Tips for tetting

35_66.jpg

LITT LIKT: Stay Afloat og smør har mye av de samme egenskapene og begge er utmerket for å tette nødlekkasjer.
LITT LIKT: Stay Afloat og smør har mye av de samme egenskapene og begge er utmerket for å tette nødlekkasjer.

Tips for tetting

Springer båten lekk er det om å gjøre å ha de nødvendige redskaper tilgjengelig - og holde hodet kaldt. Her er tipsene for effektiv tetting.

Vi har selv opplevd skroggjennomføringer som svikter. Da har du ikke mye tid på deg før katastrofen er et faktum. Vi har sett på ulike, billige produkter som kan brukes til nødtettinger.

Treplugger
De tradisjonelle, kone trepluggene hører hjemme i de fleste båter og er et ypperlig og rimelig alternativ for nødreparasjoner av hull i skrog eller ved ødelagte skroggjennomføringer. Tre har den egenskapen at det utvider seg til en viss grad når det blir vått og gir derfor god tetting. Ha gjerne en gummihammer for hånden, til å slå dem på plass med. De fleste båtutstyrsbutikkene leverer treplugger i sett med cirka ti plugger i ulike dimensjoner.

TREPLUGGER: De tradisjonelle, kone trepluggene hører hjemme i de fleste båter og er et ypperlig og rimelig alternativ for nødreparasjoner av hull i skrog eller ved ødelagte skroggjennomføringer. Kommer i ulike størrelser.
TREPLUGGER: De tradisjonelle, kone trepluggene hører hjemme i de fleste båter og er et ypperlig og rimelig alternativ for nødreparasjoner av hull i skrog eller ved ødelagte skroggjennomføringer. Kommer i ulike størrelser.

Et tips er å feste passende treplugg ved hver skroggjennomføring. For eksempel kan du borre et lite hull i den tykkeste enden og feste trepluggen med en tråd til skrogventilen eller tilsutningsslangen. Pris cirka kr 85,- for ti plugger i ulike størrelser (Maritim). Seatronic selger sett med små plugger for kr 35,- og store plugger for kr 125,-.

 

Ekspasjonsplugger

PLUGGER: Treplugger er rimelige og et nyttig og effektivt hjelpemiddel for å stoppe lekkasjer i skrog eller skroggjennomføringer. Ekspansjonsplugger kan brukes til tetting av skroggjennomføringer.
PLUGGER: Treplugger er rimelige og et nyttig og effektivt hjelpemiddel for å stoppe lekkasjer i skrog eller skroggjennomføringer. Ekspansjonsplugger kan brukes til tetting av skroggjennomføringer.

Ekspansjonsplugger er stort sett laget for bruk som lenseplugger (nugle). Altså for å tømme båten for vann. De kan være aktuell som nødtetting ved skroggjennomføringer. De fungerer slik at du ved å vri en hendel eller trykke ned et håndtak, så utvider en gummihylse seg og tetter røret. Ekspansjonen er imidlertid ikke mer enn noen millimeter, så du må i så fall ha en lenseplugg i riktig størrelse ved aktuell skroggjennomføring. Kommer i ulike materialer, som messing, rustfritt og plast. Pris fra cirka kr 30,-. Vi føler oss tryggere med å ha treplugger tilgjengelig.

TruPlug

TETTER GODT: Forspar TruPlug er en myk, skumfylt, konisk plugg utviklet for å tette også uregelmessig hull og skader i skroget. Den passer for hull opp til 12 centimeter i diameter.
TETTER GODT: Forspar TruPlug er en myk, skumfylt, konisk plugg utviklet for å tette også uregelmessig hull og skader i skroget. Den passer for hull opp til 12 centimeter i diameter.

Dette er en ganske smart sak og et moderne alternativ til de tradisjonelle trepluggene. Forspar TruPlug er en myk, skumfylt, konisk plugg utviklet for å tette også uregelmessige/usymmetriske hull og skader i skroget. Enten hullet er rundt eller avlangt kan TruPlug tilpasses for å stoppe eller redusere lekkasjen. I motsetning til de tradisjonelle trepluggene kan denne myke pluggen formes og komprimeres for hånd. TruPlug passer best til litt større skader. Prisen er relativt stiv, kr 198,- hos Maritim. Vi vil anbefale den som supplement til treplugger.

Smør

FETT MED SMØR: Smør kan brukes til mer enn å ha mellom pålegget og brødskiven. Meieriproduktet har bidratt til å berge utallige båter fra havari. Blant annet har Redningsskøytene alltid et lager med smør om bord.
FETT MED SMØR: Smør kan brukes til mer enn å ha mellom pålegget og brødskiven. Meieriproduktet har bidratt til å berge utallige båter fra havari. Blant annet har Redningsskøytene alltid et lager med smør om bord.

Smør eller margarin er faktisk et rimelig og godt tetningsmiddel om uhellet skulle være ute. Smør har den egenskapen at det kleber seg godt fast, og at det er lett å forme det til slik at det passer for å fylle ut skadestedet. Når det kommer i kontakt med vann stivner smøret, og gir god tetting. Redningsskøytene har alltid med seg noen pakker med smør. For eksempel ble en 49 fot lang seilskute som ble stygt skadet i isen på vei ut Tromøysundet i Arendal berget 1. juledag 2012 ved hjelp av 17 kilo smør. Redningsskøyten hadde ikke så stort smørlager, så eieren av den havarerte skuten måtte få folk til å springe til en lokal bensinstasjon for å skaffe nok smør. Pris for ½ kilo Smør hos dagligvarebutikken: cirka kr 35,-.

Stay Afloat

FORMES: Stay Afloat er et svært effektivt tetningsmiddel. Massen er lett å forme og lett å jobbe med. Du stapper den ganske enkelt ned i skadestedet, for eksempel i en ødelagt skroggjennomføring.
FORMES: Stay Afloat er et svært effektivt tetningsmiddel. Massen er lett å forme og lett å jobbe med. Du stapper den ganske enkelt ned i skadestedet, for eksempel i en ødelagt skroggjennomføring.

I følge den amerikanske produsenten har stoffet vært brukt av profesjonelle i lang tid, men er nå også tilgjengelig for fritidsbåteiere. For egen del har vi kjent til produktet en stund, men har ikke funnet det i norske butikker. Nå har blant annet Maritim endelig fått det i sortimentet. På mange måter har stoffet samme funksjon som smør, men er enda bedre siden det er spesielt utviklet for å stoppe vannlekkasjer. Stay Afloat brukes for å stoppe alle former for lekkasje om bord i båten. For eksempel til å tette ødelagte skroggjennomføringer eller sprekker og hull over og under vannlinjen. Noe som gjøres på en rask og effektiv måte. Massen er lett å forme og lett å jobbe med. I følge Robship, som importerer det patenterte stoffet, skal det kunne tette hull med trykk tilsvarende tre meters dyp. Produsenten har laget en interessant videosnutt som du blant annet finner på www.maritim.no. Pris hos Maritim er henholdsvis kr 129,- (0,25 kg), 239,- (0,45 kg) og 389,- (0,9 kg).

Tidlig varsel
En lekkasje vil alltid være lettere å håndtere om den oppdages tidlig. Riktig montert lekkasjealarm vil gi deg et tidlig varsel. En kraftig akustisk alarm gir beskjed om at det er vanninntrenging i båten. I Båtmagasinet nr 3/2012 kan du lese om ulike lensevaktsystemer og hvordan de skal monteres. Likeledes er det viktig å ha et skikkelig lensepumpesystem. Mange av lensepumpene som er montert i båter er rett og slett for små til at de har noe særlig effekt.
 

På nett:

Maritim:                                www.maritim.no

Seatronic:                             www.seatronic.no

Best Marin:                           www.bestmarin.no

Stay Afloat:                           www.stayafloatmarine.com

Robship:                               www.robship.com

Redningsselskapet:               www.redningsselskapet.no

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.