke ønsker full middag i restauranten, kan man nyte enklere mat på bryggekanten.
UTESERVERING: Om man ikke ønsker full middag i restauranten, kan man nyte enklere mat på bryggekanten.

Unn deg en tur til Verftet i Ny-Hellesund

Her møtes Norge anno 2013 og Norge anno 1800.

Hammerslagene har stilnet på Verftet i Ny-Hellesund, erstattet av velduft og gastronomisk håndverk.  Skal du unne familien en riktig matopplevelse i sommer – gjør det hos Bølgen & Moi i Søgne-skjærgården.

Kystkulturen har alltid vært i forandring. Fiskeriene, uthavnene og byhavnene, naustmiljøene og båttypene. Verftet i Ny-Hellesund er et førsteklasses eksempel på at forutsetningene for bosetting og næringsliv helt ute randsonen av Norge, er skiftende. Men når noe forsvinner, dukker annet opp.

En viktig havn
Ny-Hellesund gikk inn i en blomstringstid fra midt på 1600-tallet og nådde en befolkningsmessig topp rundt 1850 med over 200 innbyggere. Årsaken var Ny-Hellesunds strategiske plassering og gode havneforhold i seilskutetiden. Derav betegnelsen uthavn (i motsetning til naturhavn), som hadde en helt sentral plass i datidens logistikk av handelsvarer ut og inn av landet. Seilskutene var avhengig av vind, og innover i fjordene gikk distribusjonen smidigere med småbåter. Det var til disse stedene impulsene fra verden først nådde landet, og uthavnene var rikt utbygd med både skole, postkontor, losstasjon og gjestgiveri.

MODERNE: Verftet i Ny-Hellesund overgår det meste av spisesteder langs kysten, både med tanke på arkitektur og mat.

”Det kongelige priviligerte gjestegiveri” på Kapelløya fikk sin tillatelse allerede i 1690. Men i takt med at dampen utkonkurrerte seilskutene, avtok uthavnenes rolle som knutepunkter og antallet innbyggere sank kontinuerlig frem til vår tid. Men nå har husene fått en ny funksjon som fritidsboliger, på sjøen ferdes fritidsbåtfolket, og opplevelsesmarkedet skaper nye muligheter.

Gourmet i havgapet
På grunnen til det gamle mekaniske verkstedet Bentsen & Sønner AS, som holdt driften i gang i 99 år frem til 2008, sto Verftet ferdig i fjor sommer. Stedet smelter sammen med omgivelsene med en ytterst respektfull arkitektur. Her er 19 utleieleiligheter for folk som ikke kommer med egen båt, men for oss båtfanter er det en god betongbrygge på 25 meter for restaurantens gjester. Nytt av året er en tursti på 1,2 kilometer fra Olavsundet hvor overnattende båter kan ligge.BETONGBRYGGEN på 25 meter er forbeholdt spisegjestene. Skal du overnatte, lønner det seg å legge båten i Olavsundet og gå den nye turstien frem til Verftet.

Ved Verftet er det opparbeidet en liten sandstrand for de minste i ly av fjellet. Og den gamle Solar-tanken fra verkstedtiden, har fått navnet “Fritanken” og rommer en av kystens mest spektakulære utleiesuiter.

Stedets mange tilbud til tross, var det restauranten til Bølgen & Moi som lokket oss til et stopp ved Verftet. I fantastiske lokaler serveres førsteklasses mat, basert på lokale råvarer, menyen komponeres ut fra hva som er tilgjengelig akkurat den dagen, urtene hentes fra egen hage, og restauranten har eget bakeri. Om man ikke er klar for mange retter inne i restauranten, kan man få enklere servering på bryggekanten.
ARTIG KRYDDER: Gamle kjeledresser i baren forteller om tidligere tiders virksomhet på stedet.

Tilbud som Verftet er det ikke mange av langs kysten, de kan stort sett telles på én hånd. Restauranten holder åpent i høysesongen fra juni til august.

HAVNEFAKTA: VERFTET, NY-HELLESUND

Posisjon (Olavsundet):

58º04’510’’N 07º50’571’’Ø

Kommune:

Søgne i Vest-Agder

Sjøkart:

Hovedkart N9, Båtsportkart serie D

Den norske los:

Langesund-Jærens Rev NL2B

Nærmeste by:

Kristiansand

Antall gjesteplasser:

 

  • For overnattingsgjester:

I Olavsundet

  • For dagsbesøkende:

25 meter brygge ved Verftet

Restaurant:

Ja

Kontaktinformasjon:

Telefon 404 77 947

www.nyhellsund.com

KUNST: Sørlandskunstneren Per Fronth har satt sitt preg på Verftet med sine verker.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.