Trygt og romslig

AMT190HT (2).jpg

AMT 190 HT
AMT 190 HT
Førsteinntrykk AMT 190 HT

Trygt og romslig

Når man har tilbrakt noen timer om bord i denne båten , undres man over at dette konseptet ikke har en større menighet i Norge.

Hardtopbåten har en liten, men trofast menighet i Norge. Finnene og svenskene derimot, har lange tradisjoner for båttypen med tilbaketrukne sitteplasser og tak over vindskjermen. Finske AMT hegner om sin HT-modell, og i kommende modellår erstattes 185 HT med 190 HT. Båten er basert på samme skrog, men har fått et helt nytt dekk med en del praktiske forbedringer.
HT fremfor DC
I en båt på fem og en halv meter (18 fot), får man en betydelig bedre plassutnyttelse med HT-løsningen enn når man forsøker å presse inn en daycruiserlayout. Ved å plassere fører- og passasjerplass lenger akterover, samt lage et kortere fordekk som dermed trekker vindskjermen lenger fram, får man et romslig område under tak forut som egner seg både som stuverom og til overnatting. I daycruisere under seks meter (19,5 fot), blir lugaren under fordekket hverken fugl eller fisk, og egner seg knapt til stuverom siden dekkshøyde blir så lav. Og det er her AMT 190 HT har sin store styrke. Her er det køyeplass for to personer, og i ruskevær kan de som sitter på akterbenken trekke fram og finne tørre sitteplasser under hardtopen. Om man skulle fristes til å overnatte, har AMT et utvendig vindskjermtrekk som ekstrautstyr.
Størrelsen tilsier også at båten klarer seg med moderate motoreffekter mellom 75 og 115 hk, med 90 hk som det ideelle kompromisset. 
Flere forbedringer
Det allerede velfungerende skroget fra 185 HT er beholdt, mens dekket er nytt på 190 HT. Den største forbedringen er at vindskjermen har fått en luke slik at man slipper å balansere på dollbordene når man går om bord via fordekket. Når trappen ned på innsiden ikke er i bruk, kan den legges ned i det store stuverommet under køya. Siden innerlineren er identisk med 185 HT, er alle praktiske stuverom intakt også på 190 HT. Kalesjen oppbevares i en romslig garasje bak sittebenken akter. 
Den høye vindskjermen er forsynt med solide vindusviskere. Solide beslag og rekker er der du ønsker å finne dem, blant annet på hyttetaket.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen. 

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen.

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen. 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.50

Bredde (meter): 

2.24

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

18.00

V-bunn (grader): 

20.00

Vekt (kg): 

730

Drivstoff (liter): 

90

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

75.00

Motoreffekt til (hk): 

115.00

Motor testbåt: 

Honda BF 90

- Sylindervolum: 

1.496 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

90.00

- Effekt (kw): 

67.10

Toppfart i test (knop): 

34.00

Pris fra (kr): 

313 700,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.