Tre nordiske som vekker oppsikt

W9 2.JPG

FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
FLERE VERSJONER: I alt tre versjoner av den nye Nimbusen vises under BOOT. Her med innenbords- og utenbordsmotor.
BOOT 2018 Düsseldorf

Tre nordiske som vekker oppsikt

Både Axopar og XO lanserer noen riktig frekke båter under messen Boot i Düsseldorf. Den mest interessante er likevel nye Nimbus W9, som henvender seg til et bredere publikum.

Både Axopar og XO har røtter i Norden, men begge produseres i Polen. Det som kjennetegner de to trekkplastrene fra disse to produsentene, er oppsiktsvekkende svarte. Nye Nimbus, derimot, er et friskt pust fra den svenske produsenten, som har lagt produksjonen av denne modellfamilien til Polen. Nimbus W9 er en riktig veldesignet båt som bør appellere til både yngre og eldre Nimbus-kunder.

Stilsikker svenske

Det har vært mye interesse rundt Nimbus sin nye satsning. Den nye W-serien skal etter planen utvides til en hel serie med båter i forskjellige størrelser. Først ut er ni-meteren, som i dag ble vist i hele tre forskjellige versjoner under dagens lansering. Båten har mye Nimbus-DNA i seg, og produsenten har hentet mange elementer fra en rekke Nimbus-klassikere og samlet disse elementene i en ny og spennende versjon av morgendagens Nimbus. Nye W9 er tilgjengelig med og uten hardtop, i utenbords- og innenbordsversjon. Prisen starter på ca 1,4 millioner kroner med en 300 hk Mercury Verado på hekken.

I SLEKT: Nimbus W9 har mange "sitater" fra andre modeller, blant annet vindskjermen til Drophead og baugen til Nimbus Max 2.

NIMBUS W9

Nye Axoparer

Foruten en designmessig ekstravagant satsning i form av en svart 37-foter, som er et samarbeidsprosjekt mellom bil-tuning-spesialisten Brabus og den finskeeide båtprodusenten, viser Axopar tre versjoner av sin helt nye 28-foter. 28-foteren er både prismessig og designmessig lettere å svelge enn den svarte, høyteknologiske 37-foteren. Nye Axopar 28 er tilgjengelig både i åpen versjon, med styrhus og med hardtop. Alle tre er henvender seg til designbevisste og relativt unge mennesker, og er utvilsomt et attraktivt alternativ for yngre mennesker som må lete lenge etter trendy alternativer i dette båtsegmentet. Den Brabus-trimmede 37-foteren er brutalt påkostet med karbonfiber og titanlegeringer.

TRE VERSJONER: Den nye Axopar 28 tilbys i tre utgaver med forskjellig dekkslayout.

AXOPAR 28 

MEKTIG: Axopar har i samarbeid med tyske Brabus laget en heftig versjon av flaggskipet på 37 fot.

AXOPAR 37 BRABUS

SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.
SVÆRT SVART: I den dramatiske XO Explorer er det kun sitteplass til fire personer i styrhuset, og båten er svart fra innerst til ytterst.

XO EXPLORER

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.