Trygt og romslig

AMT190HT (2).jpg

AMT 190 HT
AMT 190 HT
Førsteinntrykk AMT 190 HT

Trygt og romslig

Når man har tilbrakt noen timer om bord i denne båten , undres man over at dette konseptet ikke har en større menighet i Norge.

Hardtopbåten har en liten, men trofast menighet i Norge. Finnene og svenskene derimot, har lange tradisjoner for båttypen med tilbaketrukne sitteplasser og tak over vindskjermen. Finske AMT hegner om sin HT-modell, og i kommende modellår erstattes 185 HT med 190 HT. Båten er basert på samme skrog, men har fått et helt nytt dekk med en del praktiske forbedringer.
HT fremfor DC
I en båt på fem og en halv meter (18 fot), får man en betydelig bedre plassutnyttelse med HT-løsningen enn når man forsøker å presse inn en daycruiserlayout. Ved å plassere fører- og passasjerplass lenger akterover, samt lage et kortere fordekk som dermed trekker vindskjermen lenger fram, får man et romslig område under tak forut som egner seg både som stuverom og til overnatting. I daycruisere under seks meter (19,5 fot), blir lugaren under fordekket hverken fugl eller fisk, og egner seg knapt til stuverom siden dekkshøyde blir så lav. Og det er her AMT 190 HT har sin store styrke. Her er det køyeplass for to personer, og i ruskevær kan de som sitter på akterbenken trekke fram og finne tørre sitteplasser under hardtopen. Om man skulle fristes til å overnatte, har AMT et utvendig vindskjermtrekk som ekstrautstyr.
Størrelsen tilsier også at båten klarer seg med moderate motoreffekter mellom 75 og 115 hk, med 90 hk som det ideelle kompromisset. 
Flere forbedringer
Det allerede velfungerende skroget fra 185 HT er beholdt, mens dekket er nytt på 190 HT. Den største forbedringen er at vindskjermen har fått en luke slik at man slipper å balansere på dollbordene når man går om bord via fordekket. Når trappen ned på innsiden ikke er i bruk, kan den legges ned i det store stuverommet under køya. Siden innerlineren er identisk med 185 HT, er alle praktiske stuverom intakt også på 190 HT. Kalesjen oppbevares i en romslig garasje bak sittebenken akter. 
Den høye vindskjermen er forsynt med solide vindusviskere. Solide beslag og rekker er der du ønsker å finne dem, blant annet på hyttetaket.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

PRAKTISK LUKE: Den store forbedringen fra 185 til 190 HT, er den store luken i vindskjermen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen.

TILBAKETRUKKET: Foruten god plass under hardtopen, har AMT 190 HT sitteplass til tre på akterbenken og to komfortable stoler i fartsretningen. 

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen.

GOD BESKYTTET: Selv om den komfortable førerplassen er trukket et stykke akterover, sitter føreren godt beskyttet bak hartdtopen. 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

5.50

Bredde (meter): 

2.24

Dyptgående (meter): 

0.70

Lengde (fot): 

18.00

V-bunn (grader): 

20.00

Vekt (kg): 

730

Drivstoff (liter): 

90

Max. antall personer: 

7

Motoreffekt fra (hk): 

75.00

Motoreffekt til (hk): 

115.00

Motor testbåt: 

Honda BF 90

- Sylindervolum: 

1.496 ccm

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

90.00

- Effekt (kw): 

67.10

Toppfart i test (knop): 

34.00

Pris fra (kr): 

313 700,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kleven har allerede bygd to store «ekspedisjonsyachter».
To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.
PUBLIKUMSVENNLIG: Tønsberg Båtrace/Re Motorsport er kåret til årets beste arrangør, ikke minst fordi publikum alltid slutter opp om arrangementene. Foto: Amund Rich. Løken.
Under den årlige motorsportgallaen på Norges Motorsport Forbunds ting på Gardemoen nylig, ble Tønsberg Båtrace/ Re Motorsport kåret til «Norges beste motorsport arrangement».
 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.
 Princess V65 følger hovedtrekkene med den gjeldende designtrenden.
Princess V65 og V50 kan du se på Düssdeldorfmessen, mens V60 kommer senere på våren. De store sportscruiserne ser ut til å ha et godt tak på «overklassemearkedet».
leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.
Etter seks av åtte VM runder leder Sandefjordingen Pål Virik Nilsen og hans Australske team årets verdensmesterskap i den største Offshoreklassen.
NYHET: Finske AMT lanserer sin første båt med aluminiumsskrog, AMT 175 BR.
Nå finnes det knapt en finsk båtprodusent som ikke kan tilby sine modeller i aluminiumversjon også. Neste sesong er finske AMT klare med sin første båt i aluminium
Garmin lanserer nå en gratis alt-i-en mobilapplikasjon for maritim bruk. Den gir en enkel, men kraftig forbindelse mellom en kompatibel mobil enhet og kartplotteren, kart og gir tilgang til en online nettside hvor informasjon kan deles med andre.
Navionics karter og kartapper har i årevis endt opp på toppen av de fleste tester av kartsystemer. Nå er de kjøpt opp av Garmin.