Tyngst for båtbransjen i Agder

Tyngst for båtbransjen i Agder

Nedgangstidene i båtbransjen rammer hardest i Aust-Agder, mens nordlendingene tilsynelatende er de som merker minst til bråbrems i båtmarkedet. Båtmagasinet har laget en oversikt over en bransje i motvind. (21.11.08)

Av Therese Vågen

Etter første halvår 2008 mente mange i båtbransjen at nedgangen lå på rundt 20-30 prosent, men tillot seg likevel å være forsiktige optimister.

Konkurs
- Det som er klart er at forhandlerne fremdeles selger båter. Spørsmålet alle stiller seg er hvor stor tilbakegangen er i dette ledd ut mot sluttkunde. Vi tror dette så langt ligger i størrelsesorden 30 prosent. Om vi har nådd bunnen og om det flater ut etter dette, kan ingen svare på med sikkerhet. Som bransje må vi nok erkjenne at det vil bli behov for kraftige kapasitetskutt frem til neste sommer, uttalte tidligere i år administrerende direktør Henrik J. Askvik i Askeladden til Båtmagasinet. Bare et par måneder etter var slutten for Askeladdens 97-årige historie i båtbransjen et faktum.

Finnes lyspunkter
Båtmagasinet har laget en foreløpig samleoversikt over hvor i landet båtbransjen har blitt rammet. Agder har en lite ærefull posisjonen i toppen av konkursstatistikken over bransjer generelt, og nedgangstidene i båtbransjen gjør seg sterkt bemerket særlig i Aust-Agder. De aller fleste i båtbransjen har nå vært nødt til å gjøre grep for å møte et fallende marked i påvente av bedre tider, men det finnes fremdeles lyspunkter selv i en bransje i motvind. Viknes melder for eksempel om full produksjon tross permitteringer, og skal allerede ha solgt 70 prosent av neste års produksjon.

Usikkert marked
At båtbransjen nedbemanner er en naturlig konsekvens av nedgangen i markedet som opplevde et toppår i 2007. Så gjenstår det å se hvor lang tid det tar før markedet igjen flater ut eller eventuelt tar seg opp igjen. Det som er sikkert er at det kan bli lenge til en igjen vil få oppleve tilstander tilsvarende fjorårets.

SE BÅTMAGASINETS SAMLEOVERSIKT:
(Kilder: Fagforbundet for Industri og Energi, Brønnøysundregisteret, domstolene, bedriftene selv)

Møre og Romsdal:
Vaagen Båtbyggeri, konkurs, 12 ansatte

Sogn og Fjordane:
Saga Boats, 37 er sagt opp/permittert, av totalt 47 ansatte

Hordaland:
Askeladden, konkurs, totalt 163 ansatte
LOS Marine, konkurs
Os Båtsenter, konkurs, men har fått ny eier
Viknes Båt & Service, 9 ansatte sagt opp av 95 ansatte
Viksund Båt AS, 20 sagt opp av totalt 50 ansatte
Askvik Maritime (Bergen Båt), 3 permitterte

Rogaland:
Storesund MarineService, 10 permittert av totalt 47 ansatte
Haugaland Båt og Fritid, konkurs

Vest-Agder:
Seasit (båtutstyr), permitteringer

Aust-Agder:
Scand Boats, konkurs, totalt 60 ansatte
Windy Boat, 130 permittert av totalt 160 ansatte
Skibsplast 22 permitteringsvarsler, 12 sagt opp av totalt 40 ansatte
Nidelv Boats, 24 permitterte
Ibiza Boats, 8 sagt opp, 20 ansatte i halv stilling fra 1. januar
Joda, 13 permitterte, 4 i halv stilling av totalt 18 ansatte
Marex, 15 permitterte av totalt 34 ansatte
Agder Boat, 7 permitterte
Nor-Star Boat AS, 9 permitterte
Colt/Ertec, 27 permitterte, 20 sagt opp av totalt 95 ansatte
Nansen Produkter, 12 permitteringer
Sandøya Båtdekk, permitteringer

Vestfold:
Vestfold Båt, konkurs

Akershus:
Cipax AS (Pionèr/Steady), varsler om nedbemanninger

Østfold:
Son Marina, konkurs
Båtbutikk1 AS (Skjeberg), konkurs
Helly Hansen Pro, 13 sagt opp

PS! Lista er basert kun på de opplysninger Båtmagasinet har kjennskap til, og kan ikke ses på som noen komplett liste for en samlet båtbransje.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.