Trim-revolusjon?

1-Lead-shot_197324831_293112262-630x296.jpg

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.

Trim-revolusjon?

Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.

Bedriften er spesialister på stabiliseringssystemer for større og saktegående båter, og lanserte omtrent tilsvarende system for superyacht-markedet i fjor. Det du ser på illustrasjonene er det samme AntiRoll «flapping fins» systemet i en versjon for raske båter i lystbåtmarkedet.

Stilling under full fart
Stilling under full fart

Trimplan/stabilisatorer

Ideen bak er å flytte stabilisatorene fra midt under båten til akterspeilet. I sakt/mellomfart vil de være «utbrettet» og opptre som stabilisatorer, mens de brettes inn og fungerer som de effektive interceptorene som både kreerer løft og trim i høyere hastigheter, selvsagt automatisk korrigert.

Sakte/mellomfart
Sakte/mellomfart

Fordeler fra null til planende fart

Produsenten antyder at finnenes utforming vil gi fordeler med stabilisering helt fra båten ligger for anker helt opp til de øverste fartsområdene. Lynrask automatisk korrigering og utformingen av finnene skal sørge for dette, og man har hentet teorier, blant annet fra fra flyvingekonstruksjonen for å oppnå maks trim og effekt.

    Finnene skal bevege seg, og er utformet slik at de gir maks effekt der dette behøves mest. Det er også greit at de kan slåes inn bak akterspeilet når du skal legge til langsetter noe, eller skal inn i trange havner.

For anker

For anker?

Vi er litt usikre på effekten for anker, men poenget skal være at finnene da skal «flippe ut og inn og avdempe uønskede bevegelser og at båten skal rotere over sitt eget anker. Dette blir antakelig ikke rimelige greier, men det melder allerede om betydelig interesse fra båtbyggersiden. Systemet skal vises på høstens store utstyrsmesse, METS i Amsterdam. www.dmsholland.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.