Tre nordiske som vekker oppsikt

W9 2.JPG

FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
BOOT 2018 Düsseldorf

Tre nordiske som vekker oppsikt

Både Axopar og XO lanserer noen riktig frekke båter under messen Boot i Düsseldorf. Den mest interessante er likevel nye Nimbus W9, som henvender seg til et bredere publikum.

Både Axopar og XO har røtter i Norden, men begge produseres i Polen. Det som kjennetegner de to trekkplastrene fra disse to produsentene, er oppsiktsvekkende svarte. Nye Nimbus, derimot, er et friskt pust fra den svenske produsenten, som har lagt produksjonen av denne modellfamilien til Polen. Nimbus W9 er en riktig veldesignet båt som bør appellere til både yngre og eldre Nimbus-kunder.

Stilsikker svenske

Det har vært mye interesse rundt Nimbus sin nye satsning. Den nye W-serien skal etter planen utvides til en hel serie med båter i forskjellige størrelser. Først ut er ni-meteren, som i dag ble vist i hele tre forskjellige versjoner under dagens lansering. Båten har mye Nimbus-DNA i seg, og produsenten har hentet mange elementer fra en rekke Nimbus-klassikere og samlet disse elementene i en ny og spennende versjon av morgendagens Nimbus. Nye W9 er tilgjengelig med og uten hardtop, i utenbords- og innenbordsversjon. Prisen starter på ca 1,4 millioner kroner med en 300 hk Mercury Verado på hekken.

I SLEKT: Nimbus W9 har mange "sitater" fra andre modeller, blant annet vindskjermen til Drophead og baugen til Nimbus Max 2.

NIMBUS W9

Nye Axoparer

Foruten en designmessig ekstravagant satsning i form av en svart 37-foter, som er et samarbeidsprosjekt mellom bil-tuning-spesialisten Brabus og den finskeeide båtprodusenten, viser Axopar tre versjoner av sin helt nye 28-foter. 28-foteren er både prismessig og designmessig lettere å svelge enn den svarte, høyteknologiske 37-foteren. Nye Axopar 28 er tilgjengelig både i åpen versjon, med styrhus og med hardtop. Alle tre er henvender seg til designbevisste og relativt unge mennesker, og er utvilsomt et attraktivt alternativ for yngre mennesker som må lete lenge etter trendy alternativer i dette båtsegmentet. Den Brabus-trimmede 37-foteren er brutalt påkostet med karbonfiber og titanlegeringer.

TRE VERSJONER: Den nye Axopar 28 tilbys i tre utgaver med forskjellig dekkslayout.

AXOPAR 28 

MEKTIG: Axopar har i samarbeid med tyske Brabus laget en heftig versjon av flaggskipet på 37 fot.

AXOPAR 37 BRABUS

SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.
SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.

XO EXPLORER

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.