Tre nordiske som vekker oppsikt

W9 2.JPG

FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
BOOT 2018 Düsseldorf

Tre nordiske som vekker oppsikt

Både Axopar og XO lanserer noen riktig frekke båter under messen Boot i Düsseldorf. Den mest interessante er likevel nye Nimbus W9, som henvender seg til et bredere publikum.

Både Axopar og XO har røtter i Norden, men begge produseres i Polen. Det som kjennetegner de to trekkplastrene fra disse to produsentene, er oppsiktsvekkende svarte. Nye Nimbus, derimot, er et friskt pust fra den svenske produsenten, som har lagt produksjonen av denne modellfamilien til Polen. Nimbus W9 er en riktig veldesignet båt som bør appellere til både yngre og eldre Nimbus-kunder.

Stilsikker svenske

Det har vært mye interesse rundt Nimbus sin nye satsning. Den nye W-serien skal etter planen utvides til en hel serie med båter i forskjellige størrelser. Først ut er ni-meteren, som i dag ble vist i hele tre forskjellige versjoner under dagens lansering. Båten har mye Nimbus-DNA i seg, og produsenten har hentet mange elementer fra en rekke Nimbus-klassikere og samlet disse elementene i en ny og spennende versjon av morgendagens Nimbus. Nye W9 er tilgjengelig med og uten hardtop, i utenbords- og innenbordsversjon. Prisen starter på ca 1,4 millioner kroner med en 300 hk Mercury Verado på hekken.

I SLEKT: Nimbus W9 har mange "sitater" fra andre modeller, blant annet vindskjermen til Drophead og baugen til Nimbus Max 2.

NIMBUS W9

Nye Axoparer

Foruten en designmessig ekstravagant satsning i form av en svart 37-foter, som er et samarbeidsprosjekt mellom bil-tuning-spesialisten Brabus og den finskeeide båtprodusenten, viser Axopar tre versjoner av sin helt nye 28-foter. 28-foteren er både prismessig og designmessig lettere å svelge enn den svarte, høyteknologiske 37-foteren. Nye Axopar 28 er tilgjengelig både i åpen versjon, med styrhus og med hardtop. Alle tre er henvender seg til designbevisste og relativt unge mennesker, og er utvilsomt et attraktivt alternativ for yngre mennesker som må lete lenge etter trendy alternativer i dette båtsegmentet. Den Brabus-trimmede 37-foteren er brutalt påkostet med karbonfiber og titanlegeringer.

TRE VERSJONER: Den nye Axopar 28 tilbys i tre utgaver med forskjellig dekkslayout.

AXOPAR 28 

MEKTIG: Axopar har i samarbeid med tyske Brabus laget en heftig versjon av flaggskipet på 37 fot.

AXOPAR 37 BRABUS

SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.
SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.

XO EXPLORER

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.