Trebåtfestivalen kan få Kongeskipet som blikkfang - og kongen som gjest

Kongeskipet 4b.jpg

I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.
I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.

Trebåtfestivalen kan få Kongeskipet som blikkfang - og kongen som gjest

Mandag ettermiddag ankom Kongeskipet for å møte festivalsjef Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival. Nå håper hun Kongeskipet er tilbake i begynnelsen av august.

Bakgrunnen for besøket er å se på de praktiske tingene dersom Kong Harald skulle legge turen til Risør i begynnelsen av august. Og det er et høyst sannsynlig scenario. Alt på grunn av vår konges store interesse for seiling. I ettermiddag var Røisland ombord i Kongeskipet for å diskutere muligheter.
– Det var et veldig trivelig besøk. Dette var fine folk som ønsket å gjøre seg kjent med havneforholdene, og dersom de kommer hit under Trebåtfestivalen kommer de til å bli liggende på det stedet de har ankret opp nå. For de ønsker å ligge godt synlig, og vil være en pryd for både byen og trebåtfestivalen. Det gjør det også enklere for de som er med på Kongebåten å kunne delta på arrangementer på land, forteller Røisland.
Har stor tro
Hun understreker ordet dersom, da man ikke har fått noe påmelding eller annen bekreftelse på at avgjørelsen om kongelig deltakelse er tatt.
– Vi må ikke foregripe for mye, for da blir det en stor skuffelse dersom kongen ikke kommer. Samtidig ville de jo ikke satt i gang hele dette apparatet om det var helt uaktuelt. Så jeg er absolutt optimist. De ønsket jo å få vite alt om hvor ting skulle være. Regattaen, hvor "Sira" skal ligge og mange flere detaljer.
Videre til VM for åttemetere
Uka etter årets trebåtfestival går VM for åttemetere på Hankø, og det er ventet at mange av deltakerne vil bruke regattaene under trebåtfestivalen som en oppkjøring til mesterskapet. Kong Harald ble nummer to under VM i Canada i fjor, og det er sendt en invitasjon til slottet med forespørsel om han vil komme til Risør. Besøket av Kongeskipet minsker i hvert fall ikke sjansene for dette.
– Kongen er jo helt i toppklasse når det gjelder seiling, og kommer hit i så fall som privatperson for å seile "Sira". Dette for å kunne trene med de beste.

Kari-Anne Røisland blir hjulpet ombord i RIB-en som tok henne ut til Kongeskipet mandag ettermiddag.
Kari-Anne Røisland blir hjulpet ombord i RIB-en som tok henne ut til Kongeskipet mandag ettermiddag.

En stor fjær i hatten
Det at åttemetersklassen legger oppkjøringen i Risør, er samtidig en stor fjær i hatten for Risør Seilforening. For dette er seilere som kom til Risør med store forventninger i fjor, forventninger som helt klart må ha blitt innfridd.
– Både Risør by og Risør Seilforening skal være stolte over den profesjonaliteten som er vist, og som gjør at seilerne kommer hit for VM-forberedelsene.
Under VM i Canada i fjor deltok det 31 båter, og Røisland har tidligere sagt at det ikke er naturlig at alle kommer til Risør før VM. Samtidig tok hun den gang med at kongelig deltakelse vil gjøre trebåtfestivalens regatta mer attraktiv.
– Ikke fordi han er konge, men fordi han har en av de beste båtene i klassen.
Nå håper til og med mannskapet på Kongeskipet "Norge" at det blir tur til Risør i august.
– De sa i hvert fall til meg at de håpet dette blir noe av, avslutter Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.