Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

P1000587.jpg

De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Svensk undersøkelse:

Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk

I en pressemelding, skriver forsikringsselskapet:

«Salg av vannscootere øker hvert år, og det blir ofte snakket om en helt ny målgruppe som ønsker å prøve sjølivet. Undersøkelsen peker på noen avgjørende forskjeller i forhold til  hva «vanlige» båteiere svarte i Svedeas båtundersøkelse.

Få med erfaring

Naturligvis er andelen av erfarne vannscooter-førere lav. Bare 12% har hatt en vannscooter i mange år. Overvekten av mannlige eiere er enda mer uttalt enn for båteiere, hele 95 prosent. Gjennomsnittsalderen er betydelig lavere og eiere som kun har scooter for fornøyelsens skyld er 93 prosent.

    -Det er en ny målgruppe vi står overfor på sjøen. Mange har begrenset erfaring med båt- og sjølivet. Det er mer vanlig å ha sin vannscooteren på tilhenger enn ved brygge, sier Göran Södergren, produktansvarlig for båtforsikring på Svedea. Interessant er også at det er slike mange som er  positive som negative til krav om sertifikat (36%).

    Andelen eiere som ønsker å skifte scooter innen en toårsperiode er høyere enn for båteiere, 23%, og den vanligste årsaken til ønske om ny scooter er å få en mer moderne en, 68%. Andelen som foretrekker å kjøpe av forhandler, er 85%, noe som er betydelig høyere enn blant båteiere.

    - Hvis du kjøper vannscooter av en forhandler er du beskyttet av kjøpsloven, og har tilgang til noen som har ansvaret for service, garanti og reparasjoner. Dette er en sannsynlig forklaring på hvorfor mange foretrekker å ikke kjøpe privat. Tilgangen på brukte scootere av ny dato er også begrenset, sier Göran Södergren.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.