Ulykkesrisikoen større i båt enn i bil

Skjermbilde 2018-04-27 kl. 08.57.38.png

(Foto: Ingar Sagedal Bie, Redningsselskapet)
(Foto: Ingar Sagedal Bie, Redningsselskapet)
Undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt

Ulykkesrisikoen større i båt enn i bil

Ulykkesrisikoen for fritidsbåter er høyere enn for personbiler, men lavere enn ulykkesrisikoen for sykkel og motorsykkel. Båtens hastighet ved ulykken er generelt sett noe høyere i personskadeulykker enn i materiellskadeulykker.

Vestpåbudet har medført at flere bruker vest, men fortsatt er det mange som ikke alltid har på seg vest, særlig blant de med større båter.

 

Dette kom fram i en undersøkelse publisert i fjor. Respondentene ble trukket fra Redningsselskapets Småbåtsregister. Rundt 11 000 båteiere svarte på web-undersøkelsen. Undersøkelsen sier også at de fleste båtførere følger de sikkerhetstiltakene som finnes, det er særlig de eldre båtførerne som er flinkest til å følge reglene.

 

Ulykkesfordelingen
Ylykkesfordelingen

    Grunnstøting er, som du ser, den ulykkestypen som er vanligst blant fritidsbåter, og 35 prosent av ulykkene er en grunnstøting. De fleste ulykkene som skjer medfører kun mindre materielle skader på båten.

Flere ulykker MED navigasjonsutstyr

Undersøkelsen konkluderer blant annet med følgende:

«Vi fant ingen klare sammenhenger mellom uhell og opplæring eller medlemskap i ulike foreninger. Derimot fant vi en klar sammenheng mellom bruk av navigasjonsutstyr og uhell. Noe uventet fant vi at de som hadde navigasjonsutstyr var mer utsatt for uhell enn de som ikke hadde det. Dette gjaldt også når vi kun så på uhell som involverte grunnstøting. Muligens kan dette dels skyldes type båt som har navigasjonsutstyr. Navigasjonsutstyr er vanligst på større båter og seilbåter, som er mer utsatt for ulykker enn andre båttyper, og som oftere brukes på langturer i ukjent farvann. Muligens kan bruken av navigasjonsutstyr også være et distraksjonsmoment for noen.»

Les mer om undersøkelsen her: https://www.toi.no/getfile.php/1345690/Publikasjoner/TØI%20rapporter/2017/1547-2017/1547-2017_Sammendrag.pdf

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».