Trebåtfestivalen kan få Kongeskipet som blikkfang - og kongen som gjest

Kongeskipet 4b.jpg

I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.
I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.

Trebåtfestivalen kan få Kongeskipet som blikkfang - og kongen som gjest

Mandag ettermiddag ankom Kongeskipet for å møte festivalsjef Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival. Nå håper hun Kongeskipet er tilbake i begynnelsen av august.

Bakgrunnen for besøket er å se på de praktiske tingene dersom Kong Harald skulle legge turen til Risør i begynnelsen av august. Og det er et høyst sannsynlig scenario. Alt på grunn av vår konges store interesse for seiling. I ettermiddag var Røisland ombord i Kongeskipet for å diskutere muligheter.
– Det var et veldig trivelig besøk. Dette var fine folk som ønsket å gjøre seg kjent med havneforholdene, og dersom de kommer hit under Trebåtfestivalen kommer de til å bli liggende på det stedet de har ankret opp nå. For de ønsker å ligge godt synlig, og vil være en pryd for både byen og trebåtfestivalen. Det gjør det også enklere for de som er med på Kongebåten å kunne delta på arrangementer på land, forteller Røisland.
Har stor tro
Hun understreker ordet dersom, da man ikke har fått noe påmelding eller annen bekreftelse på at avgjørelsen om kongelig deltakelse er tatt.
– Vi må ikke foregripe for mye, for da blir det en stor skuffelse dersom kongen ikke kommer. Samtidig ville de jo ikke satt i gang hele dette apparatet om det var helt uaktuelt. Så jeg er absolutt optimist. De ønsket jo å få vite alt om hvor ting skulle være. Regattaen, hvor "Sira" skal ligge og mange flere detaljer.
Videre til VM for åttemetere
Uka etter årets trebåtfestival går VM for åttemetere på Hankø, og det er ventet at mange av deltakerne vil bruke regattaene under trebåtfestivalen som en oppkjøring til mesterskapet. Kong Harald ble nummer to under VM i Canada i fjor, og det er sendt en invitasjon til slottet med forespørsel om han vil komme til Risør. Besøket av Kongeskipet minsker i hvert fall ikke sjansene for dette.
– Kongen er jo helt i toppklasse når det gjelder seiling, og kommer hit i så fall som privatperson for å seile "Sira". Dette for å kunne trene med de beste.

Kari-Anne Røisland blir hjulpet ombord i RIB-en som tok henne ut til Kongeskipet mandag ettermiddag.
Kari-Anne Røisland blir hjulpet ombord i RIB-en som tok henne ut til Kongeskipet mandag ettermiddag.

En stor fjær i hatten
Det at åttemetersklassen legger oppkjøringen i Risør, er samtidig en stor fjær i hatten for Risør Seilforening. For dette er seilere som kom til Risør med store forventninger i fjor, forventninger som helt klart må ha blitt innfridd.
– Både Risør by og Risør Seilforening skal være stolte over den profesjonaliteten som er vist, og som gjør at seilerne kommer hit for VM-forberedelsene.
Under VM i Canada i fjor deltok det 31 båter, og Røisland har tidligere sagt at det ikke er naturlig at alle kommer til Risør før VM. Samtidig tok hun den gang med at kongelig deltakelse vil gjøre trebåtfestivalens regatta mer attraktiv.
– Ikke fordi han er konge, men fordi han har en av de beste båtene i klassen.
Nå håper til og med mannskapet på Kongeskipet "Norge" at det blir tur til Risør i august.
– De sa i hvert fall til meg at de håpet dette blir noe av, avslutter Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.