Trim-revolusjon?

1-Lead-shot_197324831_293112262-630x296.jpg

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.

Trim-revolusjon?

Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.

Bedriften er spesialister på stabiliseringssystemer for større og saktegående båter, og lanserte omtrent tilsvarende system for superyacht-markedet i fjor. Det du ser på illustrasjonene er det samme AntiRoll «flapping fins» systemet i en versjon for raske båter i lystbåtmarkedet.

Stilling under full fart
Stilling under full fart

Trimplan/stabilisatorer

Ideen bak er å flytte stabilisatorene fra midt under båten til akterspeilet. I sakt/mellomfart vil de være «utbrettet» og opptre som stabilisatorer, mens de brettes inn og fungerer som de effektive interceptorene som både kreerer løft og trim i høyere hastigheter, selvsagt automatisk korrigert.

Sakte/mellomfart
Sakte/mellomfart

Fordeler fra null til planende fart

Produsenten antyder at finnenes utforming vil gi fordeler med stabilisering helt fra båten ligger for anker helt opp til de øverste fartsområdene. Lynrask automatisk korrigering og utformingen av finnene skal sørge for dette, og man har hentet teorier, blant annet fra fra flyvingekonstruksjonen for å oppnå maks trim og effekt.

    Finnene skal bevege seg, og er utformet slik at de gir maks effekt der dette behøves mest. Det er også greit at de kan slåes inn bak akterspeilet når du skal legge til langsetter noe, eller skal inn i trange havner.

For anker

For anker?

Vi er litt usikre på effekten for anker, men poenget skal være at finnene da skal «flippe ut og inn og avdempe uønskede bevegelser og at båten skal rotere over sitt eget anker. Dette blir antakelig ikke rimelige greier, men det melder allerede om betydelig interesse fra båtbyggersiden. Systemet skal vises på høstens store utstyrsmesse, METS i Amsterdam. www.dmsholland.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.