Trim-revolusjon?

1-Lead-shot_197324831_293112262-630x296.jpg

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.

Trim-revolusjon?

Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.

Bedriften er spesialister på stabiliseringssystemer for større og saktegående båter, og lanserte omtrent tilsvarende system for superyacht-markedet i fjor. Det du ser på illustrasjonene er det samme AntiRoll «flapping fins» systemet i en versjon for raske båter i lystbåtmarkedet.

Stilling under full fart
Stilling under full fart

Trimplan/stabilisatorer

Ideen bak er å flytte stabilisatorene fra midt under båten til akterspeilet. I sakt/mellomfart vil de være «utbrettet» og opptre som stabilisatorer, mens de brettes inn og fungerer som de effektive interceptorene som både kreerer løft og trim i høyere hastigheter, selvsagt automatisk korrigert.

Sakte/mellomfart
Sakte/mellomfart

Fordeler fra null til planende fart

Produsenten antyder at finnenes utforming vil gi fordeler med stabilisering helt fra båten ligger for anker helt opp til de øverste fartsområdene. Lynrask automatisk korrigering og utformingen av finnene skal sørge for dette, og man har hentet teorier, blant annet fra fra flyvingekonstruksjonen for å oppnå maks trim og effekt.

    Finnene skal bevege seg, og er utformet slik at de gir maks effekt der dette behøves mest. Det er også greit at de kan slåes inn bak akterspeilet når du skal legge til langsetter noe, eller skal inn i trange havner.

For anker

For anker?

Vi er litt usikre på effekten for anker, men poenget skal være at finnene da skal «flippe ut og inn og avdempe uønskede bevegelser og at båten skal rotere over sitt eget anker. Dette blir antakelig ikke rimelige greier, men det melder allerede om betydelig interesse fra båtbyggersiden. Systemet skal vises på høstens store utstyrsmesse, METS i Amsterdam. www.dmsholland.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.