Trygt og romslig

AMT190HT (2).jpg

AMT 190 HT
AMT 190 HT
Førsteinntrykk AMT 190 HT

Trygt og romslig

Når man har tilbrakt noen timer om bord i denne båten , undres man over at dette konseptet ikke har en større menighet i Norge.

Hardtopbåten har en liten, men trofast menighet i Norge. Finnene og svenskene derimot, har lange tradisjoner for båttypen med tilbaketrukne sitteplasser og tak over vindskjermen. Finske AMT hegner om sin HT-modell, og i kommende modellår erstattes 185 HT med 190 HT. Båten er basert på samme skrog, men har fått et helt nytt dekk med en del praktiske forbedringer.
HT fremfor DC
I en båt på fem og en halv meter (18 fot), får man en betydelig bedre plassutnyttelse med HT-løsningen enn når man forsøker å presse inn en daycruiserlayout. Ved å plassere fører- og passasjerplass lenger akterover, samt lage et kortere fordekk som dermed trekker vindskjermen lenger fram, får man et romslig område under tak forut som egner seg både som stuverom og til overnatting. I daycruisere under seks meter (19,5 fot), blir lugaren under fordekket hverken fugl eller fisk, og egner seg knapt til stuverom siden dekkshøyde blir så lav. Og det er her AMT 190 HT har sin store styrke. Her er det køyeplass for to personer, og i ruskevær kan de som sitter på akterbenken trekke fram og finne tørre sitteplasser under hardtopen. Om man skulle fristes til å overnatte, har AMT et utvendig vindskjermtrekk som ekstrautstyr.
Størrelsen tilsier også at båten klarer seg med moderate motoreffekter mellom 75 og 115 hk, med 90 hk som det ideelle kompromisset. 
Flere forbedringer
Det allerede velfungerende skroget fra 185 HT er beholdt, mens dekket er nytt på 190 HT. Den største forbedringen er at vindskjermen har fått en luke slik at man slipper å balansere på dollbordene når man går om bord via fordekket. Når trappen ned på innsiden ikke er i bruk, kan den legges ned i det store stuverommet under køya. Siden innerlineren er identisk med 185 HT, er alle praktiske stuverom intakt også på 190 HT. Kalesjen oppbevares i en romslig garasje bak sittebenken akter. 
Den høye vindskjermen er forsynt med solide vindusviskere. Solide beslag og rekker er der du ønsker å finne dem, blant annet på hyttetaket.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen. 

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen.

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen. 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.50

Bredde (meter): 

2.24

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

18.00

V-bunn (grader): 

20.00

Vekt (kg): 

730

Drivstoff (liter): 

90

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

75.00

Motoreffekt til (hk): 

115.00

Motor testbåt: 

Honda BF 90

- Sylindervolum: 

1.496 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

90.00

- Effekt (kw): 

67.10

Toppfart i test (knop): 

34.00

Pris fra (kr): 

313 700,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.