Trygt og romslig

AMT190HT (2).jpg

AMT 190 HT
AMT 190 HT
Førsteinntrykk AMT 190 HT

Trygt og romslig

Når man har tilbrakt noen timer om bord i denne båten , undres man over at dette konseptet ikke har en større menighet i Norge.

Hardtopbåten har en liten, men trofast menighet i Norge. Finnene og svenskene derimot, har lange tradisjoner for båttypen med tilbaketrukne sitteplasser og tak over vindskjermen. Finske AMT hegner om sin HT-modell, og i kommende modellår erstattes 185 HT med 190 HT. Båten er basert på samme skrog, men har fått et helt nytt dekk med en del praktiske forbedringer.
HT fremfor DC
I en båt på fem og en halv meter (18 fot), får man en betydelig bedre plassutnyttelse med HT-løsningen enn når man forsøker å presse inn en daycruiserlayout. Ved å plassere fører- og passasjerplass lenger akterover, samt lage et kortere fordekk som dermed trekker vindskjermen lenger fram, får man et romslig område under tak forut som egner seg både som stuverom og til overnatting. I daycruisere under seks meter (19,5 fot), blir lugaren under fordekket hverken fugl eller fisk, og egner seg knapt til stuverom siden dekkshøyde blir så lav. Og det er her AMT 190 HT har sin store styrke. Her er det køyeplass for to personer, og i ruskevær kan de som sitter på akterbenken trekke fram og finne tørre sitteplasser under hardtopen. Om man skulle fristes til å overnatte, har AMT et utvendig vindskjermtrekk som ekstrautstyr.
Størrelsen tilsier også at båten klarer seg med moderate motoreffekter mellom 75 og 115 hk, med 90 hk som det ideelle kompromisset. 
Flere forbedringer
Det allerede velfungerende skroget fra 185 HT er beholdt, mens dekket er nytt på 190 HT. Den største forbedringen er at vindskjermen har fått en luke slik at man slipper å balansere på dollbordene når man går om bord via fordekket. Når trappen ned på innsiden ikke er i bruk, kan den legges ned i det store stuverommet under køya. Siden innerlineren er identisk med 185 HT, er alle praktiske stuverom intakt også på 190 HT. Kalesjen oppbevares i en romslig garasje bak sittebenken akter. 
Den høye vindskjermen er forsynt med solide vindusviskere. Solide beslag og rekker er der du ønsker å finne dem, blant annet på hyttetaket.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen. 

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen.

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen. 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.50

Bredde (meter): 

2.24

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

18.00

V-bunn (grader): 

20.00

Vekt (kg): 

730

Drivstoff (liter): 

90

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

75.00

Motoreffekt til (hk): 

115.00

Motor testbåt: 

Honda BF 90

- Sylindervolum: 

1.496 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

90.00

- Effekt (kw): 

67.10

Toppfart i test (knop): 

34.00

Pris fra (kr): 

313 700,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.