Trim-revolusjon?

1-Lead-shot_197324831_293112262-630x296.jpg

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.

Trim-revolusjon?

Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.

Bedriften er spesialister på stabiliseringssystemer for større og saktegående båter, og lanserte omtrent tilsvarende system for superyacht-markedet i fjor. Det du ser på illustrasjonene er det samme AntiRoll «flapping fins» systemet i en versjon for raske båter i lystbåtmarkedet.

Stilling under full fart
Stilling under full fart

Trimplan/stabilisatorer

Ideen bak er å flytte stabilisatorene fra midt under båten til akterspeilet. I sakt/mellomfart vil de være «utbrettet» og opptre som stabilisatorer, mens de brettes inn og fungerer som de effektive interceptorene som både kreerer løft og trim i høyere hastigheter, selvsagt automatisk korrigert.

Sakte/mellomfart
Sakte/mellomfart

Fordeler fra null til planende fart

Produsenten antyder at finnenes utforming vil gi fordeler med stabilisering helt fra båten ligger for anker helt opp til de øverste fartsområdene. Lynrask automatisk korrigering og utformingen av finnene skal sørge for dette, og man har hentet teorier, blant annet fra fra flyvingekonstruksjonen for å oppnå maks trim og effekt.

    Finnene skal bevege seg, og er utformet slik at de gir maks effekt der dette behøves mest. Det er også greit at de kan slåes inn bak akterspeilet når du skal legge til langsetter noe, eller skal inn i trange havner.

For anker

For anker?

Vi er litt usikre på effekten for anker, men poenget skal være at finnene da skal «flippe ut og inn og avdempe uønskede bevegelser og at båten skal rotere over sitt eget anker. Dette blir antakelig ikke rimelige greier, men det melder allerede om betydelig interesse fra båtbyggersiden. Systemet skal vises på høstens store utstyrsmesse, METS i Amsterdam. www.dmsholland.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.