Tips ved kjøp av bruktbåt

BM02_023-023.jpg

Ta med en båtkyndig når du skal kjøpet båt, og bruk alltid skriftlig kontrakt enten du skal kjøpe eller selge. (Tegning: Morten Tefre)
Ta med en båtkyndig når du skal kjøpet båt, og bruk alltid skriftlig kontrakt enten du skal kjøpe eller selge. (Tegning: Morten Tefre)

Tips ved kjøp av bruktbåt

Skal du selge eller kjøpe bruktbåt. Her får du nyttige tips

Det er tid for kjøp og salg av bruktbåter, og det er den mest hektiske sesongen akkurat nå. Vi har skrevet side opp og side ned om dette temaet opp gjennom årene, men er er en liten huskeliste for de nye:

1. Definér behovet ditt først. Hva slags båt er du på jakt etter. Dagsturer, badeturer mellom skjærene, overnattingsturer, ferieturer, vannsport. Alle disse kategoriene har forskjellige båttyper som egner seg bedre enn andre.

2. Sjekk utvalget på for eksempel finn.no eller andre bruktbåtarenaer.

3. Ikke heng deg opp i pris i første omgang. Skal du selge, har du en liten pekepinn å gå etter om du ser tilsvarende båter som din egen avertert, men husk også at alle har noe større forventninger til prisen de kan få enn hva som er reelt, og man bør også legge inn litt prutningsmonn. Dette er også viktig å tenke på for de som skal kjøpe båt.

4. Skal du selge er det alltid en fordel å ha en tilstandsrapport fra en båttakstmann. Rengjør også båten skikkelig og polér den opp før du eventuelt tar bilder av den og legger ut i annonsen. Finn fram alle kvitteringer fra serviceopphold. Skal du kjøpe for første gang og føler deg grønn, er det alltid lurt å alliere seg med noen som har litt peiling på båt. Alle kjenner en båtmann eller vet om en båtforening i nærheten hvor man spørre om hjelp. Det finnes også båttakstmenn som det kan være vel verdt å hyre inn ved kjøp. Du kan fort spare flere tusenlapper på det.

5. Om bord i bobåt eller innelukket båt – bruk nesen. Lukter det surt, diesel , kloakk eller mugg, er det fare på ferde. Bruk øynene. Ser det rent og velstelt ut og godt vedlikeholdt? Er det ryddig? Starter motoren lett? Er det ulyder? Er det enkelt å sette båten i gir forover og akterover? Virker alle instrumenter? Virker varmeapparat, navigasjonshjelpemidler, varmtvannsbereder, vannpumpe, lensepumpe, ankervinsj, toalett, kokeapparat? Be om å få se kvitteringer på motorvedlikehold. Hvis ikke de kan fremvises, spør hvor service har vært utført, og ring verkstedet og forhør deg. Kikk i motorrommet og se om det ser ryddig og rent ut. Er det oljesøl? Lukter det olje eller diesel? Er det rust på motoren eller rustvann i kjølen? Er det kalesje på båten? Slå den opp og sjekk glidelåser og plastvinduer i den. Hvis det er påhengsmotor er det tre punkter som bør sjekkes: Hvis firetaktsmotor, trekk ut peilepinnen til oljen og sjekk at den ikke er melkehvit. Den skal være lys gul hvis det akkurat er skiftet olje eller svart hvis den har gått litt. Er den melkehvit, er det vannlekkasje som kan tyde på enten sprukken motorblokk, topplokk eller en pakning. Uansett blir det en dyr reparasjon. Sjekk også gearoljen i undervannshuset. På siden av det er det en liten skrue man skrur ut og der skal det renne ut litt olje. Sjekk at den er svart. Hvis den er melkehvit, er det vannlekkasje her også. Alle påhengere har dessuten sinkanoder som skal forhindre tæring. Den lille styrefinnen under antikavitasjonsplaten over propellen er gjerne i sink. Noen har også sinkanoder flere steder på undervannshuset. Sjekk at de ikke er tæret helt vekk.

6. Forlang alltid å få inspisere båten på land slik at man kan sjekke den under. Har båten gått på grunn? Er det synlige skader? Er propell og ror hele og uskadet? Sjekk om det er små blærer i gelcoaten. Er det det, så forsøk å stikke hull på en av dem med en kniv. Pipler det illeluktende væske ut, er det mest sannsynlig plastpest (osmose) som kan bli meget kostbart å reparere.

7. Se etter CE-skilt hvis båten er produsert etter 16.juni 1998. Da skal den være CE-merket. Hvis ikke, kan både du som selger og du som kjøper få problemer. Kjøper kan forlange kjøpet hevet hvis han ikke er fornøyd med båten og den ikke er CE-merket. Som selger er du forsvarsløs hvis så skjer. Sjekk også om båten er registrert i småbåtregisteret. Sjekk om det er heftelser i løsøreregisteret også, og er båten mer enn 7 meter (23 fot), så sjekk også i Skipsregisteret hos Sjøfartsdirektoratet. Det er MEGET viktig. Flere har gått på en kjempesmell her og blitt fratatt båten selv om de har kjøpekontrakt i orden og hele båten betalt. Hvis den er registrert i Skipsregisteret, er det et tinglyst verdipapir som gjør at man kan ta pant i båten dersom eier eller firma går konkurs selv om båten er kjøpt og betalt av kunde.

8. Bruk ALLTID en kjøpekontrakt uavhengig av om du er selger eller kjøper. Begge parter sikrer seg best på den måten. Båtmagasinet har utarbeidet en meget god kjøpekontrakt som du kan laste ned gratis herfra.

Lykke til!

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.