Tre nordiske som vekker oppsikt

W9 2.JPG

FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
BOOT 2018 Düsseldorf

Tre nordiske som vekker oppsikt

Både Axopar og XO lanserer noen riktig frekke båter under messen Boot i Düsseldorf. Den mest interessante er likevel nye Nimbus W9, som henvender seg til et bredere publikum.

Både Axopar og XO har røtter i Norden, men begge produseres i Polen. Det som kjennetegner de to trekkplastrene fra disse to produsentene, er oppsiktsvekkende svarte. Nye Nimbus, derimot, er et friskt pust fra den svenske produsenten, som har lagt produksjonen av denne modellfamilien til Polen. Nimbus W9 er en riktig veldesignet båt som bør appellere til både yngre og eldre Nimbus-kunder.

Stilsikker svenske

Det har vært mye interesse rundt Nimbus sin nye satsning. Den nye W-serien skal etter planen utvides til en hel serie med båter i forskjellige størrelser. Først ut er ni-meteren, som i dag ble vist i hele tre forskjellige versjoner under dagens lansering. Båten har mye Nimbus-DNA i seg, og produsenten har hentet mange elementer fra en rekke Nimbus-klassikere og samlet disse elementene i en ny og spennende versjon av morgendagens Nimbus. Nye W9 er tilgjengelig med og uten hardtop, i utenbords- og innenbordsversjon. Prisen starter på ca 1,4 millioner kroner med en 300 hk Mercury Verado på hekken.

I SLEKT: Nimbus W9 har mange "sitater" fra andre modeller, blant annet vindskjermen til Drophead og baugen til Nimbus Max 2.

NIMBUS W9

Nye Axoparer

Foruten en designmessig ekstravagant satsning i form av en svart 37-foter, som er et samarbeidsprosjekt mellom bil-tuning-spesialisten Brabus og den finskeeide båtprodusenten, viser Axopar tre versjoner av sin helt nye 28-foter. 28-foteren er både prismessig og designmessig lettere å svelge enn den svarte, høyteknologiske 37-foteren. Nye Axopar 28 er tilgjengelig både i åpen versjon, med styrhus og med hardtop. Alle tre er henvender seg til designbevisste og relativt unge mennesker, og er utvilsomt et attraktivt alternativ for yngre mennesker som må lete lenge etter trendy alternativer i dette båtsegmentet. Den Brabus-trimmede 37-foteren er brutalt påkostet med karbonfiber og titanlegeringer.

TRE VERSJONER: Den nye Axopar 28 tilbys i tre utgaver med forskjellig dekkslayout.

AXOPAR 28 

MEKTIG: Axopar har i samarbeid med tyske Brabus laget en heftig versjon av flaggskipet på 37 fot.

AXOPAR 37 BRABUS

SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.
SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.

XO EXPLORER

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.