Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

P1000587.jpg

De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Svensk undersøkelse:

Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk

I en pressemelding, skriver forsikringsselskapet:

«Salg av vannscootere øker hvert år, og det blir ofte snakket om en helt ny målgruppe som ønsker å prøve sjølivet. Undersøkelsen peker på noen avgjørende forskjeller i forhold til  hva «vanlige» båteiere svarte i Svedeas båtundersøkelse.

Få med erfaring

Naturligvis er andelen av erfarne vannscooter-førere lav. Bare 12% har hatt en vannscooter i mange år. Overvekten av mannlige eiere er enda mer uttalt enn for båteiere, hele 95 prosent. Gjennomsnittsalderen er betydelig lavere og eiere som kun har scooter for fornøyelsens skyld er 93 prosent.

    -Det er en ny målgruppe vi står overfor på sjøen. Mange har begrenset erfaring med båt- og sjølivet. Det er mer vanlig å ha sin vannscooteren på tilhenger enn ved brygge, sier Göran Södergren, produktansvarlig for båtforsikring på Svedea. Interessant er også at det er slike mange som er  positive som negative til krav om sertifikat (36%).

    Andelen eiere som ønsker å skifte scooter innen en toårsperiode er høyere enn for båteiere, 23%, og den vanligste årsaken til ønske om ny scooter er å få en mer moderne en, 68%. Andelen som foretrekker å kjøpe av forhandler, er 85%, noe som er betydelig høyere enn blant båteiere.

    - Hvis du kjøper vannscooter av en forhandler er du beskyttet av kjøpsloven, og har tilgang til noen som har ansvaret for service, garanti og reparasjoner. Dette er en sannsynlig forklaring på hvorfor mange foretrekker å ikke kjøpe privat. Tilgangen på brukte scootere av ny dato er også begrenset, sier Göran Södergren.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.