Tre nordiske som vekker oppsikt

W9 2.JPG

FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
BOOT 2018 Düsseldorf

Tre nordiske som vekker oppsikt

Både Axopar og XO lanserer noen riktig frekke båter under messen Boot i Düsseldorf. Den mest interessante er likevel nye Nimbus W9, som henvender seg til et bredere publikum.

Både Axopar og XO har røtter i Norden, men begge produseres i Polen. Det som kjennetegner de to trekkplastrene fra disse to produsentene, er oppsiktsvekkende svarte. Nye Nimbus, derimot, er et friskt pust fra den svenske produsenten, som har lagt produksjonen av denne modellfamilien til Polen. Nimbus W9 er en riktig veldesignet båt som bør appellere til både yngre og eldre Nimbus-kunder.

Stilsikker svenske

Det har vært mye interesse rundt Nimbus sin nye satsning. Den nye W-serien skal etter planen utvides til en hel serie med båter i forskjellige størrelser. Først ut er ni-meteren, som i dag ble vist i hele tre forskjellige versjoner under dagens lansering. Båten har mye Nimbus-DNA i seg, og produsenten har hentet mange elementer fra en rekke Nimbus-klassikere og samlet disse elementene i en ny og spennende versjon av morgendagens Nimbus. Nye W9 er tilgjengelig med og uten hardtop, i utenbords- og innenbordsversjon. Prisen starter på ca 1,4 millioner kroner med en 300 hk Mercury Verado på hekken.

I SLEKT: Nimbus W9 har mange "sitater" fra andre modeller, blant annet vindskjermen til Drophead og baugen til Nimbus Max 2.

NIMBUS W9

Nye Axoparer

Foruten en designmessig ekstravagant satsning i form av en svart 37-foter, som er et samarbeidsprosjekt mellom bil-tuning-spesialisten Brabus og den finskeeide båtprodusenten, viser Axopar tre versjoner av sin helt nye 28-foter. 28-foteren er både prismessig og designmessig lettere å svelge enn den svarte, høyteknologiske 37-foteren. Nye Axopar 28 er tilgjengelig både i åpen versjon, med styrhus og med hardtop. Alle tre er henvender seg til designbevisste og relativt unge mennesker, og er utvilsomt et attraktivt alternativ for yngre mennesker som må lete lenge etter trendy alternativer i dette båtsegmentet. Den Brabus-trimmede 37-foteren er brutalt påkostet med karbonfiber og titanlegeringer.

TRE VERSJONER: Den nye Axopar 28 tilbys i tre utgaver med forskjellig dekkslayout.

AXOPAR 28 

MEKTIG: Axopar har i samarbeid med tyske Brabus laget en heftig versjon av flaggskipet på 37 fot.

AXOPAR 37 BRABUS

SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.
SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.

XO EXPLORER

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.