Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

P1000587.jpg

De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Svensk undersøkelse:

Tydelige forskjeller mellom båt-, og vannscootereiere

På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk

I en pressemelding, skriver forsikringsselskapet:

«Salg av vannscootere øker hvert år, og det blir ofte snakket om en helt ny målgruppe som ønsker å prøve sjølivet. Undersøkelsen peker på noen avgjørende forskjeller i forhold til  hva «vanlige» båteiere svarte i Svedeas båtundersøkelse.

Få med erfaring

Naturligvis er andelen av erfarne vannscooter-førere lav. Bare 12% har hatt en vannscooter i mange år. Overvekten av mannlige eiere er enda mer uttalt enn for båteiere, hele 95 prosent. Gjennomsnittsalderen er betydelig lavere og eiere som kun har scooter for fornøyelsens skyld er 93 prosent.

    -Det er en ny målgruppe vi står overfor på sjøen. Mange har begrenset erfaring med båt- og sjølivet. Det er mer vanlig å ha sin vannscooteren på tilhenger enn ved brygge, sier Göran Södergren, produktansvarlig for båtforsikring på Svedea. Interessant er også at det er slike mange som er  positive som negative til krav om sertifikat (36%).

    Andelen eiere som ønsker å skifte scooter innen en toårsperiode er høyere enn for båteiere, 23%, og den vanligste årsaken til ønske om ny scooter er å få en mer moderne en, 68%. Andelen som foretrekker å kjøpe av forhandler, er 85%, noe som er betydelig høyere enn blant båteiere.

    - Hvis du kjøper vannscooter av en forhandler er du beskyttet av kjøpsloven, og har tilgang til noen som har ansvaret for service, garanti og reparasjoner. Dette er en sannsynlig forklaring på hvorfor mange foretrekker å ikke kjøpe privat. Tilgangen på brukte scootere av ny dato er også begrenset, sier Göran Södergren.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.