Trygt og romslig

AMT190HT (2).jpg

AMT 190 HT
AMT 190 HT
Førsteinntrykk AMT 190 HT

Trygt og romslig

Når man har tilbrakt noen timer om bord i denne båten , undres man over at dette konseptet ikke har en større menighet i Norge.

Hardtopbåten har en liten, men trofast menighet i Norge. Finnene og svenskene derimot, har lange tradisjoner for båttypen med tilbaketrukne sitteplasser og tak over vindskjermen. Finske AMT hegner om sin HT-modell, og i kommende modellår erstattes 185 HT med 190 HT. Båten er basert på samme skrog, men har fått et helt nytt dekk med en del praktiske forbedringer.
HT fremfor DC
I en båt på fem og en halv meter (18 fot), får man en betydelig bedre plassutnyttelse med HT-løsningen enn når man forsøker å presse inn en daycruiserlayout. Ved å plassere fører- og passasjerplass lenger akterover, samt lage et kortere fordekk som dermed trekker vindskjermen lenger fram, får man et romslig område under tak forut som egner seg både som stuverom og til overnatting. I daycruisere under seks meter (19,5 fot), blir lugaren under fordekket hverken fugl eller fisk, og egner seg knapt til stuverom siden dekkshøyde blir så lav. Og det er her AMT 190 HT har sin store styrke. Her er det køyeplass for to personer, og i ruskevær kan de som sitter på akterbenken trekke fram og finne tørre sitteplasser under hardtopen. Om man skulle fristes til å overnatte, har AMT et utvendig vindskjermtrekk som ekstrautstyr.
Størrelsen tilsier også at båten klarer seg med moderate motoreffekter mellom 75 og 115 hk, med 90 hk som det ideelle kompromisset. 
Flere forbedringer
Det allerede velfungerende skroget fra 185 HT er beholdt, mens dekket er nytt på 190 HT. Den største forbedringen er at vindskjermen har fått en luke slik at man slipper å balansere på dollbordene når man går om bord via fordekket. Når trappen ned på innsiden ikke er i bruk, kan den legges ned i det store stuverommet under køya. Siden innerlineren er identisk med 185 HT, er alle praktiske stuverom intakt også på 190 HT. Kalesjen oppbevares i en romslig garasje bak sittebenken akter. 
Den høye vindskjermen er forsynt med solide vindusviskere. Solide beslag og rekker er der du ønsker å finne dem, blant annet på hyttetaket.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen. 

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen.

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen. 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.50

Bredde (meter): 

2.24

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

18.00

V-bunn (grader): 

20.00

Vekt (kg): 

730

Drivstoff (liter): 

90

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

75.00

Motoreffekt til (hk): 

115.00

Motor testbåt: 

Honda BF 90

- Sylindervolum: 

1.496 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

90.00

- Effekt (kw): 

67.10

Toppfart i test (knop): 

34.00

Pris fra (kr): 

313 700,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.
Fairline har sluppet nyheten om første båten i sin nye «F-line». 33-foteren skal lanseres på nyåret i 2019.
Det eneste som er bomsikkert om tape-dekor på båter, er ikke om den må skiftes, eller fikses en dag, men når. Å fjerne tapen, fikser du selv. Varmepistol, vindusskrape og spray som fjerner limet, er nøklene.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
La ikke ryggen lide ved å bære batterier fra båten og i land ved vinteropplaget. Lad dem opp, ta av polene, og la dem være i fred til våren.
STØTTE: Leaparken Velforening er et av lagene som fikk støtte til aktivitet i 2017. Foto: Runar Brøste.
Nå er søknadsskjema for tilskuddsordningen for sjøvettaktiviteter åpent. Søknadsfristen er 1. november 2017.
SPORTLING: Linges klassiske Draco Sportling er tilbake.
Stormer Marine har tatt J.H.Linge-båten Sportling til et nytt og modern nivå. Årets nyhet er 610 ST som er en videreutvikling av Linges 20-fots Draco med samme navn.
NYHETEN: Ibiza på plass med nyheten 770 Touring, utstyrt med Suzukis nye 350 hk.
Det er rekordoppslutning om Skandinavias største flytende båtmesse som åpnet på Aker brygge i går. Nærmere 300 båter er utstilt. Blant dem flere store nyheter.