Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

P1000587.jpg

De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Svensk undersøkelse:

Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk

I en pressemelding, skriver forsikringsselskapet:

«Salg av vannscootere øker hvert år, og det blir ofte snakket om en helt ny målgruppe som ønsker å prøve sjølivet. Undersøkelsen peker på noen avgjørende forskjeller i forhold til  hva «vanlige» båteiere svarte i Svedeas båtundersøkelse.

Få med erfaring

Naturligvis er andelen av erfarne vannscooter-førere lav. Bare 12% har hatt en vannscooter i mange år. Overvekten av mannlige eiere er enda mer uttalt enn for båteiere, hele 95 prosent. Gjennomsnittsalderen er betydelig lavere og eiere som kun har scooter for fornøyelsens skyld er 93 prosent.

    -Det er en ny målgruppe vi står overfor på sjøen. Mange har begrenset erfaring med båt- og sjølivet. Det er mer vanlig å ha sin vannscooteren på tilhenger enn ved brygge, sier Göran Södergren, produktansvarlig for båtforsikring på Svedea. Interessant er også at det er slike mange som er  positive som negative til krav om sertifikat (36%).

    Andelen eiere som ønsker å skifte scooter innen en toårsperiode er høyere enn for båteiere, 23%, og den vanligste årsaken til ønske om ny scooter er å få en mer moderne en, 68%. Andelen som foretrekker å kjøpe av forhandler, er 85%, noe som er betydelig høyere enn blant båteiere.

    - Hvis du kjøper vannscooter av en forhandler er du beskyttet av kjøpsloven, og har tilgang til noen som har ansvaret for service, garanti og reparasjoner. Dette er en sannsynlig forklaring på hvorfor mange foretrekker å ikke kjøpe privat. Tilgangen på brukte scootere av ny dato er også begrenset, sier Göran Södergren.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.